Skip to main content

Hoe zorg ik er voor dat bij een binnenkomende oproep beide telefoons aangesloten op de Phone 1 en 2 poorten van de KPN Box 12 overgaan?

We zijn recent gemigreerd van Telfort naar KPN en ontvingen toen een Box 12 ter vervanging van de Experiabox 10. We gebruiken één telefoonnummer c.q. SIP account. Voorheen kon ik instellen dat binnenkomen oproepen naar beide Phone poorten werden doorgezet, zodat beide telefoons rinkelden. In de Box 12 lijkt de Phone configuratie niet toegankelijk voor de gebruiker?

Veel huishoudens gebruiken één vast telefoonnummer en bezitten twee vaste telefoons en/of DECT basisstations. Typisch wil je die dan beide laten rinkelen. Het lijkt me dan logisch om die configuratie als uitgangspunt, als norm te nemen.

Voorheen ook handig was de mogelijkheid om twee verschillende gesprekken gelijktijdig te voeren. Dat kan in theorie nog steeds want beide aansluitingen Phone 1 en 2 werken los van elkaar. Maar in Box 12 ontstaat de vreemde situatie dat als Phone 2 in gesprek is dan gaat Phone 1 alsnog over. Maar als Phone 1 in gesprek is dan gaat Phone 2 niet meer over.

Hoi @NitroNL . Welkom op het forum.

Ik vrees dat dit met een 12 niet meer mogelijk is. Je kunt overwegen om een phone splitter te kopen en die op poort 1 aan te sluiten. Ik vermoed dat je daar hetzelfde resultaat mee kunt behalen.

Ik vraag @PeterG voor de zekerheid of mijn theorie klopt. 


Het is op de Box 12 niet mogelijk om op beide poorten hetzelfde nummer (zelfde SIP) te hebben.
Maar dat is toch ook helemaal niet nodig.

bezitten twee vaste telefoons en/of DECT basisstations.

Twee DECT basisstations is sowieso al volkomen onlogisch. Hier 1 basis met 4 handsets (3 liggen er inmiddels in de kast want gebruik alleen nog de veel goedkopere mobiel).

Maar ja. Wil je (ongeveer) zo zoals je het had kun je het met een RJ12 splitter aansluiten.


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust. 


Dank voor de reacties en de goedbedoelde tips. Ik begrijp dat mijn vermoeden correct was: Box 12 is een top-router maar qua vast bellen minder flexibel dan voorgaande Experiaboxen.

De vraag is dus hoe zwaar daar aan te tillen. Aangezien ik de WiFi-functie (het sterke punt) van Box 12 niet gebruik (ik heb 4 MESH access points) maar wel waarde hecht aan effectief twee gelijktijdig te gebruiken telefoonlijnen met hetzelfde nummer, zal ik in de kerstvakantie mijn Experiabox 10 terugplaatsen. Gelukkig had ik hem nog niet teruggestuurd. Over een jaartje gaan we verhuizen en dan kan de situatie, kunnen de wensen weer anders zijn. Een Fritz!box is eventueel ook nog een optie. 


Een Fritz!box is eventueel ook nog een optie. 

Inderdaad. https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm .

Een experiabox is meer bedoeld voor as it is. Dus voor de niet veeleisende gebruiker.

Ik ga mijn pleidooi tegen (de belkosten van) de vaste telefoon en voor een mobiel abonnement met bundel maar niet meer houden hier.

Hier is die dure vaste (via KPN en Ziggo tenminste) voor uitgaand bellen totaal niet meer in gebruik.