Skip to main content

Ik heb gebeld met een 0900 nummer naar Australië voor 46 minuten. De melding die ik kreeg toen ik belde was darde kosten 5 c per minuut waren met een start tarief van 4,5 c.  Toch wordt ik 9,46 in rekening gebracht wat ergens uit komt op 20 cpm.  Hoe is dit mogelijk? Ik wil het wel weten want ik bel wel vaker op deze manier en wil niet voor verrassing komen te staan.  Alvast bedankt

Hallo @Jw.vanoene ,

Die 5 cent per minuut is kennelijk een toeslag voor het 0900-nummer. Daarnaast betaal je ook het gewone tarief voor bellen naar buiten de EU. 
 

Verdere reactie verwijderd. Zie de berekening van PeterG hieronder.  


Een 0900 nummer is gewoon een Nederlands nummer, @Noordzee . Dan is het binnenlandse tarief van toepassing.

Jw.vanoene

De melding was vast : “dit nummer kost 5 cent per minuut met een starttarief van 4,5 cent plus de kosten van uw provider”.

Kosten van uw provider zijn ook voor 0900 (geen gratis nummer tenslotte) gewoon 15 cent per gesprek plus 15 cent per minuut .

Voor 46 minuten kom ik dus op:

Verkeerstarief 46 x 0.15 + 0.15 = € 7,05 (kosten provider)

Diensttarief 46 x 0.05 + 0.045 = € 2,345 (kosten 0900 nummer)

Totaal dus voor dit gesprek: € 9,395

Het berekende bedrag klopt dus.

(je hebt dus net ietsjes langer dan precies 46 minuten gebeld. De laatste minuut gaat per seconde.)

Je hebt wel goedkoper gebeld dan rechtsteeks met kpn. Dat kost inderdaad € 0,30 per minuut bij kpn.


Als je vaak met Australië belt dan zou ik toch overwegen om eens te kijken of je niet beter met CheapConnect kunt bellen. Bellen naar een vast nummer in Australië kost €0,03 en dan was je voor de 46 minuten dus €1,38 kwijt geweest. Dat scheelt toch een slok op een borrel.

 

Weet je dat je gratis een VoIP Trunk kunt afnemen bij CheapConnect en dat je daar bij bellen jouw KPN nummer kunt meegeven zodat men jouw gewone KPN nummer zal zien als jij ze belt.

Wat je dan nog nodig hebt is een VoIP telefoon en wat belsaldo op pre-paid abonnement van CheapConnect.

Een VoIP telefoon kan overigens ook gewoon ingesteld worden met een app op jouw mobiele telefoon zodat je via wifi en CheapConnect belt. De investering is dan dus nihil.


Als je vaak met Australië belt dan zou ik toch overwegen om eens te kijken of je niet beter met CheapConnect kunt bellen. Bellen naar een vast nummer in Australië kost €0,03 en dan was je voor de 46 minuten dus €1,38 kwijt geweest. Dat scheelt toch een slok op een borrel.

 

Weet je dat je gratis een VoIP Trunk kunt afnemen bij CheapConnect en dat je daar bij bellen jouw KPN nummer kunt meegeven zodat men jouw gewone KPN nummer zal zien als jij ze belt.

Wat je dan nog nodig hebt is een VoIP telefoon en wat belsaldo op pre-paid abonnement van CheapConnect.

Een VoIP telefoon kan overigens ook gewoon ingesteld worden met een app op jouw mobiele telefoon zodat je via wifi en CheapConnect belt. De investering is dan dus nihil.

Bedankt voor jou informatie, hier ga ik zeker na kijken