Skip to main content

Vannacht ben ik omgezet van Telfort vlan 34 naar KPN vlan 6 pppoe, ik heb altijd een eigen modem gehad (edgerouter 4) en een Cisco SPA112. Internet omzetting is prima verlopen alleen krijg ik mijn Cisco SPA112 niet meer online.

Ik heb de outbound proxy aangepast naar voip1-ext.kpn.net aangezien dit anders was met Telfort.

De volgende instellingen heb ik nu:

Sip  → RTP Parameters:
RTP Packet Size: 0.020

Line 1 → Proxy and Registration
Proxy:  ims.imscore.net
Outbound Proxy:  voip1-ext.kpn.net
Use Outbound Proxy: Yes
Register:  Yes

Line 1 → Subscriber Information:
Display Name: +31……...
User ID:   +31………
Password:   Wachtwoord wat ik online al heb gewijzigd
Use Auth ID: Yes
Auth ID:  a…….@ims.imscore.net

Line 1 → Audio Configuration
Preferred Codec: G711a
Use Pref Codec Only: Yes

 

Op mijn edgerouter heb ik SIP ALG disabled, deze heb ik bij telfort wel altijd aan gehad.

Iemand een idee waar het fout gaat? Bovenstaande instellingen vind ik hier op het forum ook bij gebruikers die het werkend hebben gekregen.

Nee, aangezien ik alleen de proxy in een ip heb veranderd, hierna werkte het. 


Proxy had ik ims.imscore.net nu dus aangepast naar 145.7.97.61
en outbound proxy heb ik voip1-ext.kpn.net

@TheMystery, Als jij bij "Proxy" ims.imscore.net invult i.p.v. het IP adres 145.7.97.61 en de rest zo laat als nu, werkt het dan ook?

Het is net een verwisseling van wat ingevuld is:

De proxy   ims.imscore   zo laten.
Voor de outbound proxy geldt:     voip1-ext.kpn.net    of het IP-adres    145.7.97.61

Heb hier nog “oude” gegevens (uit de tijd van Telfort), met werkende telefoon toen.
Waarbij juist dat IPadres was ingevuld, en dan nu dat    voip1-ext.kpn.net

 

 

Nee, aangezien ik alleen de proxy in een ip heb veranderd, hierna werkte het. 

Wel apart dat je dat bij de “proxy” werkend krijgt.  Hier juist bij “Outbound proxy”.
(Of bedoel je dat eigenlijk ook ?).


Voor de outbound proxy geldt:     voip1-ext.kpn.net    of het IP-adres    145.7.97.61

Nooit IP adressen gebruiken maar bij outbound-proxy altijd het domein voip1-ext.kpn.net. Deze verwijst overigens ook naar een ander IP adres dan het genoemde IP adres.

Het was precies zoals ik gevraagd had: "Als jij bij "Proxy" ims.imscore.net invult i.p.v. het IP adres 145.7.97.61 en de rest zo laat als nu, werkt het dan ook?"

@Erik_, Als @TheMystery het IP adres 145.7.97.61 invult bij proxy, dan werkt het wel maar als hij ims.imscore.net invult dan werkt het niet. Welk domein moet hij dan bij proxy gebruiken wetende dat bij Telfort dit veld met ims.imscore.net gevuld moest worden?


@terual, welkom! Zou jij eens je forumprofiel willen invullen en hier een reactie geven als je dit gedaan hebt? Dan kunnen we voor jou voor de zekerheid ook even checken of er nog een order o.i.d. openstaat wat hier roet in het eten gooit.

 

Dank je! Ik heb mijn profiel ingevuld.


Voor de outbound proxy geldt:     voip1-ext.kpn.net    of het IP-adres    145.7.97.61

Nooit IP adressen gebruiken maar bij outbound-proxy altijd het domein voip1-ext.kpn.net.
Deze verwijst overigens ook naar een ander IP adres dan het genoemde IP adres.

Ja, het is mij bekend dat die IP-adressen verschillend kunnen zijn.
(Als laatste groepje meestal ergens in een "50” reeks, bij mij 61).

