Skip to main content

Goedemiddag.
Vandaag is bij mij glasvezel aangesloten. Blij mee! 
Nu had ik hiervoor een fritzbox met 2 dect-toestellen en ik hoopte dat ik mijn Fritzbox 7490 (die dus ook als basisstation voor de DECT werkt) wederom daarvoor te kunnen gebruiken. Internet wil ik gewoon via de box12 en superwifipunten gebruiken dus de Fritzbox moet alleen gaan werken als basisstation voor mn vaste lijn. Ik vond deze handleiding https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-kpn-configureren/ 

Alles gevolgd en gedaan. Alleen op de box12 heb ik telefoon1 aansluiting gebruikt (bij gebrek aan DSL). Toch krijg ik bij de final check steeds een foutmelding dat de configuratie niet gecontroleerd kon worden. Of geverifieerd. 
Met gebruikersnaam en wachtwoord heb ik de gegevens ingevuld van mij KPN ID. Ben ik daar de fout in gegaan?

[..]
Met gebruikersnaam en wachtwoord heb ik de gegevens ingevuld van mij KPN ID. Ben ik daar de fout in gegaan?

Hallo ​@Joost de Jongh , op de Fritzbox moet je daar je SIP-gegevns invullen en niet je KPN-ID. Bij XS4All kreeg je die gewoon, maar bij KPN moet je dat opvragen.

Dat kan via deze link: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

thanks Arjan voor je snelle reactie. Heb de links aangeklikt en zie inderdaad ver VoIP SIP gegevens. maar daar staat nog wachtwoord aanmaken bij. Mag ik dat zelf opgeven?

Ja, de eerste keer kan je die zelf opgeven. Daarna niet meer volgens mij.

Nou dit draaide uit op niets helaas. Ben benieuwd of mn toestellen contacten met een basisstation van KPN, want zo doorprullen zie ik eigenlijk ook niet zitten.

Toch erg bedankt voor je snelle reactie(s)

Je zou kunnen proberen om ze eerst met de experiabox aan te melden en daarna pas de ritzbox te gebruiken.

Dat zou geweldig zijn. Dan heb ik de fritzbox helemaal niet meer nodig. Maar de box12 is toch geen basisstation?

Dat zou geweldig zijn. Dan heb ik de fritzbox helemaal niet meer nodig. Maar de box12 is toch geen basisstation?

Beste ​@Joost de Jongh dat klopt, maar die heeft een Phone1 aansluiting waar je je DECT-station basis op aan kan sluiten als je vaste telefonie van KPN hebt.

Sommige Fritzboxen hebben een ingebouwd DECT basisstations waaraan je 1 of meerdere handsets kunt koppelen. 

Bij het KPN modem heb je dus ook een basisstation nodig die je aan de modem koppelt.

Ah zo wordt het bedoeld. Dus de phone1 van de box 12 aansluiten op de DSL van de Fritzbox. Dat hele vaste telefonieverhaal vergeten en de fritzbox enkel als DECT basis gebruiken. 

Dus de phone1 van de box 12 aansluiten op de DSL van de Fritzbox.

Bijna zo, je hebt alleen een ander kabeltje nodig, de “vaste” lijn ingang van de FB zit op de pennen naast de middelste 2.
Als je geen tang en plugjes hebt dan kun je een kabeltje door knippen en de aders laten verspringen.

Ah zo wordt het bedoeld. Dus de phone1 van de box 12 aansluiten op de DSL van de Fritzbox. Dat hele vaste telefonieverhaal vergeten en de fritzbox enkel als DECT basis gebruiken. 

Beste ​@Joost de Jongh , nee, ik bedoel je telefoonset aansluiten op Phone 1 van de KPN-modem en de FritzBox vergeten.

Dag Jan, 

dat is helaas geen optie. M’n vaste lijn toestel heeft een basis station nodig en dat was de Fritzbox. 

Dag Jan, 

dat is helaas geen optie. M’n vaste lijn toestel heeft een basis station nodig en dat was de Fritzbox. 

Beste ​@Joost de Jongh als het een DECT-toestel is, wel ja, dan toch de FB gebruiken.

Reageer