Nadat ik de V10A omruilde tegen een V10 werd ik na een tijdje geattendeerd op het feit dat mijn huistelefoon altijd naar voicemail liep en ik niet terugbelde.
Enig zoekwerk leverde op dat de VOIP instellingen in de V10 niet juist konden zijn. Ik lees in de VOIP-status dat mijn (enige) telefoonnummer geregistreerd staat op SIP2 terwijl ik in de VOIP-binding zie, dat het modem was ingesteld op (telefoon1) SIP1 en telefoon 2 op SIP3. Daar wijzigde ik beide bindingen naar SIP2 zowel inkomend als uitgaand. Dat ging prima, de telefoon deed het weer. Ik kon bellen en werd ook gebeld. Dit alles was een paar maand terug...
Binnen hangt een basisstation Chicago van KPN waarachter 2 Gigaset SL400 telefons.
Uit mijn bindingslog van mijn NAS constateer ik dat op 10-10-2019 02:57 de LAN lijnen down gingen om een minuutje later weer op te komen. Blijkbaar werd dus toen het modem extern gereset.
Nu heb ik de situatie, dat ik wel gebeld kan worden en ook zelf wel kan bellen, maar ik hoor niks. Ook geen kiestoon. De andere kant hoort mij wel, zowel als hij mij belt, als wanneer ik hem/haar bel.
In de V10 staat de Binding voor telefoon 1 én telefoon 2 gelijk op inkomend SIP2, uitgaand SIP2. Als ik wordt gebeld staat er op het huistelefoonschermpje alleen de term “extern” en niet het nummer wat mij belt. Laat staan het plaatje van de beller (als hij dat kent).
EDIT: Nadat ik de V10 helemaal koud gerestart heb lijkt alles weer normaal. Wat heeft het modem op 10-10-2019 moeten doen, waardoor hij zo van slag was? Het is nu al de tweede keer, dat ik door de V10 op het VOIP-deel verrast ben!