Vandaar om dan het domein   voip1-ext.kpn.net   daarvoor in te vullen.
Wordt er automatisch naar het juist bijbehorende achterliggende IP-adres gezocht.
Dan heb je niet te maken met mogelijk net een “verkeerd” ingevuld IP-adres.

Bij Telfort stond er indertijd echter een IP-adres, waar je nu dan   voip1-ext.kpn.net    invult.
Datgene wat ik 2 dagen terug al had opgegeven in mijn eerdere reactie  < HIER >

Maar omdat er nu navolgend anders suggesties worden gedaan in andere velden, alsnog dat oude (Telfort) voorbeeld erbij gehaald, om aan te geven waar die velden voor staan.


In jouw oude Telfort voorbeeld staat bij "proxy" ims.imscore.net en bij "outbound-proxy" een IP adres. Het zou bij KPN zo moeten zijn dat het werkt als je bij "outbound-proxy" geen IP adres invult maar het domein voip1-ext.kpn.net en "proxy" gewoon op ims.imscore.net laat staan.

Het lijkt er alleen op dat @TheMystery bij "proxy" geen ims.imscore.net meer kan invullen (zoals bij Telfort kon) maar een IP adres moet gebruiken.

@TheMystery, Wat gebeurt er als je bij "proxy" ook voip1-ext.kpn.net invult?


Het zou bij KPN zo moeten zijn dat het werkt als je bij "outbound-proxy" geen IP adres invult maar het domein voip1-ext.kpn.net en "proxy" gewoon op ims.imscore.net laat staan.

Precies, zo werkt het bij mij.  :wink:         (Mijn eerdere voorbeeld - 2 dagen terug).


Het zou bij KPN zo moeten zijn dat het werkt als je bij "outbound-proxy" geen IP adres invult maar het domein voip1-ext.kpn.net en "proxy" gewoon op ims.imscore.net laat staan.

Precies, zo werkt het bij mij. :wink:

Waarom bij @TheMystery dan niet?

Je zegt dat voip1-ext.kpn.net bij jou resolved naar 145.7.97.61, klopt dat?

Als je nu een DNS lookup doet voor voip1-ext.kpn.net, krijg je dan dat IP adres en niet, zoals ik, 145.7.97.53?

 


Dit heb ik nu:

Ik heb bij proxy ims.imscore.net ingevuld en voip1 beide werkte niet, alleen ip werkt. 
Als ik voip1 Ping dan eindigt die bij mij op .53. 
ims is niet te resolven maar ik gebruik ook geen kpn dns servers misschien dat het daar nog aan kan liggen. Kan iemand ims met kpn dns wel resolven? Bij Telfort gebruikte ik ook geen Telfort dns servers en daar werkte ims wel, ik heb daar nooit gekeken of die daar wel resolvde maar ga er wel van uit anders had het bij Telfort ook niet kunnen werken  

 


ims is niet te resolven maar ik gebruik ook geen kpn dns servers misschien dat het daar nog aan kan liggen.

Ook de DNS servers van KPN kunnen ims.imscore.net niet resolven.

 


Dan kan het mijns inziens nooit werken.

 


ims is niet te resolven maar ik gebruik ook geen kpn dns servers misschien dat het daar nog aan kan liggen.

Ook de DNS serevers van KPN kunnen ims.imscore.net niet resolven.

 

Iemand die dit nog met Telfort dns servers kan testen?


Eerder gaf ik aan:

Heb hier nog “oude” gegevens (uit de tijd van Telfort), met werkende telefoon toen.

Waarbij juist dat IP adres was ingevuld, en dan nu dat    voip1-ext.kpn.net

Het opgegeven IP-adres betreft dus het IP-adres vanuit die “Telfort” tijd.  (De schermafdruk waar ik een crop uit heb gehaald, dateert werkelijk vanuit die tijd, vanuit “archief” data).
Die info kon “direct” uit het VOIP menu van een Telfort Experia Box V8 worden terug gehaald.
(Ik heb me niet afgevraagd wat er aan IP gegevens van   voip1-ext.kpn.net     “NU” schuil gaat).

Ook NU na overgang van Telfort naar KPN zijn gegevens (met nieuwe firmware) in een “Telfort” V8 terug te vinden. Verschillend van hetgeen een originele “KPN” Experia Box V8 aan info toont.
Die info is echt beslist een stuk beperkter.

