Skip to main content
Sticky

Een plek voor discussie over ontwikkeling, beleid en planning van Product Updates

• June 17, 2026
  • 45 reacties
  • 751 keer bekeken
Toon eerste bericht

45 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 3, 2026

Kan ik met een bvdl aansluiting geen box 12 krijgen?

Althans dat lees ik dus hier omdat je dan glasvezel moet hebben?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Verder ik weet niet of je mijn hele betoog m.b.t. schoonzus hebt gelezen, maar die had de moed al opgegeven dat steeds een en ander uit viel

Ja, heb ik gelezen. Ik lees alles als het gaat om Product Updates en dit topic, en doe mijn best om op het gebied van losse topics ook zoveel mogelijk mee te pakken. Ook als ik niet overal op in ga in mijn reacties. Het is een goed stuk feedback, en dat neem ik ook mee. 

En als jullie als KPN de V12 gebruiken, waarom krijgen klanten die onzin te verduren en zien jullie dat niet bij jezelf gebeuren?????

Dat is dus wat ik de hele tijd aangeef: we zien dat het probleem weldegelijk een stuk verbeterd is in de afgelopen updates. En, om het te benadrukken, dat maakt het niet minder vervelend voor diegenen die nog wel issues hebben, en wil ook niet zeggen dat we dan dus klaar zijn met verder werken aan oplossing(en).

Kan ik met een bvdl aansluiting geen box 12 krijgen?

Nee, dat kan inderdaad niet, ​@Tamara2776. Je hoeft niet per sé glasvezel te hebben voor een Box 12, maar je koperverbinding moet een enkele lijn zijn. Als je pairbonding in gebruik hebt, dan krijg je altijd een V10 bij een wissel. Dat had de medewerker ook kunnen zien, en jou vertellen. Excuses dat dit niet gebeurd is. Je tweede reactie heb ik verplaatst naar je eigen topic, want die gaat over jouw inhoudelijke situatie en niet meer over ontwikkeling/beleid/planning. Dat is ook waarom eerdere reacties van jou (en ook van anderen) hier verwijderd dan wel verplaatst worden.

Net zoals we in een Product Update praten over de inhoud van die update, praten we hier in het algemeen over ontwikkeling, beleid, en planning rondom product updates. Inhoudelijke vragen over een specifieke situatie passen hier niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

Wat is de reden dat de migratie naar de nieuwe firmware voor de sw punten gestaakt is? Ik zie zoveel meldingen voorbij komen van klanten die nog punten hebben met oude software, soms zelfs een mix in huis waarbij er één is achter gebleven. Zo wordt er wel heel veel e-waste geproduceerd omdat de meeste klanten die niet gemigreerde punten weg zullen doen en maar nieuwe kopen omdat dat de enige oplossing is die kpn nog biedt. Het maakt dus niet of het aan de klant ligt of een systeem fout waardoor de migratie niet uitgevoerd is.

Is het niet meer mogelijk omdat om te migreren je nog servers nodig hebt van de fabrikant waarmee contracten zijn opgezegd en dus niet meer beschikbaar zijn. Zijn er intern gewoon servers uitgezet ivm kostenbesparing? Moest de verkoop van sw punten kunstmatig opgehoogd worden? 

Zoals ik al zei ik zie een behoorlijke stroom meldingen voorbij komen van sw punten die nog oude firmware hebben waar de gebruikers vermoedelijk voornamelijk eigenaren, doodleuk verteld wordt koop maar een nieuwe. Niet omdat het apparaat defect is maar omdat kpn weigert ze nog te updaten. En wat zich hier meld zal nog maar het topje van de ijsberg zijn, heel klanten merken ook niet op dat hun mesh niet meer werkt omdat het lampje nog groen brandt op het sw punt, omdat de box weer eens de weg kwijt is.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Migratie, dus echt het overzetten van oude legacy firmware naar de KPN Software, is technisch niet meer mogelijk. Als afsluiting van het migratieproject is ook ons beheersysteem voorzien van een update. Die nieuwe versie kan apparaten op legacy firmware niet beheren, en dus ook niet migreren.

