Skip to main content

Mijn Chicago 990C lijkt niet meer op te laden / is heel snel leeg als ik hem op één van de stations oplaadt. Als ik hem daarentegen op een ander oplaadstation plaats, laadt hij nog wel op. Ik denk daarom dat er iets mis is met dat ene oplaadstation of met de verbinding tussen toestel en oplaadstation. Heeft iemand van jullie ervaring met het vaststellen wat er precies aan de hand is en misschien repareren, voor ik ermee naar de KPN winkel ga?

De oplaadpunten van een laadstation staan “naar boven gericht” en vangen veel stof / vervuiling op. Maak de contacten ervan eens goed schoon, eerst met een kwastje de “grove vervuiling”.

Erna nog eens met een wattenstaafje met wat alcohol doordrenkt.
Als finishing touch nog eens met een (nieuw) wattenstaafje met wat “contactspray” erop,
zodat ook microscopisch dunne corrosielaagjes van de contactpunten afgehaald worden.

Idem de contactpunten van de handsets zelf.

Wat levert dat op?

(Afgezien in zijn algemeenheid nog eens de degradatie van accu's in de loop van de tijd).


Hallo @Bob88,

Is het met de tips van @Babylonia gelukt?


Ik ga t zo proberen,ik hou jullie op de hoogte


Ik denk dat ik grondig schoongemaakt heb, maar het heeft niet geholpen.

Over het punt van de degradatie van accu’s, dat Babylonia aanhaalde. Dat lijkt me ook valide, alleen waarom werkt opladen op de ene oplader dan wel en de andere niet? Zou het dan niet overal even slecht moeten gaan?

Hebben jullie nog meer ideeën?

Groet en dank!


Als het na grondig schoonmaken nog niet werkt, terwijl die op het andere laadstation wel wordt opgeladen, dan vrees ik dat het ene laadstation zijn langste tijd heeft gehad.

Tijd voor een nieuwe set?


Als ik het lees is er maar één conclusie: de stroomadapter van die ene oplader is overleden. En dan meteen dit: die zijn niet los te krijgen.

En het is best een oude set; de gebruikershandleiding is van 2012. (pdf)

Je kunt de handsets natuurlijk laten rouleren, opdat ze met één lader minder toch allemaal aan de beurt komen. Ze moeten zeker ook 4 dagen zonder opladen kunnen.

N.B.

Je kunt ook gewone AAA batterijen in een handset doen. Alleen dan beslist niet op een oplader plaatsen. Werkt tot zo'n 6 weken op gewone batterijen.


Dat rouleren met opladen, doe ik met een “Panasonic” → 2008 !! draadloze telefoon set van 3.

Ik gebruik ze praktisch gezien eigenlijk niet eens meer. (Zijn doorgaans niet eens aangesloten).
De hele set is namelijk al lang vervangen door een “VOIP” DECT set van Yealink.

Wil ik ze daadwerkelijk in gebruik hebben, zou ik ze achter een “ATA-adapter” kunnen hangen,
die ik hier ook nog heb liggen.  (Gebruik mijn eigen router zonder ingebouwde ATA-adapter).

Niet dat de laadstations (of opladers ervan) stuk zijn, maar zolang er nog spanning op de accu's staat, is het “rustig”.  Zijn ze bijna leeg, gaat de telefoon elke pakweg 20 seconden piepen, ten teken dat ze opgeladen moeten worden. Op dat moment wissel ik het uit met een andere handset om op te laden.

Één acculading houdt het daarmee zeker wel 2,5 week uit, voordat ze opnieuw beginnen te piepen.

Ik zou de accu's er ook uit kunnen halen, maar zie het eigenlijk als een “uithouding vermogen test” van die accu's. Die houden het werkelijk al jaren vol. Zijn op die wijze perfect “geformeerd” en van een type met Nano-technology dat ze het “officieel” ook uiterst lang zouden moeten kunnen volhouden zonder noemenswaardige degradatie. En dat doen ze inderdaad ook !! → →  “GP ReCyko”

(Ander bekend type van die uiterst lang houdbare “recyclebare” accu's zijn die van “Eneloop” ).

Dus als je nog eens bedenkt om accu's te vervangen, zijn dat soort types zeer aan te bevelen.
(Nadat de originele accu's een keer zijn vervangen met GP's, zijn die laatste nog nooit vervangen).


Dank PeterG en Babylonia! Ik heb weer nieuwe dingen geleerd en inzicht gekregen door jullie verhalen. Ik denk dat ik dan toch maar gewoon een nieuw setje ga kopen.