Skip to main content

Een familielid van me heeft alleen vaste telefoon van kpn. Verder geen internet. Sinds kort kan hij sommige vaste telefoonnummers van andere familie niet meer bereiken. De melding luidt dan: dit nummer is niet in gebruik en dat terwijl die nummers gewoon nog geldig zijn. Bij navraag klantenservice zegt men dat ziggo nummers zou blokkeren die dat vervolgens weer ontkennen. Kortom vreemde situatie. Wie heeft de oplossing voor dit probleem?

Ja, ik lees geregeld reacties hier op het forum met vergelijkbare vreemde connectie-problemen tussen KPN en Ziggo. Wat vervolgens een eindeloze discussie oplevert tussen KPN en de gebruiker, maar nauwelijks tot oplossingen leidt in een aanvaardbaar tijdsbestek.

Ik raad meestal aan het KPN telefonie “VOIP” account over te zetten naar een onafhankelijke VOIP-provider (zoals bijv. CheapConnect), en een “VOIP ATA - adapter” aan te schaffen, en die achter een internet-router aan te sluiten. (En daar dan weer de vaste telefoon).

Alleen zal die oplossing nu niet werken in de situatie van je familielid, omdat die geen internet heeft, en kennelijk (als een van de uitzonderingen) nog een “analoge” oplossing vanuit de wijkcentrale of kast?

VOIP is een functie voor telefonie waarbij een internet-connectie essentieel is,
met “vast internet”, maar kan via een omweg ook met mobiel internet functioneren.

Dus als extra via een mobiel telefonie abonnement - een “vast” telefonie nummer kunnen gebruiken.
Met een "softphone VOIP” appje als < Mizudroid >

Dat loopt dan via de “data-bundel” van de mobiele connectie (of via WiFi indien voorhanden).

Heb het hier ook (als extra optie) op mijn telefoon geïnstalleerd en functioneert in combinatie met een CheapConnect “vast bellen” VOIP SIP-account.

Als iemand dan belt naar mijn “vaste nummer”, gaat de telefoon over op mijn mobiele telefoon,
in de vorm dat de gesprekken via dat “Mizudroid” appje lopen.
De app is tevens gekoppeld met de adreslijst van je mobiele telefoon. Dus loopt naadloos over.

Maar of dat een realistische oplossing is voor je familielid, kan ik niet beoordelen?
Mogelijk is het een bejaard ouder iemand die niet goed overweg kan met dit soort huidige techniek?
(Om die reden ook geen internet heeft). Tja, dan ben je toch aangewezen op een oplossing van KPN.


Bij welke provider zijn die nummers van die familieleden ondergebracht?

Zijn dat allemaal Ziggo nummers?


Heeft je familielid ook zelfs geen (simpel) mobieltje? Bv gewoon een GSM? Daar zijn die nummers vast wel mee bereikbaar. Kiest hij/zij deze nummers wel 10-cijferig? Dus ook de nummers in het eigen netnummergebied?

Telefonie is voor ouderen wel belangrijk dus beter niet op een paard wedden zeg ik dan.

Dit is een lastig probleem en moeilijk op te lossen omdat er 2 providers in het spel zijn. Ik begrijp dat jouw familielid bij KPN een pstn aansluiting heeft. En niet kan bellen naar vaste Ziggo nummers?
Iets wat wjb hier ook uit haalt. Als het anders is graag verduidelijking.


Dank voor jullie reacties. Mijn familielid heeft inderdaad slechts een vaste telefoonverbinding van kpn, verder niets. Behoorlijk ouderwets, ik weet het. De vaste nummers die hij niet kan bereiken zijn zowel van ziggo als kpn abbonnees. De belastingdienst daarentegen is wel bereikbaar, haha .. maar dat terzijde. Het blijft een vreemde kwestie waar zowel kpn als ziggo dus geen duidelijk antwoord op geeft zoals eerder aangegeven.


nummers die hij niet kan bereiken zijn zowel van ziggo als kpn

Hmm, :thinking: .

:bulb: Mogelijk is één van de toonkiestoetsen stuk. Waardoor alle nummers waar dat cijfer in zit niet werken natuurlijk.

Al eens even een ander toestel (waarvan je zeker weet dat die het goed doet) op die aansluiting gezet en dan één van de onbereikbare nummers geprobeerd??

Verder:

Heeft je familielid een draadloze set in gebruik of nog eentje met draad?


Ja dat is ook al geprobeerd.

Ook is het bewuste toestel uitgeprobeerd bij mijn zus daar doet hij het wel. Het ligt dus kennelijk echt aan de aansluiting. 


Dan zal er een kpn moderator hier aan te pas moeten komen.

Heb je al de gegevens van het familielid ingevuld in je forumprofiel?

"verplichte” velden, (deze zijn afgeschermd voor de wereld)

Naam, postcode, huisnummer, klantnummer (indien dat er is bij pstn, dat weet ik niet zeker),
en onder Persoonlijke opmerkingen nog het betreffende telefoonnummer (10 cijfers) en de laatste 4 cijfers van het IBAN waarvandaan de factuur wordt betaald. Het is gewoon een tekstvak dus dat kan als volgt:

tel.nr. 0000000000; laatste cijfers IBAN 0000


Oke, bedankt voor de moeite Peter.


Hoi @triple A . Mocht je willen dat ik er in duik, kun je dan de gevraagde gegevens in je profiel zetten?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.