Heb die “Telfort” V8 nu niet terug gehangen, maar afgaande op hetgeen @wjb eerder vroeg,
om een DNS look-up te doen, kom ik met de volgende tooltjes en lookup van:
voip1-ext.kpn.net             in mijn geval……

https://dnschecker.org
https://www.nslookup.io/
https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/     Aan één IP-adres   →   145.7.97.53


Aanvulling:……

Bij controle in mijn Yealink VOIP bureau-telefoon blijk ik nog van oude gegevens gebruik te maken,
m.b.t. de "Outbond proxy server”.   Die staat op IP adres   145.7.97.61

Vooralsnog heb ik daar nog geen problemen mee ondervonden.

Zal “straks” (in de nacht ?) kijken wat ik terugvind aan gegevens in een “Telfort” Experia Box V8

Nieuwe test met de Linksys ATA (andere VOIP apparatuur gelieerd aan KPN afgekoppeld).
Invulling van achtereenvolgens de volgende gegevens  -in mijn situatie-  in de PAP2T
geeft positief bel resultaat bij de volgende instellingen:

Voor Proxy:    ims.imscore.net
Voor Outbound Proxy:    IP adres  145.7.97.53    ofwel    voip1-ext.kpn.net

Zegt natuurlijk weinig of met name het IP-adres ook voor een ander geldt.
(Apart dat mijn afwijkende instelling voor mijn VOIP-telefoon tot voor gisteren ook nog werkte).


Even terug naar het issue waar @TheMystery tegenaan is gelopen en waarvan ik hoop dat @Erik_ met een antwoord kan komen.

Wat moet bij Proxy ingevuld worden zonder een IP adres te gebruiken? 


Bij controle in mijn Yealink VOIP bureau-telefoon blijk ik nog van oude gegevens gebruik te maken,
m.b.t. de "Outbond proxy server”.   Die staat op IP adres   145.7.97.61

……………….

(Apart dat mijn afwijkende instelling voor mijn VOIP-telefoon tot voor gisteren ook nog werkte).

ATA-adapter uitgeschakeld en die Yealink VOIP bureau-telefoon weer terug ingeschakeld;
met IP     145.7.97.61    nog vastgelegd voor die telefoon onder:  “Outbound Proxy Server 1”
Dat blijkt (opnieuw) toch weer gewoon te werken.

Het lijkt erop dat oude “Telort instellingen”  / systemen achterliggend nog steeds wel actief zijn.
(Mogelijk tot eind van het jaar als voor ieder de overgang van Telfort naar KPN is afgerond).
Wie het antwoord weet mag het zeggen??


met IP     145.7.97.61    nog vastgelegd voor die telefoon onder:  “Outbound Proxy Server 1” ​​​​​

Het gaat in dit topic helemaal niet om de "Outbound prroxy server" maar om de "Proxy server". Laten we alsjeblieft de focus niet verliezen en kijken naar waar het wel om gaat.

 

Wat moet bij Proxy ingevuld worden zonder een IP adres te gebruiken? 

Zoals je in dit bericht kunt zien gebruik ik op mijn Gigaset N300A IP voor zowel de proxy server als de outbound proxy server "voip1-ext.kpn.net". Ik zou verwachten dat dat op de PAP2T ook het geval zou zijn maar @TheMystery geeft aan dat dat niet werkt. Waarom niet en hoe dan wel?


Cisco/Linksys is hierin verwarrend in zijn naamgeving:

“Proxy” is in KPN-termen Domain/Realm

“Outbound Proxy” is in KPN-termen Proxy


Cisco/Linksys is hierin verwarrend in zijn naamgeving:

“Proxy” is in KPN-termen Domain/Realm

“Outbound Proxy” is in KPN-termen Proxy

Proxy en Outbound proxy zijn normale termen bij SIP.

Het lijkt er op dat de PAP2T en SPA112 het domein ingegeven bij proxy ook gebruik als domain/realm en dat de domain/realm niet apart oogegeven kan worden.

