Skip to main content
Beantwoord

Gigaset vaste telefoon geeft 'basis' aan op display

• February 10, 2026
  • 43 reacties
  • 347 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik had een Gigaset die de laatste tijd op het display van de telefoon ‘basis’ aangaf. Als iemand mij belde ging de telefoon 2x over en vervolgens verscheen ‘basis’.

Omdat deze telefoon inmiddels best oud was besloot ik een nieuwe Gigaset te kopen. De telefoon is met een ‘vierpuntstekker’ verbonden en uiteraard ‘stroom'.

De nieuwe telefoon vandaag gekocht, maar ook deze geeft ‘basis’ op het display van de telefoon. Wat kan er aan de hand zijn? Is het soms iets met de bedrading? Is er geen goede verbinding met de KPN? 

Waardevolle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

groeten,

René

Beste antwoord door Vlearmoes

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Vanmorgen ben ik met de Gigaset teruggegaan naar de winkel. Het eerste wat de medewerker zei is; “je moet het toestel natuurlijk wel aanmelden”. Waarop ik zei; “doe jij het dan maar voor mij”.  De medewerker lukte het (gelukkig) ook niet om de aanmelding voor elkaar te krijgen. Dan ligt het tenminste niet aan mij :-) Ik heb de telefoon achtergelaten en het geld teruggekregen. De afspraak uiteraard ook afgezegd. Ik zoek wel een keer een nieuw toestel uit. Nu eerst rust, want het kost je wel stress ;-)  Mijn oude toestel werkt nog, weliswaar met haperingen, maar dat moet dan maar zo lang.

43 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 10, 2026

Als er basis op de handset vermeld staat heeft ie geen verbinding met het basisstation. 

Dan is of het basisstation stroomloos. Aangezien je het nu met de nieuwe ook hebt het 230 volt contact (stekkerdoos of wandcontactdoos) gecheckt met een simpele lamp. 

Of

En niet de oude adapter voor de nieuwe gebruikt? Die kan ook stuk zijn.

Of

Handset niet aangemeld bij basisstation. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Als er basis op de handset vermeld staat heeft ie geen verbinding met het basisstation. 

Dan is of het basisstation stroomloos. Aangezien je het nu met de nieuwe ook hebt het 230 volt contact (stekkerdoos of wandcontactdoos) gecheckt met een simpele lamp. 

En niet de oude adapter voor de nieuwe gebruikt? Die kan ook stuk zijn.

Handset niet aangemeld bij basisstation. 

Stekker in ander stopcontact gedaan. Helpt niets.

Alle nieuwe bedrading e.d. gebruikt met uitzondering van de vierpuntstekker, die overgezet van oude op nieuwe telefoon.

Wat wordt bedoeld met ‘handset niet aangemeld bij basisstation' ? Moet ik nog bepaalde handelingen verrichten? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 10, 2026

Handset en basisstation moeten elkaar wel (her)kennen om de verbinding, met de juiste en niet die van de buren, tot stand te brengen. In rust is er geen verbinding. Alleen bij gebeld worden en bellen. 

Doet een simpel schemerlampje het wel op dat contact. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Handset en basisstation moeten elkaar wel (her)kennen om de verbinding, met de juiste en niet die van de buren, tot stand te brengen. In rust is er geen verbinding. Alleen bij gebeld worden en bellen. 

Doet een simpel schemerlampje het wel op dat contact. 

Een schemerlamp doet het wel op dat contact.

In de winkel werd mij verteld dat ik alleen de stekker in het stopontact moest doen (stroom) en de ‘vierpuntstekker’ in het contact. Het is één telefoon. Over aanmelden werd niet gesproken (de telefoon gaat ook niet via WiFi maar dus via een ‘vierpuntstekker' in een contact daarvoor.

Kan het probleem misschien ergens in de bedrading zitten? Ik sluit de telefoon namelijk nog aan met zo'n vierpuntstekker. Dat heeft jarenlang gewerkt. 

Moet er een KPN-monteur bijgehaald worden?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

Als ik zo hoor moet je jouw handset koppelen met jouw basisstation. Dit heeft niks met de bedrading te maken. 

Anders had je de melding: 'Controleer verbinding' gezien. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 10, 2026

Dit is geen kpn apparaat en bij "basis" is er geen verbinding tussen de basis en handset. Een kpn monteur komt daar niet voor. 

Ga met de beide sets naar de winkel. 

Een Gigaset handset is aangemeld als ie minimaal 10 minuten op de basis staat. 

• Helper
  • February 10, 2026

Wat voor Gigaset heb je? Typenummer?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 10, 2026

In de winkel werd mij verteld dat ik alleen de stekker in het stopcontact moest doen (stroom) en de ‘vierpuntstekker’ in het contact. Het is één telefoon. Over aanmelden werd niet gesproken (de telefoon gaat ook niet via WiFi maar dus via een ‘vierpuntstekker' in een contact daarvoor.

Ja zou ik ieder geval moeten kunnen zien/controleren of je basisstation(s) stroom krijgt?
Worden de handsets opgeladen/indicatie?
Krijg je melding (beep?) als je de handset in het basisstation plaatst?
DECT telefoons die verkocht worden als enkel/sets zijn normaal gesproken van fabriek af gekoppeld.
Maar je kan deze ook zelf resetten/koppelen natuurlijk.
Dus zoek/bekijk de handleiding en laat weten om welk type Gigasets het precies gaat? 

Google: Hoe verbind ik Gigaset met het basisstation

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Dit is geen kpn apparaat en bij "basis" is er geen verbinding tussen de basis en handset. Een kpn monteur komt daar niet voor. 