In die laatste paar maanden voor we stopten met migreren afgelopen april hebben we zoveel mogelijk iedereen die nog niet-gemigreerde apparaten had aangeschreven, allerlei handmatige migratiegroepen gedaan, en ook apparaten gewisseld om te zorgen dat zo goed als iedereen ook over is gegaan naar KPN Software. Maar je gaat dan alsnog niet alles te pakken krijgen. Mensen die een eigen modem gebruiken en een KPN modem in de kast hebben liggen, bijvoorbeeld. Of mensen die een tweedehands wifipunt kopen van iemand anders waar hij ongebruikt in de kast lag. Of zelf een wifipunt al eerder hebben aangeschaft of gekregen via ons maar die nooit in gebruik hebben genomen. 

Modems op legacy firmware wisselen we om, Wifipunten in de basis ook als deze via ons aangeschaft of gekregen zijn. Koop je hem tweedehands, dan moet je in principe aankloppen bij de verkoper. 

Goed om te weten: een Wifipunt met legacy firmware werkt nog wel, maar niet als onderdeel van de mesh. Dus, vooral bij tweedehands aanschaf, hoeft het niet per sé een probleem te zijn. Afhankelijk van het doel dat je met dat Wifipunt hebt. Je kunt hem, bijvoorbeeld, prima aansluiten en als niet-mesh wifipunt met een eigen SSID in een hoek van je huis neerzetten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

Dat ze nog werken snap ik en dat je zelf kunt configureren weet ik ook (zou mooi zijn als je die optie ook had met een experia box, maar das een andere discussie). Maar dat zal Pietje Puk zonder enige it kennis niet lukken die wil een plug en play systeem. En als ik dan lees dat er ook klanten zijn die niet gemigreerde punten hebben of waar één wel en één niet gemigreerd is het advies krijgen koop maar een nieuwe van de telefonische helpdesk gaat er dan daar iets mis of is dat de eerste strategie en als de klant blijft aan dringen dan wordt er uit coulance wel een omwisseling gedaan. Of kunnen jullie ook helemaal op serienr volgen welke klant ooit welke sw punten heeft gekocht of gekregen?

Lijkt me toch een kleine moeite om voor alle nog niet gemigreerde punten ergens in een hoekje nog server te laten draaien die die ding allemaal nog zover kan brengen dat ze daarna op het nieuwe platform draaien.

Wees wat vriendelijker naar de klant toe, maar de klant is in het hele verhaal van de nieuwe software buiten beeld verdwenen. De nog altijd instabiele software bij veel klanten, waarbij kpn het maar normaal blijft vinden om van de klant te verlangen dat ze de boel wekelijks resetten. Waarbij de minder tech bewuste klanten echt geen idee hebben waarom het nodig is. Die denken alleen maar het internet doet raar maar de lampjes zijn groen daar zal het niet aan liggen. Het breken van verkoop beloftes bij de sw1 door de eigen interface te verwijderen, iets wat gezien wet en regelgeving over apparaten en software updates erg dubieus is, maar zo hard nodig werd gevond om de eigen plannen door te drukken. Het onmogelijk maken om hardware te migreren naar de nieuwe software, maar ook het updaten van de oude stoppen, terwijl veiligheidsupdates als heel belangrijk worden beschouwd maar niet als je apparaat nog op de oude software draait. Feitelijk verklaren jullie dus alle sw punten op oude software end of service en met nieuwe software mogen ze nog jaren mee, beetje raar toch? Leg dat maar eens uit aan Pietje Puk.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Geen speld tussen te krijgen 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

En als ik dan lees dat er ook klanten zijn die niet gemigreerde punten hebben of waar één wel en één niet gemigreerd is het advies krijgen koop maar een nieuwe van de telefonische helpdesk gaat er dan daar iets mis of is dat de eerste strategie en als de klant blijft aan dringen dan wordt er uit coulance wel een omwisseling gedaan. 

Wij kunnen zien of een klant Wifipunten via ons heeft gekocht (dan staan ze op een orderbevestiging en op de factuur) of gekregen (dan staan ze op de orderbevestiging). Als dat het geval is, en er blijkt nog een te zijn met legacy firmware, dan wisselen we die om.

Lijkt me toch een kleine moeite om voor alle nog niet gemigreerde punten ergens in een hoekje nog server te laten draaien die die ding allemaal nog zover kan brengen dat ze daarna op het nieuwe platform draaien.

Iets dat een kleine moeite lijkt is dat in de praktijk vaak niet. Migreren kan niet meer.

