Skip to main content
Antwoord

Fritzbox: Als mijn diensten uitvallen heb ik backup via een SIM. Kan dat ook voor vaste telefonie?

• August 15, 2025
  • 11 reacties
  • 113 keer bekeken

Ik gebruik een eigen modem, fritboz 6890LTE v2 met glasvezel en net een kpn mobiel datasimkaart erbij geplaats voor failover bij onderhoud, storing en dergelijke. Werkt perfect qua internet, maar het zou ook fijn zijn als telefonie in zo'n failover situatie blijft werken. 

Zoals bekend kun je alleen telefonie opzetten, zelfs met sip inloggegevens, binnen het kpn netwerk. Blijkbaar telt een verbinding via een kpn mobiel datasimkaart niet als kpn netwerk in die context. Eg: de server weigert de verbinding.

Is er een manier waarop ik dit werkend zou krijgen, bijvoorbeeld met een andere APN, andere proxy server ipv voip1-ext.kpn.net, of is er een aanvraag die ik kan doen hiervoor? Administratief staat alles op hetzelfde huisadres. 

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@Nutterts,

Ik zie dat anderen je al van wat informatie hebben voorzien, top! Vanuit de KPN klantenservice kan ik direct aangeven dat dit niet iets is waar wij ondersteuning voor bieden. Hier is vanaf onze kant niks voor ingericht. Om dit werkend te krijgen, zal je dus iets moeten wijzigen aan je vaste telefonie, en ik begrijp dat je daar niet echt om staat te springen. Laten we dan maar hopen dat je voortaan helemaal storingsvrij zal blijven, zodat je geen back up nodig zal hebben!

11 reacties

• August 15, 2025

Ik denk niet dat die mogelijkheid er bij KPN is. Maar je kunt het nummer porteren naar een voip dienst. Bijvoorbeeld Cheapconnect. Dan zou het waarschijnlijk moeten werken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2025

Nee. Dat is niet mogelijk. 

Maar stel in dat een gesprek wordt doorgeschakeld naar je mobiel als je bijvoorbeeld na 6 x overgaan niet opneemt. Dat werkt ook als je modem technisch niet bereikbaar is. En dan na 0 x.

Tenzij je voicemail gebruikt. Dan gaat het bij "onbereikbaar" daarnaar. Al is beluisteren dan weer lastig als de vaste het niet doet. 

Je kunt je vaste nummer doorschakelen via MijnKPN

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 15, 2025

Ik denk niet dat die mogelijkheid er bij KPN is. Maar je kunt het nummer porteren naar een voip dienst. Bijvoorbeeld Cheapconnect. Dan zou het waarschijnlijk moeten werken.

Technisch kan dat idd maar de meerprijs is het niet waard puur een failover. We bellen heel veel, met meerdere fritz!fon toestellen tegelijk, waarvan het merendeel naar het buitenland.

Nee. Dat is niet mogelijk. 

Maar stel in dat een gesprek wordt doorgeschakeld naar je mobiel als je bijvoorbeeld na 6 x overgaan niet opneemt. Dat werkt ook als je modem technisch niet bereikbaar is. En dan na 0 x.

Tenzij je voicemail gebruikt. Dan gaat het bij "onbereikbaar" daarnaar. Al is beluisteren dan weer lastig als de vaste het niet doet. 

Je kunt je vaste nummer doorschakelen via MijnKPN

Klopt, maar het gaat om kunnen bellen via de vaste aansluiting. In het verleden, ik weet niet of het nog xs4all was of we al waren overgezet, had ik zoiets werkend. Maar dan met een losse wifi mobiele router als failover waar de fritzbox overschakelde van lan1 naar wifi als wan. Ik herinner me dat ik toen ook contact moest opnemen met de klantenservice om telefonie werkend te krijgen, ik dacht een andere proxy server maar ik weet het niet meer zeker.

Vandaar dat ik hoop dat hier een monteur of iemand van de klantenservice voorbij loopt die misschien weet hoe het werkend te krijgen is. Zo niet, zo niet… dit is geen zi**o, in 13 jaar kan ik de storingen tellen op één hand.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2025

Uitgaand bellen met nummerweergave van je vaste nummer kan alleen als je dat nummer bij een VoIP provider onderbrengt. En dus niet bij kpn.

Met een app van die dienst kun je 'm dan ook op je mobiel gebruiken. (06 nummer blijft noodzakelijk voor mobiel internet)

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 15, 2025

Bedankt dat je mee denkt maar dat is geen optie als particulier, ben wat wezen rondkijken maar kost met ons verbruik ongeveer 3x zoveel als belonbeperkt wereldwijd wat we nu hebben. 

