Skip to main content

Ik heb hier een aantal telefooncel toestellen liggen.

Dit is de Marconi Neptune 300i. (isdn)

Deze was er in de versies kaart/munt en enkel kaart.

Ik heb ze hier beide, en heb er wat werk aan gehad maar heb ze inmiddels werkend tot op zekere hoogte.

Want de toestellen willen verbinden met de Kpn hoofdcentrale, en deze bestaat niet meer.

Heb ze de 35vac spanning gegeven, en een isdn lijn uit de Fritzbox.

De isdn lijn werkt goed, andere toestellen werken er goed op.

 

Met de hoorn op de haak heb ik een leeg scherm met enkel de melding 01 D en 01 -

Dat is waarschijnlijk de melding dat hij zijn data op wil halen van de centrale die niet meer bestaat.

Neem ik de hoorn op, krijg ik de melding : ALLEEN GRATIS NUMMERS

Ik kan er 112 en 0800 0407 mee bellen, en krijg voor 0800 0407 de pieptoon dat dit nummer niet meer bestaat.

 

Als ik de service knop in het toestel indruk kan ik links onder het scherm op de knop drukken, dan krijg ik :

Het serienummer

inic s/w 1.14

ccui 300  N05.00C  of bij sommige N05.005G

deu ----

En daarna kom ik in het service menu.

In dit menu kan ik wat piepjes en toontjes testen, het muntgedeelte een zelftest laten doen, en de pictogrammen voorbij laten komen.

Heb geprobeerd of ik daar de data download kon doen, maar krijg na een tijd de melding : RX DATA ERROR  CDL ABORTED.

 

Leg ik de hoorn op, en neem hem weer op, druk ik in het toestel weer op de service knop, dan kan ik als het rechts onder bij het scherm op de knop drukken.

#1 ? Sn 0713014007.  (deze is bij alle toestellen hetzelfde)

#2 ? 005108204356

#3 ? Daar staat het telefoon nummer wat het toestel vroeger had.

 

Heb dit laatste nummer eens gewijzigd in mijn nummer, wat de isdn lijn heeft.

Dan ziet de telefoon een binnenkomend gesprek, maar ik kan niet opnemen.

Heb het nummer weer terug gewijzigd naar origineel, alleen dat weigert hij op te slaan.

Dit toestel geeft nu ook enkel ++++++++ aan onderop het scherm.

 

Ik ben door alle menu's heen gegaan om te kijken of het het (remas?) nummer kon wijzigen, of data download uit kan zetten.

Of dat ik hem op vrij bellen kan zetten, maar ik kan niks meer vinden.

Misschien weet een medewerker of oud medewerker nog iets?

 

In het toestel zitten 3 printplaten. A B C.

De print van het display A, met daarachter de aansturing van het display en de drukknoppen B.

Op de print voor de aansturing van het display en de drukknoppen zit eigenlijk alles qua aansturing en software, noem deze print B.

Daarover later meer.

En het de communicatie print C, deze zit achterin het toestel, en daar sluit je de 35vac op aan en de isdn lijn.

Op print C zitten 2 dipswitches welke beide op ON staan, (Both ON for designated unit)

Ook de jumper op connector J3 is geplaatst.

Heb hier nog dingen in gewijzigd/op of gezet.

Dit heeft geen enkel effect.

 

Op print B, de eigenlijke hersens van dit toestel zitten naar mijn idee 3 belangrijke componenten :

 

Samsung 516  Type : K6X8008T2B-TF55   Sram werkgeheugen.

 

H8S/22405E4  Is de microcontroller.

 

En de belangrijkste AM29LV017D-70EI   het flash geheugen.

Deze zou dus alles aansturen, en als je hierin dingen wijzigt, je hem ook op gratis bellen zou kunnen zetten.

Alleen heb ik hier geen kaas van gegeten, en dit is waarschijnlijk ook machinetaal die ge-disassembleerd moet worden.

 

Nu komt dus het stukje voor de kenners, is er iemand die dit zou kunnen?

Kan de chip blijven zitten, of moet deze los gesoldeerd worden om uit te lezen?

Of is dit ook op een andere manier op te lossen, dat het toestel met de juiste software en kennis her geprogrammeerd kan worden?

Of zit er nog een verborgen menu in het toestel waar ik hem gewoon mee op vrij bellen kan zetten.

Hieronder nog wat foto's van het toestel de de componenten.

 

 

Marconi Neptune 300 i toestel.

 

Print B.

 

Print B, met Samsung Sram en het AM flash geheugen.

 

Print B, Microprocessor.

 

Print B, de 3 bij elkaar.

 

Print C.

 

Zoals het ingebouwd zit, met het munt gedeelte verwijderd.

 

ALLEEN GRATIS NUMMERS

 

 

 

 

 

 

WAAROM???? Oude meuk. 

ISDN wordt helemaal niet meer gebruikt dus dat kan sowieso niet meer. Alleen wel met een Fritzbox inderdaad. 