We hebben letterlijk alle moeite gedaan om iedereen gemigreerd te krijgen. Op het moment van stoppen was ruim 99,8% van de aanwezige migreerbare apparatuur ook daadwerkelijk gemigreerd. Maar het is onmogelijk om maar oneindig door te blijven gaan. Dat heeft verder niets met wel of niet klantvriendelijk zijn te maken.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

En als ik dan lees dat er ook klanten zijn die niet gemigreerde punten hebben of waar één wel en één niet gemigreerd is het advies krijgen koop maar een nieuwe van de telefonische helpdesk gaat er dan daar iets mis of is dat de eerste strategie en als de klant blijft aan dringen dan wordt er uit coulance wel een omwisseling gedaan. 

Wij kunnen zien of een klant Wifipunten via ons heeft gekocht (dan staan ze op een orderbevestiging en op de factuur) of gekregen (dan staan ze op de orderbevestiging). Als dat het geval is, en er blijkt nog een te zijn met legacy firmware, dan wisselen we die om.

Oww, Ik en mijn ouders hebben toen witte sw punten gekregen bij verhuizing, dat is 5 jaar geleden.

Ik ben later overgestapt op sw2 punten , dus bij mij lagen ze in de kast.

Ik ben dus “gerechtigd” die dingen om te laten ruilen?, want KPN moet kunnen zien dat ik die dingen toen via KPN gekregen heb.

Graag reactie hierop , want dit is dus niet wat ik te horen heb gekregen!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Moet je ze wel aansluiten, we kunnen alleen omruilen wat we zien. Maar ja, dan kan je een belafspraak maken en kan de collega die je spreekt hiervoor een back-office melding aanmaken.

Len B
Helper
  • Helper
  • August 5, 2026

‘’ . . . . . . . . . .  Het beste is om af en toe zelf het topic of de Product Update te controleren voor nieuwe informatie.’’ !

Vraag 1 ; Hoe worden de KPN-klanten geínformeerd die NIET op KPN community zitten ?

Vraag 2 ; Waarom of wat is het probleem dat de KPN geen gebruik maakt van ,,Berichten’’ ?

A , je bereikt direct alle klanten en B , willen ze het niet lezen  verwijder je het bericht gewoon.

Ik heb vannacht de bovenstaande Launche-versie ontvangen , geen  appje , SMS , mail etc etc ontvangen hierover , toevallig was ik wakker dat ik het zag gebeuren. [Wakker vanwege de hevige sneeuwval 😉]

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

Dus de 0.2 procent die niet gemigreerd zijn melden zich nu ineens hier in de community?

Dan verschillen wij echt in onze ideeën over wat klant vriendelijk is. Maar goed ik ben dan ook de klant en niet een kpn medewerker. 

Maar laat verder ook maar kpn kan of wil niet inzien wat ze de klant allemaal aandoen dendert lekker met oogkleppen op door en vindt zichzelf geweldig. Waarschijnlijk lacht iedereen ook hartelijk om alle klagende klanten hier en geeft zich zelf daarna een schouderklopje omdat ze er zo goed mee bezig zijn.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Moet je ze wel aansluiten, we kunnen alleen omruilen wat we zien. Maar ja, dan kan je een belafspraak maken en kan de collega die je spreekt hiervoor een back-office melding aanmaken.

Ja geinig en mij werd telefonisch vermeld  dat ik met de witte sw punten naar de kpn winkel moet , wat is het nou??

• Topper
  • August 5, 2026

Ik ben 5 telefoontjes, belafspraken en een klacht verder, maar helaas zonder resultaat. De reactie (samengevat in eigen woorden) is telkens hetzelfde: pech, koop maar nieuwe, ga maar huren, ze zijn te oud, vallen niet meer binnen de garantie en zoek het uit. Ik snap dat KPN nu de huurprijs verhoogd… Ik heb de afgelopen dagen gesproken met Team klanten’service’, Team technische ‘dienst’,  Team opzeggen en Team klachten. Elk gesprek was even bedroevend. Dit had ik echt niet verwacht (en mag je ook niet verwachten voor het tarief) van een provider als KPN. Er zijn goedkopere aanbieders, ik hoef geen klant te zijn… Gelukkig zit ik nog binnen de 14 dagen. Hopelijk is/wordt KPN verstandig en komt KPN met een oplossing, anders ben ik weg. Ga ik elders 24 maanden geld overmaken. Ik heb de punten in het verleden via KPN gekocht, dit kan ik aantonen. Alleen telkens hoor ik dat ze buiten de garantie zijn. 

• Topper
  • August 5, 2026

Morgen ga ik mijn rechtsbijstandsverzekering eens raadplegen. Ik ben benieuwd of dit zomaar kan en mag.

