Skip to main content

Hallo iedereen, 

 

Ik ben ruim een jaar klant bij KPN en heb Alles-in-1 Hussel (Internet, TV en vast bellen).

 

Verder heb ik een all-in-one HP Officejet 6970 printer met fax functionaliteit. 

 

Ik zou deze graag willen gebruiken. Is het mogelijk met de Experiabox V10A modem? Ik heb het geprobeerd om de fax aansluiting van de printer aan te sluiten op  PHONE aansluting van V10A.

 

Faxtest op de printer verloopt goed, maar verzenden en ontvangen geeft allerlei foutmeldingen. 

 

Ik begrijp dat er iets aangepast kan worden in de modem, met name T.38 functie? Zo ja, hoe kan ik het aanpassen?

 

Bij voorbaat dank.

 

Met vriendelijke groet,

Arif 

Hoi @Qaidi2021, welkom. 

Je wilt dus jouw Fax gebruiken. Deze sluit je aan op Phone 1. Daar zit ook een vast telefoonnummer aangekoppeld? Ik weet het fijne hier niet van. Maar zoals ik begrijp uit dit topic moeten zowel op modem als fax T.38 aanstaan en ondersteunen. Maar voor zover ik weet is dat niet in onze modems in te stellen. Faxen is gewoon niet meer van deze tijd. 


Fax transmissie gaat niet meer via de Phonepoorten. Het wordt niet ondersteund. Geen hond (of kat) heeft nog een fax. Men verzendt het per e-mail en jij ontvangt het per e-mail en dan print je het gewoon!

Faxen verzenden en ontvangen is ook problematisch. Al zo'n 10 jaar geleden is Fax to e-mail en v.v. uit de lucht genomen. Om een fax te ontvangen dient de verzender het dus ook echt letterlijk te faxen. En wie doet dat nu nog?


Faxen is gewoon niet meer van deze tijd. 

Hoewel sterk verouderd, maken bijv. notarissen en juristen daar nog steeds gebruik van.
Vandaar dat je die functies nog steeds terug vindt op “nieuwe” printers.

Zelf heb ik ook een “all-in-one” printer, maar dan van Brother.
De fax-functie ervan werkte bij mij met de Experia Box router types V8, V10 en V10A als ik die types had aangesloten (gebruik al een tijd een eigen router, zonder ATA, en dan niet meer de FAX functie).

Voor zover er in de router geen aparte instelling meer van te vinden is (ik dacht V10 / V10A), werkte dat ”standaard” ook zonder daar iets voor in te hoeven stellen op die type routers.
Het zit hem kennelijk vooral in de functies van de printer zelf.

Een oudere Samsung printer die ik eerst had, zonder moderne protocollen, kon ik nog wel aan de praat krijgen met een oude ATA-adapter, maar werkte niet met de Experia box routers.


Dank jullie wel voor je replies. 

 

Ik heb het inderdaad geprobeerd om de all-in-one op de phone poort aan te sluiten.

Verder wat aanpassingen in de printer gedaan met name de faxtransmissie op langzaam ingesteld en foutcorrectiemodus uitgeschakeld. 

 

Dit heeft er voor gezorgd dat het verzenden van fax foutloos verliep. Echter is het ontvangen van faxen niet gelukt. 

 

Maar ik het laat het ook hierbij. Het was gewoon om even uit te proberen.