Skip to main content

Ik overweeg om de vaste telefoon via internet te laten lopen, maar krijg van de KPN-medewerkers tegenstrijdige info over de aansluiting. Nu hangt onder de telefoonaansluiting in de muur een splitter.

De draden die nu in “lijn” en “PSTN” zitten, zouden geplaatst moeten worden in de Experiabox (resp. in “dsl” en “Int1 groen”). Klopt mijn conclusie dat de splitter daarmee overbodig wordt?

Ja, de splitter moet er tussenuit. Die is volgens mij al een jaar of 5 overbodig. De telefoon sluit je aan op de Experiabox. Welke Experiabox heeft u? 

 


Van je isra punt naar de dsl op je modem loopt straks de ronde snoer.

Je splitter er inderdaad tussenuit.

De telefoon sluit je inderdaad aan op de groene tel1.

 

 


Ik overweeg om de vaste telefoon via internet te laten lopen, maar krijg van de KPN-medewerkers tegenstrijdige info over de aansluiting. Nu hangt onder de telefoonaansluiting in de muur een splitter.

De draden die nu in “lijn” en “PSTN” zitten, zouden geplaatst moeten worden in de Experiabox (resp. in “dsl” en “Int1 groen”). Klopt mijn conclusie dat de splitter daarmee overbodig wordt?

Ja, maar inderdaad moet KPN je analoge/PSTN functie opheffen en dat omzetten in hun infrastructuur zodat de RJ11 kabel van de telefoontoestel in de Experiabox kan. Gaat denk ik automatisch zonder dat KPN medewerker er nu aan te pas moet komen.

En nog weer nieuwere stap is dat je ook deze stap overslaat en met een geheel ander apparaat via internet belt. Daarvoor moet je ook de inloggegevens bij KPN regelen (SIP account).

Tenslotte kan je ook in 1 stap je vaste nummer laten porteren naar een andere VoIP partij/bedrijf, dat is flexibeler en meestal veel goedkoper.


Dank voor de reacties. Ik heb de Experiabox V10.


Als jouw telefoonlijn nu nog via een analoge verbinding (PSTN) verloopt, is de splitter nu nog nodig. Als het overgezet wordt naar een telefoonnummer via internet (VoIP) zal die inderdaad overbodig worden. Als je het nummer toevoegt aan het internet (en tv) abonnement zal het nummer automatisch op de Experia Box komen te staan en kan het telefoontoestel daarop worden aangesloten. Als je het telefoonnummer onderbrengt bij een andere partij zoals tmoesel noemt, zal het nummer niet op de Experia Box worden geplaatst. In dat geval kan je een ATA gebruiken voor de telefonie, of een eigen modem aansluiten waarin je de telefonie zelf kunt instellen.


Dank Jasper, De telefoon heeft overigens nog een vaste stekker. Ik neem aan dat er standaard een kastje bij het pakket zit om daarin de draad te bevestigen of moet dat apart worden aangegeven?


Vaak zit er in zo'n vaste 'varkenssnuit’ stekker ook een kleiner (RJ11) stekkertje, is dat bij jouw telefoon ook zo? Als dat zo is kan je dat kleine stekkertje direct in de modem aansluiten, dat zou veel makkelijker zijn.


Nee, helaas.


Ook niet op het punt waar het kabeltje in het toestel gaat? Als dat zo is kan je dat kabeltje vervangen door eentje met aan beide kanten een RJ11 stekkertje.


Beste Jasper, dank. Er zit inderdaad zo'n stekkertje aan de onderkant van het basisstation van de telefoon. Dit maakt het een stuk simpeler!


Ja, de splitter moet er tussenuit. Die is volgens mij al een jaar of 5 overbodig.

De vraagsteller gebruikt ‘m nog :→

Maar da’s zonde van de onnodige kosten.


Dat maakt het zeker makkelijker, hoe minder kabeltjes en extra stekkers er nodig zijn, hoe beter het is :slight_smile: