Skip to main content

Quoten in de Community: hoe gaan we hier mee om?

• September 3, 2025
  • 50 reacties
  • 533 keer bekeken

Naast het onnodig noemen ( wat ik ook al eerder aangegeven heb ) is er nog iets wat ZEER overbodig is :
het onnodig aanhalen van een hele lap tekst, en al helemaal als dat de complete vorige bijdrage is.

50 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb dit berichtje afgesplitst omdat het niet zo zeer aansloot bij het topic waar het in gepost werd.

In plaats daarvan vinden wij dit een mooie kans om dit eens te bespreken met elkaar. Het @-mentionen van gebruikers en ook quoten van stukken tekst zijn onderwerpen die vaker terugkomen.

Dus de vraag is: Wanneer quote je wel en wanneer quote je niet?

Ik denk dat dit goede spelregels kunnen zijn:

• We quoten meestal om te reageren op (een deel van) iemand zijn of haar reactie.

• Je kúnt de hele reactie quoten, maar je kunt gerust schrappen in het stuk dat je quote. Zo blijft het overzichtelijker omdat het stuk aangehaalde tekst korter is.

• Voorkom liever ook dat er meerdere reacties in het gequote stuk tekst staan. Dat is vaak niet nodig en daar wordt het meestal niet beter leesbaar van.

• Achter elkaar blijven quoten is vaak niet bevorderlijk, tenzij je echt op een specifieke deel van een tekst wilt reageren. Anders kan je beter die persoon mentionen en je reactie typen. Zo voorkomen we dat een topic onnodig lang wordt, en dus slechter leesbaar.

Het is prima om iemand aan te spreken op lange quotes of herhaaldelijk quoten van (lange) stukken tekst. Maar: houd hierbij rekening met nieuwe en minder ervaren communityleden!

Niet iedereen is hier al langer actief en ook niet iedereen zal dat zijn. Dat is prima. Het is logisch dat deze gebruikers er minder handig mee zijn, die ruimte moet er ook zijn. Zo houden we onze community toegankelijk voor iedereen. Laten we dus niet op alle slakken zout leggen.

Dit is slechts een opzet. Wij zijn heel benieuwd hoe jullie hierover denken. Dus laten we hier het gesprek aan gaan! Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat het hieronder achter.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik gebruik zelf de quote-knop wanneer ik wil reageren op een bepaald stukje tekst van iemand anders. Dat maakt het meteen duidelijk waar ik op doel.

Een paar tips:

• Quote alleen het deel dat echt belangrijk is.

• Als je direct op het vorige bericht reageert, is een quote vaak niet nodig.

• Probeer lange of dubbele quotes te vermijden, dat leest prettiger.

Zo blijft het overzichtelijk en makkelijk te volgen voor iedereen. 🙌

• Auteur
  • September 3, 2025

Ik heb dit berichtje afgesplitst omdat het niet zo zeer aansloot bij het topic waar het in gepost werd.

Dat was dit onderwerp en ook een “mooi” voorbeeld van een overbodig citaat.

Eens - knip -

Maar: houd hierbij rekening met nieuwe en minder ervaren communityleden!

Inderdaad, en daar bij is de bediening wel iets wat je even door moet hebben.
Misschien kan iemand daar een handleiding voor maken.
Of is die er al ergens ?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 3, 2025

Nee, maar misschien is dit wel iets wat we op kunnen nemen in onze Huisregels ​@KeesYagi! Of we dat ook daadwerkelijk gaan doen, is een tweede maar we gaan het hier als team zeker nog over hebben!

• Auteur
  • September 3, 2025

En nog een :

O, dat is hetzelfde onderwerp zie ik nu.

Zou het iets te maken hebben met de plaats van de knoppen ?
Alhoewel ik dit “mode verschijnsel” ook op ander fora met andere forum-software zie “ineens”.

Het is eigenlijk wel weer mooi maar ook lichtelijk verbazend dat iedereen wel onder de aangehaalde tekst reageert en niet zoals bij e-mail “klap er maar wat boven”.

( met “dank” aan microsoft’s e-mail programma, voor die tijd (opa verteld) was dat niet zo )

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 3, 2025

Bij nader inzien staat in de Huisregels al het een en ander vermeld over quoten (Onnodige quotes: quote op quote op quote. Het maakt een topic minder goed leesbaar. Quote alleen het stukje waar je graag op wil reageren). Blijkbaar wordt dit toch niet goed genoeg gelezen dus je suggestie van een handleiding is zeker interessant ​@KeesYagi!

