Skip to main content

Diefstal belminuten. 

Er is op een of andere manier mee dan twee uur lang aan een stuk gebeld ten koste van mijn vaste telefoon aansluiting door een ander. Op 20 mrt 2021 vanaf 13.25  via het tarief van 1 € per minuut.   

Resultaat : €120 van mijn rekening door KPN afgeschreven naar 0906- 815.  Nummer niet bekend en nooit gedraaid.  Blijkbaar frauduleus nummer, staat op internet te boek i.v.b.m Costa Rica.

Welke oplossing heeft KPN tegen de diefstal van belminuten ?  

En wanner terugbetaling en toegang malafide nummers blokkeren.?     

*admin: afgesplitst

Misschien heb jezelf niet gebeld, maar een van je gezinsleden, die er mogelijk niet voor uit wil komen dat een dergelijk nummer beginnend met 0906 is gedraaid?

Dergelijke nummers worden meestal gebruikt door een servicedienst met een erotisch karakter.
Daar hangt nu eenmaal een duur kostenplaatje aan.

Je kunt die nummers ook blokkeren in “Mijn KPN”, zodat er niet naartoe gebeld kan worden.
Lijkt me wel zo verstandig om de belkosten binnen de perken te houden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Informatienummer#0909_en_0906

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/telefoonnummers/bellen-naar-informatienummers


Opties in “Mijn KPN” onder het kopje “informatie en instellingen” en dan verder “Vaste telefoon”:

 

*admin: link toegevoegd


Hoi @Flipjan, welkom op het forum!
Wat balen dat je dit zo overkomen is! Vanuit KPN kan ik hierin helaas weinig voor je betekenen. Zoals Babylonia hierboven al noemt is het mogelijk deze nummers te blokkeren via je MijnKPN! 
Als je er daar niet uit komt kunnen mijn telefonische collega's op 0800-0402 of via de chat op www.kpn.com/service dit ook voor je doen!


Dit geen behoorlijk antwoord . 

  1.KPN schrijft € 120.-  euro van van mijn rekening voor diensten die niet aan mij geleverd zijn.  Ik heb geen gesprekken gevoerd en anderen ook niet. 

         Normaal gesproken krijg je dan je geld retour. Waarom hier niet ? 

  1. KPN gaat hieraan voorbij en adviseert zelf  maar de nummers te blokkeren die belminuten stelen.  Waarom maakt KPN zelf dit niet in orde ?
  2. KPN weet precies welke nummers niet veilig zijn.   
  3. Wat een onverschillig advies : zoek het zelf maar uit. 
  4. Geef tenminste aan om welke nummers het gaat en welke methoden ze gebruiken.
  5. Geeft KPN eigenlijk nog wel om zijn  klanten ? Of maken alleen aandeelhouders de dienst uit ?     

  1. Die betaalde diensten --wat niet de diensten van KPN zelf zijn--  zijn aan je geleverd, doordat er iemand binnen je gezin, bezoeker of een logé (??) een dergelijk telefoongesprek heeft uitgevoerd. In ieder geval iemand die toegang heeft tot de telefoon bij je thuis.

    KPN is alleen provider waar je o.a. een telefoonverbinding bij afneemt.  Met die verbinding kun je ook betaalde telefoniediensten bellen.  Dat is verder geheel een keuze van een beller of die wel- of niet van betaalde service telefoniediensten gebruik wil maken.  Zonder menselijke interactie worden géén “automatische” willekeurige telefoongesprekken tot stand gebracht.

    KPN rekent alleen de kosten aan een gebruiker door, van die diensten zelf. Zal dat om die reden ook niet aan je terugbetalen, mocht je daar achteraf gezien niet over tevreden zijn.
    Voor eventuele reclamering zul je bij de betaalde servicedienst zelf moeten aankloppen.

    Dat niemand bij je thuis (of van je bezoekers ??) verantwoording wil nemen voor het plegen van een telefoongesprek met een betaalde telefoniedienst is niet de verantwoording van KPN.
    KPN bemoeit zich niet met persoonlijke thuis situaties.
     
  2.  Verder gaat KPN helemaal niet voorbij dat mensen mogelijk liever geen connectie leggen met dergelijke betaalde telefonie services en diensten. Men stelt namelijk faciliteiten ter beschikking om dit soort diensten te kunnen blokkeren.

    En nee, KPN gaat dat niet zelf regelen voor een gebruiker wat wel en niet te blokkeren.
    Daarmee zou KPN zich bemoeien met persoonlijke keuzes en vrijheden van abonnees.
    Daar zijn ze wettelijk niet toe bevoegd om zich daarmee in te laten.
     
  3. Een betaalde telefoniedienst valt op zichzelf niet onder de noemer “onveilig” nummer.
    (Je loopt er bij een erotische betaalservice “op afstand” in ieder geval géén SOA mee op).
    Dat je het vervelend vind, en je ongenoegen erover uit. Dat kan en mag ook.
    Maar ben wel realistisch.
     
  4. Dat het antwoord je niet aanstaat, heeft niets met onverschilligheid te maken.
    Er wordt juist precies aangegeven wat je “technisch gezien” kunt doen, om dergelijke verrassingen in hoge telefoniekosten in het vervolg te voorkomen.

    Of verwacht je naast technisch advies ook nog mentaal “zorgadvies” hoe je binnen de persoonlijke relaties binnen je gezin (of bezoekers die je over de vloer krijgt ?) om dient de gaan met dergelijke telefonische betaaldiensten met amusement en erotisch vertier?
    Daar kunnen we ons beter maar niet aan wagen lijkt me.
     
  5. Welke nummers onder telefonische betaalservices vallen, zijn eerder al links van gegeven.
    Of wil je nog een heel telefoonboek welke 0906 nummers er allemaal onder vallen?
    Kun je toch zelf wel opzoeken?
     
  6. KPN (en daarmee indirect ook aandeelhouders) zijn gebonden aan telecom wetgeving.
    Bepaalde klantenservice kan door KPN worden uitgedragen en uitgevoerd.
    Maar wat jij vraagt heeft daar weinig mee te maken. Ook bedrijfjes met telefonische betaaldiensten met amusement en erotisch vertier zijn gewoon klanten van KPN.
    Met telecom wetgeving is geregeld wat wel en niet kan.
    Zie o.a. (willekeurig uit een zoekactie) een beleidsregel PDF-bestand wat ik vond.
    Er zal wellicht nog wel een hele rits regelgeving over dit onderwerp te vinden zijn?

    Uit je ongenoegen mogelijk beter bij ACM (Autoriteit Consument en Markt),
    als je wilt dat er in de basis iets wordt veranderd aan die regelgeving.