Skip to main content
Beantwoord

DHCP-server V10a blijft dubbele IP adressen uitgeven

• 30 juni 2025
  • 3 reacties
  • 29 keer bekeken

Al geruime tijd viel op mij IPad regelmatig de internetverbinding weg. Router was dan ook niet meer te vinden tussen beschikbare netwerken. 15-30 seconden later was router en internet er weer.

ook andere apparaten (laptop / sonos) vielen regelmatig uit. Heel vervelend, als je online iets getypt had, verbinding weg en je kon vernieuw beginnen. Ook alarminstallatie gaf meldingen (internetverbinding verbroken). Lekker midden in de nacht gebeld worden voor die storing.

sinds kort een NAS. Die ingesteld zodat storingsmeldingen gemaild worden.

krijg nu zo’n 15-20 keer per dag een mailtje dat de router het IP adres van de NAS (verplicht vast IP adres) wil uitgeven of heeft uitgegeven aan een ander apparaat in mijn netwerk.

Ik vermoed dat daar het probleem van alle storingen zit. Daarom eerst de router herstart en daarna alle bekende MAC adressen een vast IP adres gegeven. Helpt helemaal niets.

Vreemd is ook dat de storingen de hele dag en nacht door gaan. Overdag zou kunnen als je met een apparaat het netwerk uit en in gaat, maar ‘‘s nachts gebeurt er helemaal niets en toch worden IP adressen (opnieuw?) uitgegeven.

Beste antwoord door WillemHJG

Het lijkt opgelost: nogmaals alle apparaten met wifi verbinding nagelopen.

mijn raspberry pi (draait 24/7 i.v.m. robotica) bleek niet in de DHCP lijst te staan en dus geen vast ip adres te hebben gekregen. Deze via MAC adres toegevoegd en vast adres gegeven. Sindsdien (nu 2 dagen) geen foutmeldingen meer gekregen.

wel vreemd want rpi heeft geen DHCP server, misschien maakte hij steeds verbindingen met de router die hem dan een nieuw adres gaf, toevallig op het NAS- adres.

Bekijk origineel

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10329 reacties
  • 30 juni 2025

Beste ​@WillemHJG blijkbaar geeft zowel de modem als de NAS via DHCP IP-adressen uit, de DHCP in de NAS moet dus uit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 30 juni 2025

Beste JanD. 
bedankt voor de snelle reactie.

1. mijn QNAP NAS heeft geen DHCP server

2. de storing deed zich al voor, voordat ik deze NAS had

1. Het lijkt me stug dat een DHCP server “zijn eigen” IP adres (192.168.2.150) uitgeeft en vervolgens aangeeft dat het adres aan een ander apparaat is verstrekt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • Antwoord
  • 3 juli 2025

Het lijkt opgelost: nogmaals alle apparaten met wifi verbinding nagelopen.

mijn raspberry pi (draait 24/7 i.v.m. robotica) bleek niet in de DHCP lijst te staan en dus geen vast ip adres te hebben gekregen. Deze via MAC adres toegevoegd en vast adres gegeven. Sindsdien (nu 2 dagen) geen foutmeldingen meer gekregen.

wel vreemd want rpi heeft geen DHCP server, misschien maakte hij steeds verbindingen met de router die hem dan een nieuw adres gaf, toevallig op het NAS- adres.

Reageer