Skip to main content

ik ben als ex Telfort klant nu bij KPN overgestapt van adsl naar glasvezel.  Ik bleek hiervoor een ander modem nodig te hebben. Ik kreeg een experiabox v12 opgestuurd en die is netjes werkend aangesloten voor zowel internet als telefoon. Tot zover geen probleem. Echter ik had mijn oude modem zo ingesteld dat DHCP uit stond. Dit werd verzorgt door mijn synology NAS. En dan beginnen de problemen, mijn Nas DHCP gebruikt de 192.168.1.xxx range, de nieuwe v12 modem zit op 192.168.2.xxx en kan ook niet uitgezet worden. Conclusie de V12 moet er uit.

ik heb een nette managed switch gekocht drie Vlan’s gemaakt (4,6,7) mijn oude netgear modem uit de kast gehaald en op vlan6 geprikt. Het internet werkt perfect en ik kan ook mijn DHCP van de NAS weer gebruiken. Ik krijg alleen de telefoon niet aan de praat. Ik heb na lang zoeken op het forum begrepen dat de experiabox V12 aan vlan7 hangen niet werkt. Ik moet dus een ATA aanschaffen? Voordat ik die ga kopen ben ik eerst gaan testen of ik het via een softphone op mijn laptop aan de praat krijg. Netjes de instructies gevolgd die KPN beschikbaar heeft gesteld. SIP wachtwoord aangemaakt. 3CX softphone geïnstalleerd. Alle instellingen ingevoerd maar ik krijg 3CX maar niet aangemeld. Uit pure wanhoop alle spullen van de glasvezel gehaald en de V12 modem er weer aangehangen. Daar doet de telefoon het nu ook niet meer op. Kan het zijn dat KPN dat blokkeert na een aantal verkeerde inlog pogingen? 

Dat zal zo ook niet gaan lukken als je iPTV van KPN hebt.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Als je geen IPTV van KPN hebt dan kan het wel maar dan moet je op die Netgear SIP-ALG wel uit kunnen zetten.

Maar let op, bij het gebruik van een eigen router loopt telefonie gewoon over vlan 6 (Internet).


Euhm... tv ... werkte dat wel? :thinking:


Ik heb geen IPTV dus het gaat alleen om internet en vaste telefoon. En ja ik heb SIP alg uitgezet. als test ook alle poorten met NAT open gezet. Ik kan in de log ook zien dat hij de sip server en proxy kan vinden maar na de inlog krijg ik een time-out.


Ik heb geen IPTV dus het gaat alleen om internet en vaste telefoon. En ja ik heb SIP alg uitgezet. als test ook alle poorten met NAT open gezet. Ik kan in de log ook zien dat hij de sip server en proxy kan vinden maar na de inlog krijg ik een time-out.

Je hoeft voor SIP/VoIP geen poorten te forwarden.

Gebruik je een STUN server?


De poort forward was ook meer een poging om het werkend te krijgen. Ik heb het met en zonder stun server geprobeerd. Ik he het ook met de Microsip softphone geprobeerd, die heeft een uitgebreidere logging. Een stukje uit de log

12:36:40.715   utsx06722D54  .STUN client transaction created
12:36:40.715   utsx06722D54  .STUN sending message (transmit count=1)
12:36:40.716    pjsua_acc.c !Adding account: id="huis" <sip:+31mijnnummer@ims.imscore.net>
12:36:40.716    pjsua_acc.c  .Account "huis" <sip:+31mijnnummer@ims.imscore.net> added with id 0
12:36:40.716    pjsua_acc.c  .Acc 0: setting registration..
12:36:40.716       endpoint  ..Request msg REGISTER/cseq=20410 (tdta066AD44C) created.
12:36:40.716    tsx06730724  ...Transaction created for Request msg REGISTER/cseq=20411 (tdta066AD44C)
12:36:40.716    tsx06730724  ..Sending Request msg REGISTER/cseq=20411 (tdta066AD44C) in state Null
12:36:40.716  sip_resolve.c  ...DNS resolver not available, target 'voip1-ext.kpn.net:5060' type=UDP will be resolved with getaddrinfo()
12:36:40.717  sip_resolve.c  ...Target 'voip1-ext.kpn.net:5060' type=UDP resolved to '145.7.97.53:5060' type=UDP (UDP transport)
12:36:40.717   pjsua_core.c  ...TX 610 bytes Request msg REGISTER/cseq=20411 (tdta066AD44C) to UDP 145.7.97.53:5060:
REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP mijnpublicIP:5060;rport;branch=z9hG4bKPj0d88dbe7c3ff48cc8b8ea6c7c2baab81
Route: <sip:voip1-ext.kpn.net:5060;lr>
Max-Forwards: 70
From: "huis" <sip:+31mijnnummer@ims.imscore.net>;tag=50a495a4c8da4186ac3661c8a1bb07f2
To: "huis" <sip:+31mijnnummer@ims.imscore.net>
Call-ID: 2bb5655ef23148439ed95520dcc09afc
CSeq: 20411 REGISTER
User-Agent: MicroSIP/3.20.3
Contact: "huis" <sip:+31mijnummer@mijnpublicIP:5060;ob>
Expires: 3600
Allow: PRACK, INVITE, ACK, BYE, CANCEL, UPDATE, INFO, SUBSCRIBE, NOTIFY, REFER, MESSAGE, OPTIONS
Content-Length:  0