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Dit is voor mij, vooral het quoten, erg herkenbaar, te begrijpen. Ik spreek dan van het gevaar van quote op quote op quote. Ik kies idd de kernpunten graag als quote. Desktop versie op mobiel is daartoe luxer.

Maar ja, ook een stukje ervaring rijker zoals meer keiiiiiigoeje forumleden, moderators, community manager. 

JanD
Superuser
  • September 3, 2025

Ik vind onnodig quoten ook uit den boze en dan zeker als alle volledige quotes weer volledig gequoted worden, dat nodigt niet meer uit om te lezen c.q. te helpen.

Quote s.v.p. uitsluitend het hoognodige waar de kern van de vraag betrekking op heeft.

• September 3, 2025

Vooral als er plaatjes bij zitten die dan mee gequote worden. Dan word het zo'n langdradig verhaal. Pas in een topic ben ik gewoon gestopt met reageren want ik was het overzicht helemaal kwijt.

• Auteur
  • September 3, 2025

Nog iets wat hier aan raakt maar waar we niet in dit onderwerp over door moeten gaan.
En de reden zit er ook in, is dat een andere vorm van cirkelredenering ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thread_(nieuwsgroep_en_e-mail)#Vertakkingen

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 3, 2025

Ik ben het hiermee eens, maar op je mobiel is het soms bijna onmogelijk om quotes aan te passen, het is alles of niets.  En als je iets aanpast, krijg je vaak "Something went wrong" in het rood. Super irritant, echt zo’n woedend momentje haha.

Op mijn eigen forum kun je de tekst selecteren en vervolgens op de Quote knop drukken ​@Alexandra van KPN, dan krijg je alleen het geselecteerde gedeelte als quote.

Misschien is het mogelijk om iets vergelijkbaars hier te implementeren? Anders kan ik wel een exportscript schrijven voor de database om het KPN forum naar Invision Community software om te zetten haha 😆

• September 3, 2025

Het gaat hier nu hoofdzakelijk over  het quoten de aanleiding voor de verplaatsing was waarschijnlijk deels mijn opmerking richting JanD. Betreffende de @ mention

Als een reactie ook in een topic waar ik aan deelneem direct voor mij van belang is heb ik hier geen moeite mee. Zeker niet als er geen quote wordt gebruikt. Maar veel mentions voegen simpelweg geen meerwaarde toe, veel van de informatie in de reacties waar ik dan wordt gementiond weet ik wel daarvoor ben ik lang genoeg klant. Of het is niet relevant voor mij maar voor de topicstarter.

Kortom gebruik de mention functie alleen als dat strikt noodzakelijk is. Ik heb op diverse forums juist daarom kennisgevingen via email uitgezet. Door de ontploffende in box en dan ben ik nog niet eens zo actief. Ik probeer hier zelf ook steeds voorzichtiger mee om te gaan.

Of die email notificatie van de mention moet verdwijnen. De notificatie rechtsboven is meer dan genoeg.

Wat het quoten betreft er moet wel worden gekeken naar de juiste context. 1 specifiek deel aanhalen kan de betekenis van de hele reactie uit het verband halen.

• Auteur
  • September 3, 2025

Ja, inderdaad, dat verbaasde mij ook al, nu werd hier ook weer genoemd (ongetwijfeld met goede bedoelingen) terwijl ik al (recent) actief was in dit onderwerp.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 3, 2025

Er zijn soms eindeloze quoten met soms wel 5 reacties  die het systeem ook nog eens héél onoverzichtelijk plaatst. 

Ikzelf maak quotes altijd zelf volledig handmatig. Gebruik de quote aanhalingstekens bijna nooit. 

Kees heeft: een goed punt aangestipt. 

Zeker op de mobiel. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 3, 2025

Laten we niet overal te moeilijk over doen, ik vind een overbodige @mention persoonlijk geen probleem. Als je het vervelend vindt, kun je de notificatie uitzetten. Ik moet me nu echt inhouden om jullie nu niet te @mentionen om de lolbroek uit te hangen haha.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Ik gebruik de @ waarvoor het is bedoeld. Om iemand te taggen om mijn boodschap over te brengen voor wie het ook bedoeld is. Punt. 

Ik zie ook ‘ineens’ handtekeningen die aangeven m.b.t. de likes. Mensen, doe niet zo ingewikkeld en like waarvoor een like is bedoeld.

Het Engelse woord like zegt het al: leuk. 

