Skip to main content

Via de chat werd ik er tot 3x toe uitgegooid, dus nu maar op deze manier de vraag. Voor een familielid met Alzheimer beheren wij de diensten. Wij willen voor KPN vast bellen 18xx servicenummers blokkeren. Volgens Marjan van de chat kon dat niet. Toen ik vroeg of de enige manier om het te regelen een klacht bij de ACM in te dienen of het abonnement opzeggen ging zij het ineens nazoeken. Daarna werd tot 3x de chatverbinding verbroken. Ik heb nog geen antwoord en zie  nog steeds graag een antwoord tegemoet.

Hallo @JLxx , 

Je kunt dit dan het beste telefonisch regelen via de klantenservice. Te bereiken via 0800-0402. Het beste is dan om te bellen vanuit dat nummer, zodat er al wat minder controlevragen gaan komen. 

Het zal enige problemen opleveren, maar als je door blijft vragen, zijn ze verplicht om het te regelen.

 

 

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/telefoonnummers/duur-telefoonnummer-blokkeren

Dit komt dus van Consuwijzer:

Kan ik uitgaande oproepen vanaf mijn telefoon laten blokkeren?
Dit kan alleen als uw telefoonaanbieder u deze mogelijkheid biedt. Vraag aan uw telefoonaanbieder welke mogelijkheden hij u kan bieden. En hoe u dat kunt doen. Maar let op: niet alle telefoonaanbieders bieden dit aan. Telefoonaanbieders zijn namelijk niet verplicht om dit te doen. Behalve als u een abonnement voor vaste telefonie bij KPN hebt.

Vaste telefonie van KPN?
Hebt u een abonnement voor vaste telefonie bij KPN? Dan kunt u ervoor kiezen om telefoonnummers per groep te laten blokkeren. Zo kunt u vanaf uw vaste telefoonaansluiting niet meer naar deze nummers bellen. KPN is verplicht dit kosteloos voor u te doen als u daarom vraagt. Let op: dit kan alleen voor hele groepen van telefoonnummers. En niet voor individuele telefoonnummers. En dit geldt alleen voor uitgaande oproepen, niet voor inkomende oproepen.

Welke groepen telefoonnummers kan KPN blokkeren?
U kunt in elk geval de volgende groepen nummers laten blokkeren:

  • betaalde servicenummers (0900-, 0909- en 0906-nummers) 
  • internationale telefoonnummers (00..-nummers) 
  • 18-nummers 

Nummerblokkade ongedaan maken?
Heeft uw telefoonaanbieder een telefoonnummer of groep telefoonnummers voor u geblokkeerd? En wilt u dit ongedaan maken? Neem dan opnieuw contact op met uw telefoonaanbieder.

Wat kunt u doen?
Hebt u een klacht over het blokkeren van telefoonnummers? Dan kunt u het volgende stappenplan volgen:

  • Bespreek uw klacht met uw telefoonaanbieder. Misschien kan die het probleem eenvoudig oplossen. 
  • Kan of wil uw telefoonaanbieder de klacht niet oplossen? Schrijf dan uw telefoonaanbieder een brief met uw klacht. Zet in uw brief de volgende informatie: 
  • Beschrijf uw klacht. 
  • Vraag om een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de aanbieder daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. En beschrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. 
  • Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl. En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen. 
  • Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen: 
  • Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie. Dat kan alleen als de telefoonaanbieder is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot de Geschillencommissie. Of als de telefoonaanbieder rechtstreeks is ingeschreven bij de Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op www.degeschillencommissie.nl
  • Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Kijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die dan eerst in.

Goedemorgen @JLxx, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Begrijpelijk dat je dit soort nummers wil laten blokkeren. Maar dit kan je heel gemakkelijk zelf regelen via MijnKPN (servicenummers). Ik ga er vanuit, indien de zaken voor het familielid worden geregeld, dat je deze gegevens bezit (o.a. klantnummer). 


Het enige wat ik hierbij moet benoemen is dat het niet kan bij een PSTN nummer (analoge lijn). Heeft het familielid ook producten zoals internet en televisie, dan zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn.

Laat je even weten of je eruit komt via MijnKPN? Anders ontvang ik graag de gegevens die nodig zijn ter verificatie. Deze kan je kwijt in je Forum profiel, het gaat dan om de naam, postcode + huisnummer en klantnummer van de contractant.


Nummers beginnend met 18 worden op die manier niet geblokkeerd, @Susan_ .

Alleen nummers beginnend met 09, 00 of 06 zijn op die manier te blokkeren. (geen idee waarom je bellen naar 06 nummers tegenwoordig wilt blokkeren v.a. een vaste telefoon. Dan kan je bijna niemand meer bellen.)


Klopt @PeterG en @Susan_ ,

 

Via Mijn KPN lukt het niet.

Daarom ook mijn advies om te bellen met 0800-0402. 
 

Als je daar flink door blijft hameren, dan kan KPN het voor jou instellen. Dat instellen zal wel iets meer zijn dan het drukken op een knopje. 
 

@JLxx 

Heb je het al voor elkaar gekregen via 0800-0402? 


Zelfs bij klantenservice zullen ze zeggen dat ze die 18xx nummers niet kunnen blokkeren.

Het is ongelooflijk, maar iets waar KPN wettelijk toe verplicht is kunnen ze niet leveren.

Zelf heb ik daarom maar een kiesregel op mijn N300A IP ingesteld die deze nummers blokkeert.

En als KPN dat dan niet centraal kan regelen dan denk ik dat ze maar een FRITZ!Box moeten leveren aan @JLxx want daar kan je het ook gewoon op instellen.


