Skip to main content

Op toneel moet een speler de telefoon opnemen als die telefoon belt.

Is er een mogelijkheid om van achter de coulissen met een drukschakelaar de bel van de T65 over te laten gaan en dat de bel stopt als wordt opgenomen? Het gaat dus alleen om de bel.

Ik vermoed dat ik een trafo nodig heb maar van 220/230 V naar ? en waar moet ik dit in de “varkenskop” op aansluiten?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wim

 

Is het niet gemakkelijker om het geluid van een T65 telefoon op te zoeken, en gewoon af te spelen op het juiste moment via de geluidsinstallatie? 


Dat is juist iets wat ik niet weet, of dat makkelijker is. Ik heb geen mogelijkheid om een player aan te sluiten op het geluidssysteem van de zaal. 

En ook dan moet je precies in de gaten houden om te stoppen op het moment dat de speler op neemt.


Je moet gewoon ervoor zorgen dat je ergens versterkt geluid hebt. Misschien heeft de zaalbeheerder een oplossing.

En anders is een losse bluetoothspeaker is zo gevonden. 

Uiteraard is het even oefenen met de timing, maar dit is hoe het in 99% van de gevallen gaat.

Of je nou achter de coulissen op een fysiek knopje drukt om een spanning naar de T65 te genereren, of op een play/stop knop drukt van een versterkte muziekspeler: het effect en de werking is het hetzelfde.

Het laatste is het simpelste. 


Deze vraag heb ik al vaker gezien en ook zelf bij de hand gehad, een huiscentrale gebruiken is het meest eenvoudig, een 1 naar 4 bv. van, hoe heet dat merk type ook al weer ?
Wie vult aan ?

== O ja ==
Tiptel

De T65 wil een vrij hoge zgn wekspanning, dat was wel eens een probleem bij voip-kastjes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wekspanning
De spanning van 100V is met een transformator zo gemaakt, de 25Hz is niet zo eenvoudig, maar met 50Hz proberen is de moeite waard

Een echt rinkelende telefoon op het podium vind ik toch mooier.


 

Een echt rinkelende telefoon op het podium vind ik toch mooier.

Voor wie van knutselen houdt, ga je gang. 

Maar als je versterkt geluid hebt bij de toneelspelers, dan klinkt de telefoon mogelijk weer opeens minder hard. Plus dat je draden over het podium moet leggen, en veilig moet wegwerken voordat iemand erover struikelt.

De keuze van een opgenomen geluid afspelen is naar mijn idee praktischer. En niemand die het verschil zal horen. 


De vraag was : “Hoe kan ik een T65 toestel op het toneel laten rinkelen en stoppen bij opnemen?”
Daar probeerde ik antwoord op te geven.
Dat er nog andere mogelijkheden zijn dat had de vraagsteller en zijn omgeving ook al bedacht vermoed ik :-)
( maar zo gaat dat wel vaker op de diverse fora ed )

Met name het “stoppen bij opnemen” is wel relevant.
Daar toe zou je ook alleen het contact vd telefoon kunnen gebruiken om de audio te onderbreken.

Plus dat je draden over het podium moet leggen, en veilig moet wegwerken voordat iemand erover struikelt.

Psja, voor elke oplossing is weer probleem, een draadje wegwerken moet wel kunnen.

De keuze van een opgenomen geluid afspelen is naar mijn idee praktischer.

Mwah, ja.

En niemand die het verschil zal horen. 

Hmmm, ik zeker wel, een microfoon bij de telefoon is helemaal mooi.

 

( zo, dan ga ik nu weer eens iets anders doen :->  )


Deze vraag heb ik al vaker gezien en ook zelf bij de hand gehad, een huiscentrale gebruiken is het meest eenvoudig, een 1 naar 4 bv. van, hoe heet dat merk type ook al weer ?
Wie vult aan ?

== O ja ==
Tiptel

 

Tiptel heeft / had volgens mij alleen 1 / 8 en 2 / 8 analoog

Profoon had 1 / 4  en 2 / 6 analoog

De Profoon 1 / 4 (Cx4 plus) is nog wel ergens voor een prikkie te koop. Heb hem vroeger zelf gehad, fijn apparaat

 


De keuze is reuze, maar ik zou het zelf niet te complex maken. Kabels wil je niet zo snel op een podium hebben, en wegwerken is een hoop gedoe, misschien met gaffertape ofzo. Maar is het de investering waard? Een podium kost ook geld.

Maar doe wat je je fijn vindt. 😉


. . . .Profoon  . . .

O ja, dat was die andere, daar van staan er een paar aangeboden op een site met veel (gebruikte) spullen.
Dat zal de meest eenvoudige oplossing zijn voor de vraagsteller.