Waar ik wel net aan dacht is een vpn verbinding maken naar een ander huis met ook KPN glasvezel (bijvoorbeeld ouderlijk huis) en dat bij failover ook de vpn aan gaat. Dan gebeurd het registratie verzoek  qua telefonie iig in het juiste netwerk. Dat ga ik sowieso testen en laat ik tzt weten of dat werkt voor wie dit later ooit leest.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2025

Ach. Hoe vaak is er storing op de vaste lijn? Ik kan het me de afgelopen jaren niet heugen. 

En je hebt blijkbaar nog een vrij oud abonnement. Want de wereld bundel bij vast bellen is al jaren niet meer af te nemen. Abonnement koesteren en niet naar het nieuwe TV+ want dan wijzigt je hele abonnement. Ook bellen. 

KPN is gestopt met de wereld bundel want kon qua prijs niet meer op tegen juist de VoIP providers. En ook bellen via apps als WhatsApp (gratis via wifi) en Google. En een app met iets als 'gram' in de naam.

Ik begrijp niet dat je het met die VoIP providers juist zo duur vindt. Een forumlid belde zijn dochter in Zuid Afrika maar voor nog geen € 0,02 per minuut. Reken het eens om naar wat je nu betaalt voor Belonbeperkt Altijd. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 15, 2025

Ach. Hoe vaak is er storing op de vaste lijn? 

In mijn specifieke regio, minder dan vijf storingen in 13 jaar waarvan slechts twee die langer duurden dan drie dagen. Het valt in de categorie van fijn om te hebben, een “niet persé noodzakelijk zelfbouw ding” zoals ze vroeger in een kinderserie zeiden.

KPN is gestopt met de wereld bundel

Mijn fout, het heet idd belonbeperkt alles tegenwoordig. 

Ik begrijp niet dat je het met die VoIP providers juist zo duur vindt.

Ik vindt voip providers helemaal niet duur maar het is per minuut. Met ons verbruik en waar we naar toe bellen, als ik 1c/minuut voor voip aanbieders neem dan kan alsnog voor ons over een jaar  belonbeperkt alles gewoon uit. Maar dat 3x zo duur was fout van mij en had te maken met extra kosten, maar dat had ik verkeert gelezen op hun site.

Abonnement koesteren en niet naar het nieuwe TV+

Idd maar helaas. Ik ben ook nog steeds zuur over het stop zetten van dochter xs4all. Het was ooit allemaal zo mooi. :/

• August 16, 2025

Hier kan ik veel over zeggen, dat deed ik al vaak.

Daarom verwijs ik voor nu even naar de eerdere berichten.
Dus zocht ik met : betamax site:https://community.kpn.com
En zo kwam ik bv dit tegen :

En / of zoek binnen dit forum, op bv cheapconnect

Dit alles niet in belang van de kpn.
Maar die geven er alle blijk van dat vast bellen een overblijfsel uit het verleden is.
( hoge prijzen en weinig mogelijkheden )
Naar mijn idee kunnen oude en nieuwe technieken prima naast elkaar bestaan, zoals we dat zo vaak zien.
En zeker voor ingewikkelde (langere) gesprekken is het fijn als de kwaliteit goed is.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 18, 2025

Hi ​@Nutterts,

Ik zie dat anderen je al van wat informatie hebben voorzien, top! Vanuit de KPN klantenservice kan ik direct aangeven dat dit niet iets is waar wij ondersteuning voor bieden. Hier is vanaf onze kant niks voor ingericht. Om dit werkend te krijgen, zal je dus iets moeten wijzigen aan je vaste telefonie, en ik begrijp dat je daar niet echt om staat te springen. Laten we dan maar hopen dat je voortaan helemaal storingsvrij zal blijven, zodat je geen back up nodig zal hebben!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2025

Hier is vanaf onze kant niks voor ingericht. 

Ik dien het graag in voor het ideeënbusje. Weer een usp voor wat ik denk technisch vrij simpel te realiseren zou moeten zijn.

Laten we dan maar hopen dat je voortaan helemaal storingsvrij zal blijven, zodat je geen back up nodig zal hebben!

Ik heb de failover geplaats vanwege onderhoud, op één op andere manier weten jullie precies wanneer ik nachtdienst heb en thuiswerk. Misschien een idee om het onderhoud overdag te doen? 😉Grapje uiteraard.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 20, 2025

Ik heb de failover geplaats vanwege onderhoud, op één op andere manier weten jullie precies wanneer ik nachtdienst heb en thuiswerk. Misschien een idee om het onderhoud overdag te doen? 😉Grapje uiteraard.

Hmm, sorry voor onze goede timing ​@Nutterts  😬😅

Ik geef jouw idee inderdaad even door aan het modem team, maar dat houdt niet in dat deze optie daadwerkelijk doorgevoerd kan worden.