Skip to main content

Ik vind het leuk om inzichten te krijgen in de moderne techniek.

Zo ben ik benieuwd hoe het zit met de diverse beltonen op de Experiabox. Er zijn diverse tonen die worden gebruikt bij vaste telefonie. Kiestoon, vrijtoon, bezettoon, congestietoon en informatietoon.

Worden deze tonen lokaal gegenereerd door de Experiabox, of worden deze tonen vanuit de centrale verzonden?

Wat de wekspanning is het duidelijk. Deze kan alleen maar uit de Experiabox komen daar het voor liggende netwerk, in mijn geval glasvezel, het vermogen om de bel aan te sturen niet kan over dragen.

Maar hoe zit het met de diverse tonen die afhankelijk van de situatie tot je komen?

Alleen de kiestoon wordt in de Experiabox gegenereerd. VoIP werkt, net als mobiel, zonder kiestoon. Maar omdat we van “oudsher” dat op de vaste lijn gewend zijn is die er daar nog wel. Hoewel ik 'm nooit hoor, want kies op de dect net als op de mobiel. Eerst nummer en dan pas groene knop. De kiestoon is er dan maar 1 sec. (zo ingesteld op m'n Gigaset: na 1 sec. gaan kiezen)

De overige tonen, zoals het horen overgaan, bezettoon, komen v.a. de centrale. Dat is ook bij mobiel zo.

Ik ken verder alleen nog de drietonige oplopende (noem jij dat de informatietoon?), die geeft aan dat je een niet-gebruikt nummer hebt gekozen. Komt ook v.d. centrale.


Dank je voor het antwoord. Ik toets ook het nummer in vooraf, maar hoor wel een seconde of wat de kiestoon alvorens de DMTF riedel afgaat.

Interessant om te vernemen dat buiten de kiestoon, alle overige tonen uit de centrale komen. Vroeger kwamen al die tonen vanuit de centrale waar naar toe gebeld werd. Later is dat door KPN veranderd om het onnodig bezet houden van lijnen te voorkomen. De tonen kwamen dan vanuit de eigen nummercentrale waar vanuit gebeld werd.


Laat ik het dan zo formuleren: alle tonen, uitgezonderd de kiestoon, komen van het netwerk.
Van af de Experiabox naar buiten toe is sprake van VoIP. Daarbij zijn er natuurlijk geen fysieke “lijnen” (=draadjes) meer. Het is gewoon een stukje internet.

Het wil wel eens voorkomen dat de SIP in de Experiabox geen kiestoon genereert, maar dan is het gewoon nog mogelijk om uitgaand te bellen mits je natuurlijk een telefoonabonnement/aansluiting hebt. Heb je die niet dan zal de Experiabox een bezettoon genereren indien je de hoorn opneemt. (bij een gigaset de groene knop 2 sec. indrukken om kiestoon zonder direct kiezen te krijgen.)

 

maar hoor wel een seconde of wat de kiestoon alvorens de DMTF riedel afgaat.

Standaard is dat 3 sec. bij Gigaset. Ik heb dat m.b.v. het boekje op 1 sec. gezet.


Reageer