Je mag toch aannemen dat de klantenservice wel een andere afdeling kan aansturen die zo’n blokkade inregelt. Dat moet toch binnen 48 uur voor elkaar zijn. 


Je mag toch aannemen dat de klantenservice wel een andere afdeling kan aansturen die zo’n blokkade inregelt. Dat moet toch binnen 48 uur voor elkaar zijn. 

Het lijkt er op dat ze het bij KPN zelfs technisch helemaal niet kunnen.


Het is niet standaard, en ik ben nog aan het uitvogelen of wij het als klantenservice kunnen of dit kunnen / moeten doorzetten. Er is veel onduidelijkheid over en als ik eerlijk ben heb ik werkelijk geen idee hoe we dit (buiten het toestel zelf) kunnen blokkeren. @Erik_ heeft het al een keer nagevraagd, maar ik kan dit niet terugvinden en hij is er woensdag pas weer. Ik ga het voor ons allemaal nogmaals navragen en uitzoeken.


@Erik_ heeft het al een keer nagevraagd, maar ik kan dit niet terugvinden en hij is er woensdag pas weer. Ik ga het voor ons allemaal nogmaals navragen en uitzoeken.

Zie dit bericht van @Erik_.


Ik had dat topic ook als bron gebruikt voor mijn (eerste) reactie op de vraag van TS. De klantenservice kan het laten regelen. Het zal alleen verder uitgezet moeten worden de organisatie in.   


De klantenservice kan het laten regelen. Het zal alleen verder uitgezet moeten worden de organisatie in.   

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de systemen van KPN niet ingericht zijn om 18xx nummers te blokkeren of anders in ieder geval dat niemand weet heeft hoe zoiets te realiseren. Ik kan berichten als deze anders niet verklaren en ook hier in dit topic lopen we tegen ontbrekende kennis aan. De publicatie van ACM is overigens zeer helder, KPN moet aan dergelijke verzoeken voldoen.


Ik bedoelde meer dat ik zijn mail hierover intern niet kan vinden. Met die reactie op het topic kan ik niet zoveel helaas, omdat ik niet kan nagaan welke stappen hij heeft doorlopen of wie hij hiervoor heeft aangesproken. Ik heb helaas nog geen reactie vanwege de feestdagen, maar ik verwacht deze week wel een antwoord hier op!


@Susan_  Via MijnKPN kan het dus niet. Ik heb de profielgegevens ingevuld zoals je gevraagd hebt. 

Ik hoor graag hoe het verder loopt.

 

 


@JLxx, bedankt! Ik kom hopelijk snel met een nieuwe reactie hierover!


@JLxx, ik was enkele dagen afwezig vandaar mijn late reactie. De nummers zijn af en toe gebeld werden waren 1888 en 1819. Deze zijn nu geblokkeerd! :wink:


@Susan_ Bedankt, dat is fijn, maar zijn nu alle 18xx nummers geblokkeerd? Zie een deel van de laatste factuur, er wordt ook  1800 geraadpleegd en eerder is ook 1803 is al eens geraadpleegd. Als dat niet werkt wordt vast en zeker nog een poging gedaan met een ander 18xx nummer. Zie het voorbeeld van de laatste factuur:

 

 


Wanneer gaat KPN nu eindelijk eens haar wettelijke verplichting nakomen en gaat ze die 18xx nummers blokkeren zodra een abonnee daar om verzoekt.

 


@JLxx nee dat niet. Ik kreeg terug dat alleen bovenstaande 2 nummers gebeld waren dus geblokkeerd zijn. Ik ga even navraag doen over 1800 en 1803!
 


@Susan_  Even voor de duidelijkheid: het verzoek is dus om ALLE 18xx nummers te blokkeren, niet alleen de nummers die gebeld zijn!

Net zoals je alle 0900 nummers kunt laten blokkeren; die gaan ook niet per stuk.

 


@JLxx, volgens mijn collega zijn nu alle 18XX en 18XY nummers geblokkeerd. Hier hoef je je dus geen zorgen meer om te maken :wink:


@Susan_ Mooi, dank je wel voor de moeite. :grinning:

Zoals je eerder zei was deze wens begrijpelijk. Ik hoop dan ook voor andere mensen met deze wens dat KPN dit gewoon toevoegt aan de MijnKPN instellingen. Dat is wel zo klantvriendelijk. 


 @Susan_ Vandaag heb ik geprobeerd om bij de betreffende persoon 1888 te bellen. Dit lukte gewoon :unamused:

Kun je navragen of de 18XX nummers echt geblokkeerd zijn voor het betreffende telefoonnummer? Weten je collega's zeker dat ze de juiste klantgegevens gebruikt hebben en dat ze de 18XX nummers voor de juiste telefoonaansluiting hebben geblokkeerd?


 ​​​​​​Vandaag heb ik geprobeerd om bij de betreffende persoon 1888 te bellen. Dit lukte gewoon :unamused: 

 


@JLxx Mijn collega heeft de nummers 1819 en 1888 geblokkeerd. Deze nummers zijn namelijk eerder gebeld. Ik ben verzocht alles te laten blokkeren in de range 18XY. Ook heb ik gevraagd hoe het mogelijk is dat 1888 nog gebeld kan worden.
Je hoort van ons. 

 


> Je hoort van ons. 

Wanneer? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Ik ga er overigens vanuit dat als na 19 mei deze 18xx nummers gebeld zijn, de kosten aan KPN teruggevraagd kunnen worden…..


Reageer