 


En Homevox van PTT / KPN niet te vergeten 😉


Ja, idd, was dat een ander merk met een ander plakkertje ?


Geen idee, zou me overigens niets verwonderen. PTT telefoons waren vaak Siemens en Ericson met een PTT sticker.

Je had de Homevox 1 / 3 en 1/ 5 en later de 1 / 4, die was uitbreidbaar.

Voor de Homevox 1 / 3 en 1/5 was er dacht ik ook nog een huiscentrale.

 


Ik begrijp dat ik dus niet een trafo 220V>100V kan aansluiten zodat alleen de bel rinkelt.


Dat zou je wel kunnen proberen, maarrrr, als je ‘m dan opneemt dan hoor je heel even veel herrie uit de hoorn en dan niets meer (of rook).
( De wijk centrale stopt met bellen als je de hoorn op neemt. )

Daar kan wel iets aan gedaan worden door een handige knutselaar.
Zo iemand is er altijd wel te vinden binnen een paar km.
Ga eens naar een repair cafe bv.


Dat zou je wel kunnen proberen, maarrrr, als je ‘m dan opneemt dan hoor je heel even veel herrie uit de hoorn en dan niets meer (of rook).
( De wijk centrale stopt met bellen als je de hoorn op neemt. )

Daar kan wel iets aan gedaan worden door een handige knutselaar.
Zo iemand is er altijd wel te vinden binnen een paar km.
Ga eens naar een repair cafe bv.

De telefoon wordt niet gekoppeld aan een centrale of wat dan ook. Gewoon een los toestel op het toneel.


 Gewoon een los toestel op het toneel.

 

De telefoon wordt niet gekoppeld aan een centrale of wat dan ook

Haha, hij zal toch érgens op aangesloten moeten worden. Het is geen draadloze telefoon. Een oude huiscentrale is het “eenvoudigst”. Dan bel je van toestel 1 naar 2 bijvoorbeeld. Of andersom. De bel gaat dan wel op de Engelse manier (steeds 2 x kort ipv de europese 1 x lang en dan ff pauze)

Helemaal geen draden dan het geluid opnemen in de geluidsinstallatie.

en als je blieft: een bellende T65. Lussen om het langer te maken.

 


De telefoon wordt niet gekoppeld aan een centrale of wat dan ook. Gewoon een los toestel op het toneel.

Gewoon proberen met 50 - 80 - 100 volt 50Hz.
Via een transformator, een variac zou helemaal handig zijn
Zet een gloeilamp in serie, dan kan er niets mis gaan
Draden van de hoorn loskoppelen voor de zekerheid.

( Bij het sleutelen aan een telefoon aansluiting ooit belde er iemand op, dat vernam ik wel ! )


Zet een gloeilamp in serie, dan kan er niets mis gaan

En vind nog maar ook eens een ouderwetse gloeilamp, @KeesYagi . Met een “gloeiende” led lamp gaat het niet lukken lijkt mij.


 

Haha, hij zal toch érgens op aangesloten moeten worden. Het is geen draadloze telefoon.

 

Het is de bedoeling dat ik alleen die bel bedienen kan met een schakelaar, dus indrukken>loslaten>indrukken>loslaten enz. tot er wordt opgenomen.

Misschien is dat te simpel gedacht en kan wat ik wil helemaal niet met zo'n oude telefoon.

Dan zal ik een andere oplossing moeten bedenken.

 


Ik heb zelf een tijdje geluid gedaan bij toneel en zou voor de oplossing van een opname kiezen. Kan de geluidstechnicus het starten en stoppen zodra hij ziet dat de telefoon wordt opgenomen. Of het geluid staat er bijvoorbeeld maar 3 x op waarbij de acteur 'timed’ dat ie daarna opneemt. Supersimpel. Er is toch wel versterkt geluid aanwezig? Of iets van een installatie / apparatuur in de zaal?


De telefoon wordt niet gekoppeld aan een centrale of wat dan ook. Gewoon een los toestel op het toneel.

Gewoon proberen met 50 - 80 - 100 volt 50Hz.
Via een transformator, een variac zou helemaal handig zijn
Zet een gloeilamp in serie, dan kan er niets mis gaan
Draden van de hoorn loskoppelen voor de zekerheid.

( Bij het sleutelen aan een telefoon aansluiting ooit belde er iemand op, dat vernam ik wel ! )

Ik kan dit gaan proberen. Zo niet, dan toch opgenomen geluid weergeven.

Als ik er uit ben, dan horen jullie van mij.

Bedankt voor het meedenken zover.