En heeft die nu wel een verbinding?


helaas, zie de log:

 

--end msg--
12:36:40.796    tsx0672BEDC  ....State changed from Null to Calling, event=TX_MSG
12:36:40.855 sip_endpoint.c  Processing incoming message: Response msg 403/REGISTER/cseq=20412 (rdata066E02CC)
12:36:40.855   pjsua_core.c  .RX 525 bytes Response msg 403/REGISTER/cseq=20412 (rdata066E02CC) from UDP 145.7.97.53:5060:
SIP/2.0 403 Forbidden
Call-ID: 2bb5655ef23148439ed95520dcc09afc
Via: SIP/2.0/UDP mijnpublicIP:5060;received=mijnpublicIP;branch=z9hG4bKPj7b2d82efea9a4ceb9fa2a08a73442b63;rport=5060
To: "huis" <sip:+31mijnnummer@ims.imscore.net>;tag=5d8bfaa9-5fc387c833b9e89e
From: "huis" <sip:+31mijnnummer@ims.imscore.net>;tag=50a495a4c8da4186ac3661c8a1bb07f2
CSeq: 20412 REGISTER
Date: Sun, 29 Nov 2020 11:36:40 GMT
Reason: SIP;cause=403;text="Challenge Response Mismatch."
Server: Alcatel-Lucent-HPSS/3.0.3
Content-Length: 0


Heb jij nu een volwaardig KPN Hussel abonnement of is het nog altijd een Telfort abonnement maar overgezet op glasvezel?

Staat er administratief nog een order (wijziging) open op jouw abonnement?


Dat is een goede vraag. Als ik inlog op KPN en ik kijk bij mijn bestelling dan staat er dat alles werkend is opgeleverd. Het heeft ook gewerkt met het nieuwe V12 modem.

Als ik echter mijn SIP gegevens opvraag met de service tool dan meld KPN dat ik een Experia Box V10 H369A heb ontvangen. Dat is het modem wat ik heb gekregen toen ik nog bij telfort zat. Ook meld KPN service tooldat ik nog op Vectored VDSL2 (VVDSL2_POTS) zit.

Zou dat de reden zijn dat het niet werkt. Wel raar dat het met de net geinstalleerde experiabox V12 wel heeft gewerkt.


Als er adminstratief nog een order open staat dan werkt de SIP servicetool niet ( :confounded: ).

Dat zou een hele hoop verklaren want dan is de wijziging van het wachtwoord dus nog niet doorgevoerd.

Jouw V12 krijgt gewoon nog het oorspronkelijke (jou onbekende) wachtwoord gepusht en daarom werkt die wel.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om hier in te duiken.


Ik ga na het weekend meteen contact met KPN leggen om na te gaan of ze de overstap administratief willen afhandelen. Bedankt voor de hulp!


Tja, en waar kan je dan terecht met je vraag.  Word ik weer doorverwezen naar dit forum. Hopenlijk leest iemand van KPN dit die mij meteen kan vertellen of de administratieve afhandeling de oorzaak is van het niet werken van mijn voip.


Bel 0800-0402 en spreek in dat je een medewerker wilt spreken.

Vraag de medewerker van klantenservice alleen of er nog een order open staat op jouw abonnement en zo ja of ze kunnen zorgen dat die order zo spoedig mogelijk administratief verwerkt gaat worden.

Begin niet over telefonie via een eigen router want daar weten ze helemaal niets van en dan wordt je inderdaad naar het forum doorverwezen.

 

Ik hoop nog steeds dat er heel snel een medewerker van KPN gaat reageren want het is absoluut niet de eerste keer dat een openstaande order roet in het eten gooit.


ik hang aan de lijn. medewerker heeft geen idee wat ik met administratieve afhandeling bedoel. Ze is aan het navragen …….