Technisch is er namelijk niets mis met de SuperWifi’s. Gezien de verwachte levensduur mag je ook niet verwachten dat ze nu al zijn afgeschreven. Bovendien wordt vergelijkbare apparatuur die wél op tijd is geüpdatet nog steeds softwarematig ondersteund. Het lijkt er dus op dat KPN hier een bewuste keuze heeft gemaakt om deze modellen geen updates meer te geven.

Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot artikel 7:18 lid 4 BW, waarin staat dat een verkoper de updates, waaronder beveiligingsupdates, moet leveren gedurende de periode die de koper redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard en het doel van de zaak en de omstandigheden van de overeenkomst.

Ik ben benieuwd hoe een jurist of bijvoorbeeld de Consumentenbond hiernaar kijkt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 6, 2026

Ik zet dit hier ook maar even neer want dit raakt niet alleen de v10 maar alle boxen om dat ze zoals gezegd in de basis allemaal dezelfde software draaien. Weer een niet te begrijpen en klant onvriendelijke ontwerp keuze.

Wie heeft het briljante idee gehad dat je op het modem zelf pas weer de WiFi instellingen mag aanpassen nadat je ze eerst een keer in de app op je telefoon hebt gewijzigd???? Wat is dat nou weer voor UX design. Ik moet eerst mijn telefoon met een WiFi SSID verbinden die ik verder nooit ga gebruiken om te zorgen dat ik mijn eigen SSID kan instellen, zodat daarna mijn telefoon weer net als mijn andere draadloze apparaten met de SSID die ik altijd gebruik kunnen verbinden. Terwijl als ik het direct via een bekabelde laptop op de v10 zou kunnen doen ik in twee tellen klaar ben…..

Waarbij de app ook nog wilde dat ik weer opnieuw inlogde, zal wel zijn geweest omdat er met een nieuw netwerk verbonden werd, dus nog weer een extra stap. Want nadat ik alles in de app had hersteld naar mijn eigen instellingen, had de app nergens moeite mee. Er zal vast door iemand over nagedacht zijn maar niet lang en hard genoeg en waarschijnlijk ook met maar weinig tot geen verstand van dit soort dingen. Het zal voor sommige klanten vast handig zijn dat je van alles met de app kan doen, maar zorg dan dat het via andere wegen ook gewoon blijft werken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ja geinig en mij werd telefonisch vermeld  dat ik met de witte sw punten naar de kpn winkel moet , wat is het nou??

Apparatuur omwisselen is bij bepaalde ruilingen ook iets dat ook via de winkels kan, maar voor zover mij bekend niet voor dit soort ruil. Ik zie hier trouwens geen recente notitie over terug, is het al even geleden dat je hierover gebeld had? 

Vul nog even je forumprofiel aan met de serienummers van de beide Wifipunten (veld ‘persoonlijke opmerking’, dan maak ik een melding voor je aan, je wordt dan teruggebeld. Sluit de Wifipunten in kwestie aan, en laat ze aangesloten tot je teruggebeld bent. 

@PedroV, is het issue dat jij ervaart ook dat je Wifipunten nog op oude firmware zitten? Zo ja, dan hetzelfde verzoek als aan Ivo om even de serienummers in je forumprofiel op te nemen. Dan kijk ik dit even na. 

Wie heeft het briljante idee gehad dat je op het modem zelf pas weer de WiFi instellingen mag aanpassen nadat je ze eerst een keer in de app op je telefoon hebt gewijzigd????

Dat is ook niet het geval. Je kunt gewoon verbinden met je modem, daarop inloggen en de instellingen aanpassen. Als jij anders ervaart, maak daar een los topic voor aan zodat we kunnen kijken wat er aan de hand is. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Raar dat je geen notie hebt kunnen terug vinden, want toevallig gisteren nog overgehad met helpdeskmedewerker.

Ik heb toen mijn tv ontvanger laten omruilen voor DIW7022 ontvangers.

Van de witte heb ik er nog maar 1 en zal kijken of ik op BOX 12 een utp vrij heb, de andere is naar schoonzus gegaan en die gebruikt die al een tijdje ( die heeft wel nieuwe software).

Ik zal gene hier dan nog in persoon opmerking plaatsen

Oww het is even anders, de witte wordt hier wordt nu bijgewerkt, ik dacht dat die nog de oude software had en dat is dus niet zo.

