Skip to main content

Een klant van mij heeft al enige tijd (ong. 2 weken) problemen met de vaste telefonie.

Al meerdere malen met KPN contact gehad maar komen helaas tot nu toe nog niet tot een oplossing.

 

Klant is een restaurant en maakt buiten openingstijden gebruik van de doorschakeling (*21*) naar een mobiel nummer. Er is een telefooncentrale aanwezig (homevox) met een toestel boven (restaurant) en beneden (keuken). Centrale is aangesloten op KPN xperia box V9.

 

Als men uitbelt krijg je of direct een ingesprekstoon of blijft het even stil en vervolgens een ingesprekstoon.

Om onze apparatuur uit te sluiten zijn de twee toestellen direct op het modem aangesloten en geven hetzelfde probleem. 

Na een herstart van het modem werkte de telefonie weer. Echter de volgende dag weer hetzelfde probleem. Weer modem herstart en telefonie werkt weer. Het lijkt er dus op dat telefonie de eerste x minuten werkt en vervolgens uitvalt.

Contact gehad met KPN, die geven aan de telefonie te ‘synchroniseren’ en als dit het probleem niet oplost een modem fabrieksreset nog een mogelijkheid is. Die avond heb ik getest of de synchronisatie de oplossing was, helaas, geen resultaat. Vervolgens het modem naar fabrieksinstellingen gezet, maar nog steeds hetzelfde resultaat, eerste paar minuten kunnen bellen en gebeld worden maar daarna weer ingesprekstoon.

Weer contact gehad met KPN, die gaf gelijk aan dat het al een ouder modem is en er wordt een V10 opgestuurd. Na het aansluiten van het nieuwe modem, opnieuw getest (internet e.d. is gewoon operationeel) en blijkt weer hetzelfde probleem te zijn. Direct weer gebeld met KPN en situatie uitgelegd. Het is wat lastig omdat nieuw modem nog niet (goed) in de systemen te zien is. We hebben meerdere malen het modem opnieuw opgestart en fabriekresets uitgevoerd (volgens het stappenplan wat bij KPN medewerker wordt weergegeven). Uit eindelijk is conclusie dat er weer een nieuw modem moet worden opgestuurd maar omdat de vorige omwisseling nog niet geheel is doorgevoerd/afgerond is deze optie niet mogelijk, waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel de oplossing is. We hebben afgesproken dat de medewerker de volgende dag terugbelt en ik diezelfde avond nogmaals de telefonie test. Helaas blijft telefonie probleem bestaan.

Volgende dag wordt ik netjes teruggebeld. Er kan nog steeds geen modemwissel worden aangevraagd en omdat de medewerker een stappenplan moet volgen waar we niet verder mee kunnen lopen we een beetje vast. Ik heb aangedragen te testen om de telefonie in het modem uit te schakelen en met een eigen SIP toestel (MicroSip) aan te melden bij KPN. Dat was een goed plan en heb ik diezelfde middag uitgevoerd. Het blijkt dat ik via een eigen SIP toestel hetzelfde probleem hou. Ik kan dus bellen en gebeld worden met mijn laptop (MicroSip) echter na een aantal minuten krijg ik de melding “Forbidden” en kan ik ook niet meer gebeld worden (blijft stil en gaat dus niet over). Als ik de connectie met MicroSip verbreek en opnieuw registreer, kan ik weer even bellen en gebeld worden.

Dit lijkt dus hetzelfde probleem te zijn als met het modem en vermoed daarom ook dat er bij KPN iets niet helemaal lekker zit. Het zou mooi zijn als iemand aan de KPN kant in de logs kan kijken wat voor meldingen daar te zien zijn. 

De KPN medewerker heeft mij die middag nog teruggebeld i.v.m. de test. Omdat de test hetzelfde probleem gaf ging ze overleggen waarna helaas de verbinding werd verbroken en ik tot op heden ook niet meer ben teruggebeld.

 

Nou, inmiddels is het een aardig verhaal geworden maar hoop ik dat de situatie en de stappen die we doorlopen hebben duidelijk zijn. 

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem.

Poeh. Zo'n homevox is toch stokoud. Die hadden wij 30 jaar geleden op een analoge lijn. Aangesloten toestellen ook oud? Type?

Ik begrijp dat uitgaand bellen niet goed lukt.

 zijn de twee toestellen direct op het modem aangesloten

Draad telefoons? Tegelijk samen aangesloten? Daar is de phone poort al helemaal niet voor geschikt. 

En hoe oud? Mijn 25 jaar oude toon druktoets telefoon werkt ook niet via het modem.

Ik zou in ieder geval die oude meuk (huiscentrale en toestellen) vervangen door een moderne dect. Met dan 2 handsets. 


Poeh. Zo'n homevox is toch stokoud. Die hadden wij 30 jaar geleden op een analoge lijn. Aangesloten toestellen ook oud? Type?

Ik begrijp dat uitgaand bellen niet goed lukt.

 zijn de twee toestellen direct op het modem aangesloten

Draad telefoons? Tegelijk samen aangesloten? Daar is de phone poort al helemaal niet voor geschikt. 

En hoe oud? Mijn 25 jaar oude toon druktoets telefoon werkt ook niet via het modem.

Ik zou in ieder geval die oude meuk (huiscentrale en toestellen) vervangen door een moderne dect. Met dan 2 handsets. 

Ik heb een nog veel oudere centrale (1984) en die werkt ook prima. Niet alles wat oud is, is slecht. Mits goed aangesloten uiteraard, maar dat lijkt mij hier niet aan de orde.

Merkwaardig dat een druktoets telefoon bij jou niet werkt op een modem Ik heb een unifoon uit 1983 getest op een box 12 en dat werkt prima.

Dect is trouwens ook niet alleen maar voordelig. Is afhankelijk van batterijen en stroom.


Goedemiddag @Jeroen Peeters, welkom op ons forum!
Ik zie dat de community je al een aardig eind op weg helpt! Kom je er een beetje uit zo?