Skip to main content

Goedendag,

Kan ik een esim krijgen op een vast nummer?

Nee. Dat kan niet. En gaat ook zeker niet komen.


Dat is erg jammer

 


Waarom @Wielepat ? Een vaste lijn zit toch thuis aan een draadje. Daar is zelfs geen simkaart voor nodig. En daardoor kan e-sim ook niet. Want geen enkele vaste telefoon heeft die mogelijkheden.

Een E-sim, dat is een app, moet ook via internet gedownload. Ook een vaste telefoon die dat heeft heb ik nog niet gezien.


Als ik het goed begrijp wil je je smartphone kunnen gebruiken om te bellen en gebeld te worden met je vaste nummer @Wielepat ? Dat kan zeker maar ik denk dat ze bij KPN niet staan te springen om dit aan de wereld kenbaar te maken. Ik ga hier niet in detail uitleggen hoe je dat kunt doen maar je zal daarvoor het vaste nummer moeten migreren naar een derde partij en vervolgens kun je googlen op “voip sip android” om te kijken hoe je dat nummer aan je telefoon koppelt. Het is geen alledaags klusje maar het kan dus wel. Het gaat in ieder geval iets makkelijker op Android dan op iOS is mijn ervaring. 


Aha. Kan via je nummer onder brengen bij bijvoorbeeld Cheapconnect. 

Met een VoIP bellen app kun je volgens mij er dan ook nog uitgaande ermee bellen. Maar in ieder geval gebeld worden. 

Bij mij is overigens het vaste nummer doorgeschakeld naar mijn mobiel. Dus ben ik ook met het vaste nummer mobiel bereikbaar. Dat kan dus ook.


Een eSIM is een afstammeling van de fysieke SIM-kaart, en een SIM-kaart is bedoeld om verbinding te kunnen maken tussen een mobiel communicatie-apparaat (telefoon, modem, enz.) en de netwerkprovider (KPN, Vodafone, T-Mobile enz.). Het vaste telefoonnetwerk werkt via Voice-over-IP en vroeger over PSTN. 
Wat mobieltjes en vaste telefoons gebruiken zijn twee totaal andere protocollen.

Met deze reden bestaan er geen (e)SIM-kaarten voor vaste lijnen.

De enige oplossing om op je smartphone gebeld te kunnen worden vanuit je vaste nummer is een doorschakeling met *21. En anders kan je eventueel ook een VOIP-app op je telefoon installeren en deze instellen. of dat goed werkt, is de vraag, want doorschakelen is veel makkelijker.