Ga met de beide sets naar de winkel. 

Een Gigaset handset is aangemeld als ie minimaal 10 minuten op de basis staat. 

Bedankt. De handset heeft al de gehele nacht op de basis gestaan. ‘basis’ knippert nog.

Ik neem contact op met de winkel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

In de winkel werd mij verteld dat ik alleen de stekker in het stopcontact moest doen (stroom) en de ‘vierpuntstekker’ in het contact. Het is één telefoon. Over aanmelden werd niet gesproken (de telefoon gaat ook niet via WiFi maar dus via een ‘vierpuntstekker' in een contact daarvoor.

Ja zou ik ieder geval moeten kunnen zien/controleren of je basisstation(s) stroom krijgt?
Worden de handsets opgeladen/indicatie?
Krijg je melding (beep?) als je de handset in het basisstation plaatst?
DECT telefoons die verkocht worden als enkel/sets zijn normaal gesproken van fabriek af gekoppeld.
Maar je kan deze ook zelf resetten/koppelen natuurlijk.
Dus zoek/bekijk de handleiding en laat weten om welk type Gigasets het precies gaat? 

Google: Hoe verbind ik Gigaset met het basisstation

Bedankt. Melding ‘beep’ komt ook niet. ‘Basis’ knippert continu. Het gaat om een Gigaset A270.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

GIGAset A270 

• Helper
  • February 11, 2026

Heb je de aanmeld procedure zoals beschreven in de handleiding vanaf pag 23 doorlopen?

Handleiding Gigaset

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Gelezen, maar ik wordt er niet veel wijzer van. Ik heb een enkele telefoon en aansluiting via een vierpuntstekker. Geen idee of en hoe ik mij moet aanmelden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Als ik zo hoor moet je jouw handset koppelen met jouw basisstation. Dit heeft niks met de bedrading te maken. 

Anders had je de melding: 'Controleer verbinding' gezien. 

Maar hoe doe ik dat koppelen? Ik heb dus maar één te;lefoon en die is verbonden met een vierpuntstkker met het contact in de muur.

Ik lees niets over koppeklen in de handleiding, dat is volgens mij bij meerdere toestellen.

Als je nog een waardevolle tip hebt of en hoe ik dat koppelen doen moet, dan hoor ik het graag. (in de winkel werd mij daar niets over verteld).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Hoe ziet je telefoon eruit? Welk type en model is het?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 11, 2026

Dat heeft ie al vermeld in het topic ​@AriënC .

GIGAset A270 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

• Helper
  • February 11, 2026

@Vlearmoes zoals je al eerder aangaf lijkt mij het beste dat je met de Gigaset terug naar de winkel gaat. Zij kunnen de aanmeldprocedure voor je uitvoeren.

Ik begin het vage vermoeden te krijgen dat je misschien een losse handset hebt gekocht (ter uitbreiding).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Op sich zou je vrijwel elke DECT-handset moeten kunnen koppelen aan een basisstation.

Ik heb zelfs twee Gigaset handsets gekoppeld aan een Fritzbox-modem.

@Vlearmoes Kan je anders een foto laten zien met wat je inmiddels hebt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Deze handleiding heb ik uitgeprint. Maar van pagina 23 wordt ik niet wijzer. Daar wordt over meerdere handsets geschreven. Ik heb maar één handset en die is verbonden met een vierpuntsstekker.

Kan iemand misschien uitleggen of en hoe ik dit moet doen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

@Vlearmoes zoals je al eerder aangaf lijkt mij het beste dat je met de Gigaset terug naar de winkel gaat. Zij kunnen de aanmeldprocedure voor je uitvoeren.

Ik begin het vage vermoeden te krijgen dat je misschien een losse handset hebt gekocht (ter uitbreiding).

Ik heb een volledige nieuwe Gigaset gekocht met daarbij een basisstation, handset, de nodige kabeltjes (geen vierpuntsstekker). Dus ik heb zeker GEEN losse handset gekocht.

Zaterdag komt er iemand van de winkel bij mij kijken wat er aan de hand is. Kost mij helaas geld. Maar ik heb geen flauw idee wat ik anders moet doen. Ik kan hier heel slecht tegen en wordt er ziek van :-( 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Op sich zou je vrijwel elke DECT-handset moeten kunnen koppelen aan een basisstation.

Ik heb zelfs twee Gigaset handsets gekoppeld aan een Fritzbox-modem.

@Vlearmoes Kan je anders een foto laten zien met wat je inmiddels hebt?

Dit heb ik gekocht. Op het display blijft maar ‘basis’ staan. Daarnaast heb ik zelf nog een vierpuntstekker die ik nog heb van een eerder toestel.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

@Vlearmoes

Zo te zien heb je geen basisstation maar enkel een oplader. Of zit er op het oplaadstation nog een knop? Op de foto achter de telefoon?

Kan je anders de achterzijde van het basisstation laten zien? Zit daar een aansluiting in voor een telefoonkabel?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

@Vlearmoes

Zo te zien heb je geen basisstation maar enkel een oplader. Of zit er op het oplaadstation nog een knop? Op de foto achter de telefoon?

Nu wordt het nog spannender. Ik heb één doos met Gigaset gekocht (zie foto). Is het basisstation en de oplader dan niet één en dezelfde apparaat??? Achter de telefoon zit inderdaad een knop, maar als ik die indruk veranderd er niets aan de situatie. Op het display blijft ‘basis’ knipperen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Je hebt opladers, en je hebt basisstations (met opladers). Zo te zien is dit enkel een oplader. Maar voor zekerheid wil ik graag een foto van de aansluitingen achterop de oplader zien. 

Zit er ook geen knopje op de oplader?