Skip to main content
Beantwoord

Geen vaste telefonie meer na aansluiting glasvezel

• 14 januari 2025
  • 14 reacties
  • 157 keer bekeken

Sinds ik overgestapt ben van adsl naar glasvezel, werkt de telefonie niet meer. Ik heb een V10-modem, en ik heb hem al 2x gereset naar fabrieksinstellingen, maar dat helpt niet. In de logs zie ik:

2025-01-14 17:07:35 Recv Msg Frm 145.7.97.61
SIP/2.0 403 Forbidden - 6028
Via: SIP/2.0/UDP 10.67.61.27:5060;received=10.67.61.27;branch=z9hxxxx
To:  sip:+31235xxxxxxx@ims.imscore.net ;tag=19xxxxxx
From:  sip:+31235xxxxxxx@ims.imscore.net ;tag=c3b5exxxxxxxx
Call-ID: 634xxx@10.67.61.27
CSeq: 39xxx REGISTER
Content-Length: 0

Het ziet er dus uit alsof ik niet toegelaten wordt tot de sip-server. Volgens mij is dat een probleem aan de KPN-kant. KPN gaat een nieuw modem opsturen, maar dat maakt toch geen verschil?

Beste antwoord door Jona 1000

@Maja van KPN en ​@Speedmaster : het werkt weer! Ik neem aan dat ‘spoed en herstel’ het hersteld heeft. Dank voor het meedenken en de tips.

Bekijk origineel

14 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14599 reacties
  • 17 januari 2025

Hi ​@Jona 1000,

Irritant dat je hier tegenaan bent gelopen 😕 Heb je het nieuwe modem al aangesloten en maakt het een verschil? Zo nee, zou je dan je toestel aan willen sluiten op de andere telefoniepoort van het modem om te kijken of het dan weer goed gaat?
Als dat ook geen verschil maakt, zou je dan de servicetool voor vaste telefonie eens willen proberen die je vindt in het onderstaande artikel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 januari 2025

Beste Maja, dank je voor je hulp. ik heb vandaag na wat vertraging van postnl het nieuwe modem gekregen, en geplaatst. Leuk om te zien dat automatisch de goede instellingen erin komen, inclusief je eigen wifi-instellingen. De telefoon doet het echter nog niet. Ik heb de servicetool gedraaid, zowel met het oude modem als met het nieuwe modem. Bij beide tools gaat ie proberen je over te zetten op de andere telefoonpoort (dat heeft geen effect), en dan zegt ie daarna dat iets gaat veranderen en nog wat verder krijg ik een foutmelding, zowel met oude als nieuwe modem. De procedure herhalen maakt niet uit.

Als ik bij de status kijk zie ik dit:

Het goede telefoonnummer komt er in, met de melding unregistered, het phone-lampje op het modem blijft ook uit. De ‘Ring test’ doet het wel :-). Ik heb alles nog een paar keer herstart, maar de telefoon blijft buiten werking.

Ik had gisteren nog met KPN gebeld omdat het beloofde modem niet op tijd was, en omdat ik mijn ongenoegen had geuit over de situatie heeft degene die ik aan de lijn had overlegd met de technische dienst en er zou een sipsync zijn uitgevoerd, en een nieuw modem zou helpen. Ik ben geen expert maar als je een forbidden-melding bij registratie op de sip-server krijg denk ik aan een verkeerd wachtwoord of een ip-filter, oftewel instellingen aan de KPN-kant. Als je me kunt helpen, heel graag!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14599 reacties
  • 20 januari 2025

Wat raar dit ​@Jona 1000, ik heb er zelf niet echt een verklaring voor maar het lijkt er inderdaad op dat er ergens in onze telefoonserver iets niet lekker loopt 😕

Het lijkt me dan ook het beste dat er via de telefonische klantenservice een ticket/melding aan wordt gemaakt voor de technische dienst, zodat ze er even wat dieper in kunnen duiken. Mijn collega's kunnen in die melding aangeven dat een sync sip niet heeft geholpen, dat het omwisselen van het modem ook al is gedaan en ze kunnen aangeven welke melding je precies te zien krijgt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 20 januari 2025

Ik heb weer gebeld naar KPN en er komt vanmiddag een monteur, ik ben benieuwd. Ik hoop dat die dan ook toegang heeft tot de telefoonserver, want aan mijn kant zit het niet, durf ik inmiddels wel te stellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 20 januari 2025

Update: monteur is geweest, heeft het modem opnieuw vervangen, heeft ontdekt dat dat niet hielp 🤐, en is vertrokken, zonder oplossing of verdere uitleg. Valt me wel tegen. Ik ga morgen weer bellen met KPN. Ik ga voorstellen dat ze NIET langskomen, maar het probleem aan hun kant oplossen. Om nu voor de vierde keer aan het modem te gaan rommelen, lijkt me niet zinnig.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 840 reacties
  • 20 januari 2025

Ik ben hier in het verleden al eens tegenaan gelopen. Het probleem zit in de back-office van KPN. Mogelijk is de migratie order niet goed afgesloten waardoor de overgang van het (x)DSL netwerk naar Glasvezel niet goed is afgerond.

@Maja van KPN Hier zal echt de back-office naar moeten kijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 21 januari 2025

Ik heb vanochtend wederom gebeld naar KPN, en ze gaven aan dat de monteur een melding heeft gemaakt voor de back-office. Er wordt dus aan gewerkt. Alleen de medewerker kon geen enkele indicatie geven hoe lang het gaat duren. Wordt vervolgd.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14599 reacties
  • 21 januari 2025

Dank voor de updates ​@Jona 1000, er is dus wel iets in gang gezet door de monteur. Laten we maar hopen dat er vanuit daar snel actie ondernomen gaat worden, zodat je weer bereikbaar bent via de vaste lijn!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 januari 2025

Het werkt nog niet ​@Maja van KPN 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14599 reacties
  • 22 januari 2025

Heb je al wel iets van de back office gehoord ​@Jona 1000? Het kan -afhankelijk van wat het probleem precies is- een aantal dagen duren voordat ze contact met je op gaan nemen, vaak doen ze dat pas als het probleem is opgelost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 januari 2025

Ik ben net gebeld door KPN, ze hebben moeite met het werkend maken, ze gaan het hele abonnement verwijderen en weer toevoegen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 23 januari 2025

De afdeling komt er niet uit, het oude koperabonnement staat nog in het systeem en krijgen ze er niet uit, het probleem wordt nu doorgeschoven naar ‘spoed & herstel’

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • Antwoord
  • 24 januari 2025

@Maja van KPN en ​@Speedmaster : het werkt weer! Ik neem aan dat ‘spoed en herstel’ het hersteld heeft. Dank voor het meedenken en de tips.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14599 reacties
  • 25 januari 2025

Ah kijk aan, heel fijn dat ze het weer aan de praat hebben gekregen ​@Jona 1000! Mijn excuus dat deze situatie ontstaan is, en dat het een poosje heeft geduurd voordat dit weer opgelost was!

Reageer