En munt / betaal telefoons worden niet meer ondersteund. Er zijn geen betaal pulsen meer. En...geen guldens. 

Hooguit werkt het dan alleen met gratis nummers inderdaad. Kpn bijvoorbeeld met 0800-0402.

 


Wat een behulpzaam antwoord Peter.

Waarom? 

Omdat ik hier verschillende telefooncellen heb staan.

Waar werkende toestellen in hangen, en compleet gerestaureerd zijn naar het straatbeeld van vroeger.

Compleet met brievenbussen en lantaarnpalen.

Binnen in de werkplaats hangt ook het 1 en ander.

 

DAAROM.


Ik trek me verder terug hier. Dat verkrampte gedoe elke keer met zulke oude verlopen dingen. Dat moet je naar mijn mening gewoon niet (meer) willen. 

En munt / betaal telefoons worden niet meer ondersteund. Er zijn geen betaal pulsen meer. En...geen guldens. 


Vindt het eigenlijk wel kwalijk dat je test of je 112 kan bellen, al is het maar 1 seconde dan nog is dat niet oké.

 

Ik zal in ieder geval na de kerst eens aan wat oldtimers welke monteur waren in de tijd voor het internet bestond vragen of ze er verstand van hebben en dat eventueel willen delen.


Heb je het al eens geprobeerd bij de diverse telefonie-musea ?

Bijvoorbeeld;

https://www.houwelingtelecommuseum.nl/

https://www.telefoonmuseum.eu/

https://telefoniemuseum.nl/

Niet geschoten is altijd mis ……

Greetz, Ruben.


Vindt het eigenlijk wel kwalijk dat je test of je 112 kan bellen, al is het maar 1 seconde dan nog is dat niet oké.

 

Ik zal in ieder geval na de kerst eens aan wat oldtimers welke monteur waren in de tijd voor het internet bestond vragen of ze er verstand van hebben en dat eventueel willen delen.

Geen paniek, heb 11 getoetst en toen wist ik al genoeg dus heb de 2 niet ingedrukt.

Heb hier andere toestellen staan die niet aan een netwerk verbonden  zijn, daar kun je ook enkel die nummers op intoetsen.


Heb je het al eens geprobeerd bij de diverse telefonie-musea ?

Bijvoorbeeld;

https://www.houwelingtelecommuseum.nl/

https://www.telefoonmuseum.eu/

https://telefoniemuseum.nl/

Niet geschoten is altijd mis ……

Greetz, Ruben.

Hallo Ruben, heb daar al contact mee gehad.

Maar daar is de kennis niet aanwezig helaas.


@Straatbeeld Jaren 90-2000 Leuk dat je probeert om die oude apparatuur aan de praat te krijgen!

Ikzelf maak ook nog gebruik van een ISDN-netwerk met ISDN-apparatuur. Alles aangesloten op een Fritz!Box, en dat werkt perfect.

Ik heb echter geen oplossing voor je probleem, maar wellicht dat een ander forumlid je verder kan helpen.

Aan het door jou genoemde telefoonnummer zie ik overigens dat we waarschijnlijk dorps- of in ieder geval regiogenoten zijn… (071).

Piet.


@Straatbeeld Jaren 90-2000 Leuk dat je probeert om die oude apparatuur aan de praat te krijgen!

Ikzelf maak ook nog gebruik van een ISDN-netwerk met ISDN-apparatuur. Alles aangesloten op een Fritz!Box, en dat werkt perfect.

Ik heb echter geen oplossing voor je probleem, maar wellicht dat een ander forumlid je verder kan helpen.

Aan het door jou genoemde telefoonnummer zie ik overigens dat we waarschijnlijk dorps- of in ieder geval regiogenoten zijn… (071).

Piet.

Hallo Piet, nee ik woon in Brabant ;-)


Slecht nieuws; ik heb niemand voor je kunnen vinden. In mijn team twee collega’s welke al 30+ jaar bij ons werken zonder de nodige kennis. Heb nog een naam gekregen van een onbekende collega welke er blijkbaar mee heeft gewerkt maar deze bleek vervroegd met pensioen te zijn gegaan en heb ik niet kunnen bereiken. Ik kan je helaas niet helpen 😢


Slecht nieuws; ik heb niemand voor je kunnen vinden. In mijn team twee collega’s welke al 30+ jaar bij ons werken zonder de nodige kennis. Heb nog een naam gekregen van een onbekende collega welke er blijkbaar mee heeft gewerkt maar deze bleek vervroegd met pensioen te zijn gegaan en heb ik niet kunnen bereiken. Ik kan je helaas niet helpen 😢

Ok jammer maar helaas.

Was er al een beetje bang voor.

Dan word het voor deze ook een nieuw binnenwerk maken.

Wil zo'n toestel graag in mijn Kpn driekantcel plaatsen.

Alleen alles wat ik hier restaureer en plaats moet het wel doen.

Toch bedankt voor de moeite.

 

Arno