Skip to main content

Tot voor kort werkte de analoge aansluiting op de experia box10 goed in combinatie met mijn alarm systeem met PSTN aansluiting. Maar sinds kort treedt steeds vaker op dat alarmen niet worden doorgegeven aan de alarm centrale. (SIA  HS prortocol en DTMF)

Mijn vraag is of hier iets in veranderd is bij KPN, en of dit verholpen kan worden. Dit probleem doet zich ook voor bij mijn particuliere klanten die gebruik maken van KPN en een alarm systeem hebben gekoppeld via de analoge aansluiting op de experia10 box

 

Graag u advies

Vraag me af of het aan de V10 zou kunnen liggen?
De  “ATA”  (Analoge Telefoon Adapter) van een modem/router, is een stukje techniek “zoals het is”.

Als er meer algemene storingen voorkomen bij alarmen via KPN zou men kunnen kijken of er verschil is tussen aansluitingen “conventioneel” via "koper” (ADSL / VDSL)  en  glasvezel.

Ik vermoed dat storingen bij "koper” veel meer aan de orde zijn, dan bij glasvezel.
Die techniek is verouderd. Die koperlijntjes worden eigenlijk ook niet echt meer onderhouden door KPN, omdat alles wordt “verglaasd”.  Dat gebrek aan onderhoud (geen investeringen meer, van de vaak al slechte staat ervan om die “op peil te houden”), zal wellicht ook tot meer storingen leiden??

Het enige wat men bij ADSL / VDSL nog kan doen, is zorgen dat het ISRA-punt zelf tip-top in orde is, en het stukje koperlijn tussen ISRA en modem/router van een zeer goede kwaliteit kabel is, met “getwiste” draadparen, en een goede afscherming, die bovendien nog het beste kan worden geaard.
Om storingsgevoeligheid door elektromagnetische interferentie zoveel mogelijk te beperken.

Als het om buitengebieden gaat, en er is weinig zicht op “verglazing” van een internet aansluiting,
toch maar overwegen of alarm via het mobiele netwerk geregeld kan worden?
Of als men juist in een gebied zit met slechte mobiele dekking, internet via “satelliet”,
en alarm omzetten van analoog naar digitale communicatie ?


Hoi @Hatrix, welkom op ons forum! Vanuit KPN heb ik hier ook niet echt een verklaring of oplossing voor. Als het om een zakelijke aansluiting gaat kun je terecht op ons zakelijke forum of bij 0800-0403