Skip to main content

Ik heb het zelfde probleem, maar het het verwisselen van de kabel naar de DSL modem werkt niet. heb er iemand nog een andere oplossing?

Admin: afgesplitst

Het betreft in dit topic geen PSTN aansluiting, Babylonia.


Ik heb het ook helemaal niet over een PSTN aansluiting, maar gewoon de aansluiting via de RJ11 poortjes vanaf de modem/router zelf, die men mogelijk via oudere “telefoon” aansluitingen in de woning verder trekt.

Vanaf de meterkast of de plek waar de modem/router staat opgesteld, wordt zo vaak de koppeling gemaakt met bestaande telefoon infrastructuur. Verwisseling van die polen ergens in die keten van bekabeling kan dit soort storingen opleveren.

Is al eens eerder een onderwerp over geweest, maar kan dat onderwerp niet meer terug vinden.


Lijkt mij onwaarschijnlijk. Alles werkt met internet en tv. Alleen inkomende gesprekken niet; uitgaand wel.

Misschien dat bijvoorbeeld @Ik_Combineer , @DennisA78 of een van de andere monteurs hier licht in de duisternis op kan geven.


Dat jij het niet geloofd mag je helemaal zelf weten.
Met TV en internet heeft het ook helemaal niet te maken.

Het gaat om de achterliggende analoge telefoon structuur vanaf de telefoon poortjes van de modem/router, en de bekabeling daarvan hoe het allemaal is verbonden.
Dat manco met aansluitingen / verwisseling van polen is al eens eerder in onderwerpen vastgesteld.

Die letter A en B van contacten op mogelijk gebruikte aangesloten PTT doosjes, of kleurcoderingen hoe twee draadjes in RJ11 stekkertjes aangesloten horen te zijn, worden niet voor niets vermeld.
Het is gewoon belangrijk dat de aangesloten structuur van bekabeling klopt.

Bovendien is het allemaal eenvoudig fysiek te controleren, en zo nodig te corrigeren.
Paar doosjes open schroeven, de kleurcodes van zelf geknepen stekkertjes bekijken.
Niet geschoten is altijd mis.


Dat manco met aansluitingen / verwisseling van polen is al eens eerder in onderwerpen vastgesteld.

Een eerder (redelijk recent) onderwerp inmiddels teruggevonden.
Blijkt daarbij in dat geval echter niet om belsignaal / niks horen te gaan, maar om nummerweergave.
 


Combinaties van “analoog” en digitaal (tegenwoordige telefoon toestellen en bijv. basis-station van een DECT telefoon) met omwisselingen van polen bij “wisselstroom” kunnen fase-verschillen in de sinusvorm van het signaal over die lijn geven, waardoor bepaalde functies niet goed meer werken.

Afhankelijk van de gebruikte apparatuur zou dat evengoed ook het belsignaal kunnen zijn.