Een domein/realm (ims.imscore.net) hoeft geen IP adres te hebben aangezien deze alleen in de SIP berichten gebruikt wordt als domein voor de identificatie van de user. sip:+31301234567 wordt sip:+31301234567@ims.imscore.net.

De SIP server van KPN accepteert naast @ims.imscore.net ook @<IP adres SIP server> (@145.7.97.61) als "domein" voor de identificatie.

 

Dit zou betekenen dat ims.imscore.net dus inderdaad geen IP adres hoeft te krijgen en dat op een PAP2T en SPA112 de proxy gevuld wordt met het IP adres van de SIP proxy server van KPN.


Het gaat in dit topic helemaal niet om de "Outbound prroxy server" maar om de "Proxy server". Laten we alsjeblieft de focus niet verliezen en kijken naar waar het wel om gaat.

Wat moet bij Proxy ingevuld worden zonder een IP adres te gebruiken?

Voor die PAP2T al meerdere keren gewoon opgegeven en in reacties terug te lezen: ims.imscore.net


Eindelijk succes: ik heb nu bij zowel Proxy als Outbound Proxy 145.7.97.61 ingevuld en nu werkt het! Waarom snap ik alleen nog niet.


Het gaat in dit topic helemaal niet om de "Outbound prroxy server" maar om de "Proxy server". Laten we alsjeblieft de focus niet verliezen en kijken naar waar het wel om gaat.

Wat moet bij Proxy ingevuld worden zonder een IP adres te gebruiken?

Voor die PAP2T al meerdere keren gewoon opgegeven en in reacties terug te lezen: ims.imscore.net

En @TheMystery geeft dus aan dat dat niet werkt en daarmee is het cirkeltje weer rond en zijn we geen steek verder.

Ik hoop oprecht dat @Erik_ met een oplossing zal komen.


Eindelijk succes: ik heb nu bij zowel Proxy als Outbound Proxy 145.7.97.61 ingevuld en nu werkt het! Waarom snap ik alleen nog niet.

Blijkbaar loopt er nog van alles mis bij ex Telfort abonnees.

Je zou helemaal geen IP adressen moeten hoeven gebruiken en mijn advies is ook om dat niet te doen.

Het lijkt er op dat bij ex Telfort abonnees de proxy gevuld moet worden met 145.7.97.61 terwijl dit eigenlijk het domein ims.imscore.net zou moeten zijn.

 

Ik denk dat het bij jou ook werkt als jij bij Outbound proxy voip1-ext.kpn.net invult.


Blijkbaar loopt er nog van alles mis bij ex Telfort abonnees.

Dat zou best kunnen.
In mijn Yealink telefoon had ik aanvankelijk bijvoorbeeld nog  145.7.97.61  staan. Dat werkte.
Toen na opvragen van de DNS op    voip1-ext.kpn.net   daar  145.7.97.53  uitrolde, werkte dat ook.

Uiteindelijk veranderd naar     voip1-ext.kpn.net    werkte ook dat. (En daar laat ik het dus op).


Blijkbaar loopt er nog van alles mis bij ex Telfort abonnees.

Dat zou best kunnen.
In mijn Yealink telefoon had ik aanvankelijk bijvoorbeeld nog  145.7.97.61  staan. Dat werkte.
Toen na opvragen van de DNS op    voip1-ext.kpn.net   daar  145.7.97.53  uitrolde, werkte dat ook.

Uiteindelijk veranderd naar     voip1-ext.kpn.net    werkte ook dat.

Op mijn N300A IP werkt dat ook zoals je in dit bericht kunt lezen.

Het verschil met de PAP2T (en SPA112) is dat je daar de domain/realm apart kunt specificeren. Bij de PAP2T (en SPA112) lijkt als domain/realm altijd de waarde uit proxy gebruikt te worden en daar lijkt het nu dus fout te gaan.

SIP:+3130123457367@ims.imscore.net wordt door de SIP server geaccepteerd maar kan op de PAP2T (en SPA112) niet zo ingesteld worden.

SIP:+31301234567@145.7.97.61 wordt ook door de SIP server geaccepteerd maar dan moet dat IP adres dus ook ingevuld worden bij Proxy en kan er dus geen domeinnaam gebruikt worden.