Skip to main content

Ik werd gebeld door een vriendin die door mij gebeld zou zijn.

Ik vond het vreemd en heb de KPN gebeld hoe het kan dat zij mijn ingeprogrameerde naam zag met mijn telefoonnummer.

Dat kon niet volgens de dame van KPN, dus zijn mijn vriendin en ik vandaag op onderzoek gegaan.

Zij is gebeld door een telefoonnummer ***, die dus mijn naam gebruikte.

Hoe kan dit, word ik gespoofed of zij. Ik begrijp er niets van

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt

Hoi @iepenwijffie, welkom op ons forum!
Het klinkt alsof jullie inderdaad slachtoffer zijn geweest van “Call spoofing” kort samengevat is dat je via sommige diensten een eigen uitgaand nummer kunt kiezen. De oplichter kiest dan in dit geval jouw nummer als uitgaand nummer.

Helaas is hier eigenlijk niks tegen te doen.


Dank voor het antwoord. Ik heb toch nog wat vragen. Mijn vriendin zag mijn voornaam op haar scherm, zoals in haar adresboek staat. Hoe kan dat dan?

En als een spoofer mijn nummer gebruikt, hoe kan hij dan in mijn adresboek en mijn vriendin benaderen?

Daarbij hebben we een 070nummer ontdekt als beller. Daar woon ik niet. Dat nummer met een andere telefoon teruggebeld, gaat 2x over en weg.

Heel raar allemaal, ik snap het niet.

Klopt dit allemaal met jouw spoofing verhaal, en kan ik beter een ander nummer nemen?

 


Dank voor het antwoord. Ik heb toch nog wat vragen. Mijn vriendin zag mijn voornaam op haar scherm, zoals in haar adresboek staat. Hoe kan dat dan?

Dat komt omdat je naam zelf als zodanig in het adresboek bij jouw vriendin is opgenomen.

Wordt je gebeld door een “gespoofed” nummer wat correspondeert met hetgeen in het adresboek is opgenomen, komt er dus de naam te staan wat daarin is vastgelegd.


Hoi @iepenwijffie, beter dan @Babylonia hierboven had ik het niet uit kunnen leggen. Of je hierom een nieuw nummer zou willen hebben is voor mij moeilijk te beoordelen maar dat is natuurlijk altijd een optie! (dit kun je telefonisch via 0800-0402 of via de chat op www.kpn.com/service regelen)


Vandaag wordt ik gebeld door een bezorgdienst. De chauffeur gaf aan het einde van het gesprek aan, dat als hij mijn nummer belt, er ‘SPAM’ op zijn telefoon scherm verschijnt.

Het kan ook zijn dat dit helemaal geen chauffeur is van een bezorgdienst?
Komt dan mogelijk aanzetten met smoesjes om gegevens van je te krijgen.

Er is veel fraude op dat gebied.


Nee, dit was valide. De chauffeur belde dat hij ruim een uur eerder zou komen. En hij is idd geweest.