En quotes *knip ik in wat niet relevant is voor mij. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 3, 2025

Het gaat hier niet om mentions ​@bnh . Maar om quotes. 

Veranderen van onderwerp is net zo verwarrend als grote quotes. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 3, 2025

Ik refereer op de reactie van dit bericht ​@PeterG, zie volledige quote hieronder.
Dit onderwerp past naar mijn inziens ook prima in dit topic.

Het gaat hier nu hoofdzakelijk over  het quoten de aanleiding voor de verplaatsing was waarschijnlijk deels mijn opmerking richting JanD. Betreffende de @ mention

Als een reactie ook in een topic waar ik aan deelneem direct voor mij van belang is heb ik hier geen moeite mee. Zeker niet als er geen quote wordt gebruikt. Maar veel mentions voegen simpelweg geen meerwaarde toe, veel van de reacties waar ik dan wordt gementiond weet ik wel daarvoor ben ik lang genoeg klant. 

Kortom gebruik de mention functie alleen als dat strikt noodzakelijk is. Ik heb op diverse forums juist daarom kennisgevingen via email uitgezet. Door de ontploffende in box en dan ben ik nog niet eens zo actief. Ik probeer hier zelf ook steeds voorzichtiger mee om te gaan.

Of die email notificatie van de mention moet verdwijnen. De notificatie rechtsboven is meer dan genoeg.

Wat het quoten betreft er moet wel worden gekeken naar de juiste context. 1 specifiek deel aanhalen kan de betekenis van de hele reactie uit het verband halen.

• Auteur
  • September 3, 2025

Laten we niet overal te moeilijk over doen, ik vind een overbodige @mention persoonlijk geen probleem. Als je het vervelend vindt, kun je de notificatie uitzetten. Ik moet me nu echt inhouden om jullie nu niet te @mentionen om de lolbroek uit te hangen haha.

Ja, is ook zo, ik gebruik het noemen alleen om iemand die nog niet meedeed in een onderwerp er bij te halen.
Maar dat vergt wat creatief gevogel, eerder probeerde ik om het te kopiëren uit een ander onderwerp tot dat ik ik er achter kwam dat je het gewoon achter de @ kan typen bv zo :
@Noordzee 
( sorry, grapje )

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Als ik quote dan alleen het meest noodzakelijke stukje tekst, de plaatjes haal ik dan sowieso weg. Anders kan ik er zelf geen wijs meer uit 🫣 en is zeer lastig te lezen voor een ander.
Na 30 (!) jaar op internet is het mij wel duidelijk hoe te quoten, maar een rookie kan er weleens naast zitten.
Niet zo moeilijk doen en elkaar in z’n waarde laten en vooral helpen!! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 3, 2025

Precies. Dit gaat over quoten. Wat iets totaal anders is. als mentions.

2 onderwerpen in 1 topic; ook heel verwarrend. Want waar reageer je op?

Ik hou het bij de topic vraag. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 3, 2025

Ik reageerde op het bericht boven jou, we hebben tegelijkertijd gepost, anders had het er direct onder gestaan. Als je even terugleest, zie je dat er twee mensen klagen over het gebruik van @mention. Dan is het toch logisch dat ik daarop reageer als ik het ook over mentions heb? Dit zijn gewoon onderwerpen die prima samen in 1 topic passen.

Een beetje lezen en zelf nadenken houdt de hersenen gezond en actief.

Dat is uiteraard je goed recht, al worden in het start bericht beide genoemd.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

De inleiding van dit topic begint wel met het benoemen van de @ namelijk;  “Naast het onnodig noemen “wat ik ook al eerder aangegeven heb”

Ik denk dat een benoeming en een quote wel vaak samengaat. 

• September 3, 2025

Dat ligt dan aan Alexandra

"heb dit berichtje afgesplitst omdat het niet zo zeer aansloot bij het topic waar het in gepost werd.

In plaats daarvan vinden wij dit een mooie kans om dit eens te bespreken met elkaar. Het @-mentionen van gebruikers en ook quoten van stukken tekst zijn onderwerpen die vaker terugkomen.

Dus de vraag is: Wanneer quote je wel en wanneer quote je niet?"

Waar is de vraag betreffende de mention waarom is daar niet een  apart topic voor gemaakt!!! Het berichtje van KeesYagi wordt wel afgesplitst maar de eerdere of topic discussie niet? 🤔

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Och, de dag dat @ en quotes in 1 topic zitten welke dan ook nog ontopic blijven heb ik niet veel gezien hier. Tis maar net hoe de wind waait en draait 😉