Tja geheugen wordt hier helaas minder 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 6, 2026

@Erik van KPN Dat wordt dan een los topic. Ik heb de WiFi reset uitgevoerd op mijn v10 en logde ik ook weer op de v10 in na de reset. Het SSID veld was na de reset alleen lezen in de v10 ik kon helemaal niks met de wifi instellingen ook niet aan of uitzetten niks. Pas nadat ik in de app de SSID had aangepast kon in de v10 ook weer alles doen met de WiFi instellingen.

Helaas geen screenshots van gemaakt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

‘’ . . . . . . . . . .  Het beste is om af en toe zelf het topic of de Product Update te controleren voor nieuwe informatie.’’ !

Vraag 1 ; Hoe worden de KPN-klanten geínformeerd die NIET op KPN community zitten ?

Vraag 2 ; Waarom of wat is het probleem dat de KPN geen gebruik maakt van ,,Berichten’’ ?

A , je bereikt direct alle klanten en B , willen ze het niet lezen  verwijder je het bericht gewoon.

Ik heb vannacht de bovenstaande Launche-versie ontvangen , geen  appje , SMS , mail etc etc ontvangen hierover , toevallig was ik wakker dat ik het zag gebeuren. [Wakker vanwege de hevige sneeuwval 😉]

Ik vergat hier eerder op te reageren. Goede vragen, ​@Len B. Informatie over nieuwe dingen vind je niet onder het berichticoon, maar onder het vraagteken. Als je daarheen gaat is er een tabblad Wat is er nieuw? En daar vind je, onderverdeeld in firmware en launcher, wat er in recente updates is veranderd. Wel is het zo dat daar alleen informatie wordt gegeven over dingen die je als klant ook echt merkt. En dat is ook gelijk de reden waarom we er weinig tot niet actief berichten over sturen. In principe zou je als klant zijnde niet echt moeten merken dat er updates plaatsvinden. Als er een update is die iets groters verandert, dan kan het wel zijn dat we er een bericht over sturen. Of dat het meegenomen wordt in de maandelijkse nieuwsbrief die we uitsturen. 

Raar dat je geen notie hebt kunnen terug vinden, want toevallig gisteren nog overgehad met helpdeskmedewerker.

Ik heb toen mijn tv ontvanger laten omruilen voor DIW7022 ontvangers.

Ah, vandaar! Ik had wel de notitie gezien over het wisselen van de ontvangers, en die geskimd. En dan zal ik het stukje over de SW gemist hebben. Maar:

Oww het is even anders, de witte wordt hier wordt nu bijgewerkt, ik dacht dat die nog de oude software had en dat is dus niet zo.

dit scheelt al weer! Fijn dat hij toch al wel gemigreerd was en gewoon netjes update nu.

• Topper
  • August 6, 2026

Apparatuur omwisselen is bij bepaalde ruilingen ook iets dat ook via de winkels kan, maar voor zover mij bekend niet voor dit soort ruil. Ik zie hier trouwens geen recente notitie over terug, is het al even geleden dat je hierover gebeld had? 

Vul nog even je forumprofiel aan met de serienummers van de beide Wifipunten (veld ‘persoonlijke opmerking’, dan maak ik een melding voor je aan, je wordt dan teruggebeld. Sluit de Wifipunten in kwestie aan, en laat ze aangesloten tot je teruggebeld bent. 

@PedroV, is het issue dat jij ervaart ook dat je Wifipunten nog op oude firmware zitten? Zo ja, dan hetzelfde verzoek als aan Ivo om even de serienummers in je forumprofiel op te nemen. Dan kijk ik dit even na. 

Wie heeft het briljante idee gehad dat je op het modem zelf pas weer de WiFi instellingen mag aanpassen nadat je ze eerst een keer in de app op je telefoon hebt gewijzigd????

Dat is ook niet het geval. Je kunt gewoon verbinden met je modem, daarop inloggen en de instellingen aanpassen. Als jij anders ervaart, maak daar een los topic voor aan zodat we kunnen kijken wat er aan de hand is. 

@Erik van KPN Dat is correct. Zojuist heb ik de serienummers van mijn twee SW1 punten en mijn EW punt ingevuld in mijn profiel onder persoonlijke opmerkingen. Ook heb ik zojuist beide SW1 punten aangesloten op mijn modem (de eerste bekabeld in de meterkast, en de andere draadloos). Ik heb geen ruimte om ook nog mijn EW punt aan te sluiten in mijn meterkast.