Skip to main content

Mijn moeder heeft in haar appartementĀ nog een vaste KPN-lijn en in de kamer zit een tweede stopcontact wat niet wordt gebruikt. In de slaapkamer zit het hoofdtoestel.

Nu heb ik uit de oude spullen van mijn vader (hij heeft 40 jaar bij de PTT gewerkt maar hij is er niet meer dus ik kan het niet meer vragen hoe het werkt) nog een Voxtone5 extra bel.Ā 

Deze zou ik in de kamer willen zetten als een extra bel. Mijn moeder zet zo nu en dan zonder dat ze het door heeft de bel uit van de seniorentelefoon die ze heeft. Dsu als ik nu parallel een vaste bel aan kan sluiten die dus niet uitgezet kan worden blijft ze bereikbaar.Ā 

Ik heb een telefoonstekker die in het stopcontact van de aansluiting kanĀ maar kan er iemand mij uitleggen hoe ik deze aan moet sluiten. Ik heb de Voxtone nu met de rode en blauwe draad aangesloten op de stekker maar hij gaar niet over als er gebeld wordt.

Of gaat dit niet werken op deze manier.

HalloĀ @BoukeVĀ , wil je eens een plaatje ven de voxtone in het topic zetten, zelf heb ik een type 10Ā die je gewoon parallel aansluit met de telefoonstekker.

Heb je de rode en blauwe draad op de A en de B punten aangesloten?

Hierbij de foto.

Ik dacht heel simpel: ik heb een bel een een stuk snoer met een KPN-stekker. Rode en blauwe draad aansluiten op de bel en inpluggen in het extra stopcontact in de kamer waar op dit moment toch geen toestel aan hangt.Ā 

Maar als ik bel gaat de bel niet over.

Wat doen ik verkeerd?????

Ā 

HalloĀ @BoukeVĀ , het gaat om de twee bovenste pennen van de stekker. Ik zie daar rood en zwart aangesloten. Sluit die tweeĀ kleuren dus aan op de bel. Blauw zit op de "verkeerde" pen.

Ā 

In de stekker aangepast. Zwarte zat daar al los.

dit had mijn vader ook in 1 oogopslag gezien.

maar ik ga het morgen uitproberen, dan ben ik weer bij mijn moeder.

Ā 

Nog beter inderdaad, de juiste kleur op de juiste pen.

HalloĀ @BoukeVĀ , die gele en zwarte in de stekker hoeven niet eens aangesloten te zijn, dat zijn ze ook niet bij de bel.

Maar zo zou het moeten lukken.

Ook leuk die originele verpakking er bij, niet weg doen.

Laat s.v.p. even de (goede) afloop weten.

Ā 

Werkt een gewone telefoon wƩl op dat PTT aansluitpunt???? Test dat eerst eens.

Dan eventueel: sluit de blauwe draad eens aan op punt 3.

Als bij je moeder de (werkende) telefoon op het modem is aangesloten dan zal er op dat tweede aansluitpunt geen PSTN maar een DSL signaal op staan. Dan werkt die bel (of tweede telefoon) daarop ook niet.

Ze heeft volgens mij een gewone analoge lijn van KPN, verder geen modem of routers.Ā 
maar ik neem morgen ook nog even een oude zwarte bakelieten telefoon mee om wat dingen uit te proberen.

Maar in ieder geval alvast bedankt voor de adviezen en ik laat horen hoe het is afgelopen.

Ā 

Heren,

zojuist terug van mijn moeder en hij doet het. Dus blauw en rood aangesloten zoals gezegd en inpluggen in het contact.

Met dank van mijn moeder.

groet

Bouke van der Velde

Hallo @BoukeVĀ , bedankt voor de terugkoppeling, goed om te lezen dat het werkt met behulp van de forumleden.:relaxed:

Beste @BoukeV, welkom! Heel fijn om te zien dat het met de hulp van de heren hierboven gelukt is om het werkend te krijgen! Heel interessant dit soort dingen en een extra zekerheidje kan nooit kwaad natuurlijk!Ā