…… ik word doorverbonden ……….  weer in de wacht , ben benieuwd wie ik nu te spreken krijg.


Vraag anders of er nog een lopende / openstaande order op jouw abonnement staat.


Weer iemand aan de lijn. Die kan zien dat er geen modem is aangesloten. klopt ook want ze kan nu alleen naar de koper adsl verbinding kijken. Het systeem bij haar zegt dat de ADSL verbinding actief is, wat dus niet klopt want ik zit al op glasvezel. En ook dat de order nog openstaat en dat er 2 december iets mee gaat gebeuren. Ze weet alleen niet wat.

Heeft keurig netjes alles genoteerd en intern een vraag uitgezet wat nu de oplossing is om de order administratief af te handelen. …….. word vervolgt……..

 


Vandaag na het werk vol spanning naar huis om te zien of mijn glasvezel aanvraag administratief is afgehandeld. Helaas niets veranderd. Als ik de bij de service tool kijk wat mijn configuratie is staat daar nog steeds adsl en experiabox V10. Toch maar even geprobeerd of ik kon registreren op de sip server maar helaas geen succes. Als iemand van KPN meeleest, ik zou het fijn vinden als ik geïnformeerd word of en wanneer alles administratief is afgehandeld. Ik hoop dat het dan mogelijk is mijn vaste telefoon weer te gebruiken.


Helaas. Ook vandaag weer niets veranderd. Ik heb van de klantenservice ook geen terugkoppeling gekregen of het administratief nog in orde gemaakt moet worden en wanneer dat dan gaat gebeuren. Zal mij benieuwen hoe lang dit gaat duren.


Vandaag berichtje verzonden naar een ander team. Zie dat de wensdatum van je telefonie order namelijk op 26-11 staat. Deze had al door moeten lopen. Wacht op terugkoppeling :) 


Net nog even gekeken of mijn internet aansluit gegevens al zijn aangepast van ADSL naar glasvezel m.b.v. de service tool maar helaas hij staat nog steeds op adsl.


@Glasvezelbart  indd. Ik zag het ook staan. Wacht nog op terugkoppeling van het andere team. ( Als ik je verbinding doormeet meet mijn programma ook nog met ADSL lijn). Nog een bericht verzonden naar een andere afdeling. 

Schroom niet om te vragen. Als ik iets van verandering zie laat ik het je weten :slight_smile:.


Het begint nu toch wel gênant te worden. Nog steeds geeft de service tool aan dat ik een adsl lijn heb. Ik kan bijna niet geloven dat dat de reden is dat ik voip telefonie niet kan activeren. Niets dan lof over de snelheid van het aansluiten van het glasvezel, jammer dat ik nu 2 weken zonder vaste telefoon zit.


Gisteren belde er iemand van de helpdesk. Wat er aan de hand was. Uitgelegd dat mijn order administratief niet is afgehandeld en dat daarom mijn telefoon niet werkt. Dat vond hij raar. Hij kon ook niks doen want mijn volgens “het systeem” heb ik een VDSL verbinding. Tja die heb ik dus al 2,5 week niet meer.  Hij gaat er een melding bij een andere afdeling van maken.  Volgens hem kan dat nog wel 1 maand duren voordat de administratie is aangepast. Balen dus.


Volgens hem kan dat nog wel 1 maand duren voordat de administratie is aangepast. Balen dus.

Neem dan beter een VOIP abonnement bij een onafhankelijke VOIP-provider.
Heb je binnen 10 minuten een werkend actief telefoon nummer. (Volgens hen binnen 5 minuten).
Mocht je nog een analoog telefoon toestel hebben, heb je wel een VOIP ATA-adapter nodig,
om de gegevens van je SIP-account daarin op te nemen. (Je kunt het ook in die 3CX app zetten).

Na 10 minuten dat actieve account laat je je eigen telefoonnummer porteren naar die VOIP provider. Kost pakweg 5 dagen om het nummer te porteren, in de plaats van 1 maand aanklooien met KPN.
(Dat gedoe bij KPN met telefoon kan ook nog eens veel langer duren weet ik persoonlijk van een KPN abonnee → wel een heel extreem geval, maar is na pakweg 3-4 maanden nog steeds niet opgelost).

Telefonie bij een ander kost je ook nog eens veel minder aan telefoniekosten dan via KPN.
Kosten van die extra ATA-adapter heb je binnen het jaar al lang weer terugverdiend.