Skip to main content

Gids voor instellen Gigaset N300A IP, Go Box 100, N510 IP PRO

• August 31, 2026
  • 0 reacties
  • 12 keer bekeken

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Er zijn meerdere topics aangemaakt over diverse Gigaset VoIP DECT toestellen, en de meeste zijn niet eenduidig in hun uitleg. Daarom maak ik hier één topic aan met alle instellingen voor de Gigaset toestellen N300A IP, GO Box 100 en de N510 IP PRO. Deze draaien op dezelfde platform, en dateert al uit 2011, maar wordt nog alom gebruikt. Zelf gebruik ik de N300A IP met 4 handsets uit de HX serie. De HX werken optimaal met de N300A IP en GO Box 100, en de N510 IP PRO werken beter met PRO handsets.

Voor dit artikel put ik uit mijn eigen ervaringen, ander topics uit dit forum en het KPN document Secificaties voor Vast Bellen. Alle instellingen komen aan bod, en ik geef een korte uitleg waar deze belangrijk zijn, en geef je de opties voor verschillende providers. Ik ga ervan uit dat je de juiste gegevens al uit de service tool hebben gehaald.

Verbindingen

Ik maak gebruik van drie providers, maar zal ook uitleggen wat te doen als je alleen KPN gebruikt.

Verbindingen > KPN

Dit zijn de belangrijkste instellingen voor een probleemloze verbinding met KPN. Volg deze strict, met name de Outbound proxy. Deze is vereist omdat ims.imscore.net niet direct vanaf het internet bereikbaar is. De enige toegang tot het interne netwerk van KPN is voip1-ext.kpn.net . Ook de Registration refresh time is belangrijk; deze staat namelijk standaard op 180 seconden, maar moet 3600 zijn.

De regel is dat er een herregistratie plaats vind als de helft van deze tijd is verstreken, dus effectief registreert de N300A IP zich elke half uur. Als dit elke 180 / 2 = 90 seconden gebeurt, dan wordt de KPN server daar niet echt blij van, denk ik.

Verbindingen > Andere providers

Andere providers zijn wat eenvoudiger in opzet, want deze hebben doorgaans geen Outbound proxy nodig.

Audio

Tegenwoordig zijn bovenstaande codecs de defacto standaard. G.711A is van oudsher de core codec die al sinds de jaren 70 gebruikt. G.711A is verplicht en moet altijd aangeboden worden, anders weigert de centrale om zelfs maar een verbinding op te zetten. Daarboven staat G.722, dit is de HD codec. Deze is preferred zodat deze wordt gebruikt als beide partijen dit ondersteunen.

Momenteel werkt G.722 alleen 0n-net. Dat wil zeggen dat HD alleen werkt als beide partijen via dezelfde provider bellen; HD interconnects tussen providers is nog niet de standaard is, en zal dat mogelijk nooit zal worden.

Vroeger in de tijd van trage ADSL verbindingen werd G.729 vaak toegepast, maar deze wordt door KPN niet meer ondersteund, en heeft ook weinig zin; de besparing in bandbreedte is verwaarloosbaar in deze tijd van gigabit verbindingen, en het is de slechte geluidskwaliteit niet waard.

Nummer Toewijzing

Niet veel realiseren zich dat de N300A IP een volwaardige (huis)telefooncentrale is. Op deze pagina kun je de lijnen voor in- en uitgaande lijnen koppelen aan specifieke handsets. Het is belangrijk om hier de juiste uitgaande lijn te voor elke handset te kiezen, anders zul je niet kunnen bellen.

Hetzelfde geldt voor de binnenkomende gesprekken; ook al staa deze standaard aan, het komt vaak voor dat klachten over 'niet gebeld kunnen worden’ hier hun oorzaak hebben.

Kies Regels

Deze pagina (samen met de pagina Lokale Instellingen) is alleen belangrijk indien je meerdere providers gebruikt. Als je alleen KPN gebruikt, dan mag alles weg. Heb je ook andere providers, dan kun je hier bepalen via welke provider een gesprek moet gaan.

Het instellen is simpel: Als het begin van een ingetoetst nummer overeenkomet met een regel, dan wordt betreffende provider gekozen. Zo zullen 112 en 0800 nummers via KPN gaan, maar 14050 via CC. 

Mailboxes

Als je voicemail van KPN wilt gebruiken, kun je dit hier invullen. De voicemail knop handset op je handset (meestal de 1 lang indrukken) verbind je dan meteen met je voicemail box.

Geavanceerde VoIP Instellingen

Deze instellingen staan standaard niet altijd goed; als je bovenstaande instellingen gebruikt, dan maak je met vrijwel alle providers probleemloos verbinding. Eén belangrijke noot: Als je nog steeds gebruik maakt van telefonie via de KPN router, dan gebruikt deze al poort 5060. Je zult dan de SIP port hierboven op 5062 moeten zetten. 

Het is hier ook handig om te melden dat het niet nodig is om enige poorten op de router open te zetten. De N300A IP en andere SIP clients houden de verbinding zelf in stand middels een NAT keep-alive ping die elke 20 seconden wordt verzonden.

Lokale Instellingen

Ook deze pagina is belangrijk, vooral Use Local Area Numbers. Indien je alleen KPN gebruikt mag local en international beide uit staan. KPN weet vanaf welk netnummer je belt en heeft geen prefixes nodig (maar mag wel).

Als je ook andere providers gebruikt, weten deze doorgaand niet welk netnummer je hebt, en moet in ieder geval local aanstaan.  International staat doorgaans altijd uit.

Tot zover. Ik hoop dat deze gids jullie helpt om dit mooie apparaat goed in te stellen en tot het volste te benutten.