Skip to main content

mijn experiabox v10 werkt prima

De voip telefoon ook.

Nu zou ik een analoge toestel willen toevoegen

Als ik dieĀ  aansluit dan krijg ik een ingesprek toon als ik wil bellen.

Hoe kan ik beide systemen samen laten werken

Dat gaat niet, want dan zou je SIP account voor twee verschillende VOIP services actief moeten zijn.
Die van de VOIPĀ  ā€œATAā€ in de V10, om VOIP om te zetten naar analoog, en die van een VOIP telefoon.

Het kan slechts voor Ć©Ć©n VOIP service functioneel zijn.


Euh, waar heb je je VoIP abonnement lopen? Voor particulieren heeft kpn geen VoIP. Dan werkt het alleen via een van de phone aansluitingen op het modem. Dat nummer kan je niet direct via een IP telefoon gebruiken. Wel als je het ook onderbrengt bij bv Cheapconnect. (of een andere VoIP provider, maar deze bevalt diverse gebruikers hier goed).

Voor telefonie via een phone poort dien je een telefoonnummer bij kpn te nemen.

Je zou wel een losse ATA (adapter voor VoIP naar analoog) kunnen kopen en instellen. Dan kun je in je huidige opzet een ā€œouderwetseā€ telefoon erbij aansluiten. Via een LAN poort met de ATA ertussen dus.


Euh, waar heb je je VoIP abonnement lopen? Voor particulieren heeft kpn geen VoIP. Dan werkt het alleen via een van de phone aansluitingen op het modem. Dat nummer kan je niet direct via een IP telefoon gebruiken.

Niet bij een Experiabox in ieder geval. Wel bij de KPN Box. Daarbij kan je de voip functieĀ uit zetten, zodat je een voip telefoon kan gebruiken. Voor de voip service van KPN dus. Maar de voip functie van de KPN Box kan je vervolgens niet ergens anders voor gebruiken.

Ā 


Euh, waar heb je je VoIP abonnement lopen? Voor particulieren heeft kpn geen VoIP. Dan werkt het alleen via een van de phone aansluitingen op het modem. Dat nummer kan je niet direct via een IP telefoon gebruiken.

Ik denk dat je even een vergissing maaktĀ @PeterGĀ 

Telefonie is tegenwoordig alleen maar ā€œVOIPā€ (tenminste in Nederland).Ā  Op een paar uitzonderingen na, waar de pstn ā€œanalogeā€ koperlijn misschien nog net niet is opgeheven??

Bij gebruik van eigen VOIP apparatuur kun je prima het ā€œparticuliereā€ internet abonnement, met inbegrip van het KPN ā€œVOIPā€ SIP-account inzetten.
(Om alle gegevens compleet te krijgen met ingave van wachtwoord, benut je deĀ  KPN Servicetool ).

Alleen bij gebruik van een Experia Box V10, wordt dat ā€œafgevangenā€ door de ingebouwde ATA.
En kun je erachter dan geen ā€œVOIPā€ telefoon meer inzetten met een KPN nummer.
Die ATA is in de V10 ook niet uit te schakelen. (Zoals hiervoor aangegeven, wel bij een ā€œKPN boxā€).

Het verbaast me datĀ @ronhoop wel connectie zou hebben via een VOIP toestel achter een Experia Box V10, maar een ingesprektoon krijgt met een analoge telefoon aangesloten aan de V10?
Misschien dat het net andersom wordt bedoeld?

Wel connectie van een analoge telefoon aangesloten op een van de RJ11 plugjes van de V10,
maar geen connectie via een VOIP telefoon?


Babylonia schrijft: Het verbaast me datĀ @ronhoopĀ wel connectie zou hebben via een VOIP toestel achter een Experia Box V10, maar een ingesprektoon krijgt met een analoge telefoon aangesloten aan de V10?
Misschien dat het net andersom wordt bedoeld?

Dit ja, @BabyloniaĀ .

Voor consumentenĀ (particulieren, ZZP en klein zakelijk valt daaronder) levert kpn telefonie via de pstn poort bij mijn weten. Het nummer kan dan uitsluitend via de ATA (SIP server) in de experiabox gebruikt worden. Die SIP kan bij mijn weten niet omzeilt. Je kan het dan uitsluitend analoog via de phone poort gebruiken. Een IP telefoon kan dan niet.

Je moet dan KPN ƉƉN hebben. Of, goedkoper, met een consumenten aansluiting het nummer via een losse telefoon VoIP provider als Cheapconnect. Hetgeen bijvoorbeeld @wjbĀ doet.


Je beredenering klopt al niet.

Het nummer kan dan uitsluitend via de ATA (SIP server) in de experiabox gebruikt worden.

Als je een Experiabox nodig hebt om de ATAĀ  (Analoge Telefoon Adapter) daarvan in te zetten,
om VOIP naar een analoog telefonie signaal om te zetten.
Kun je evengoed een eigen ATA adapter of VOIP telefoon toestel daarvoor inzetten.
Het gaat tenslotte om ā€œVoice over IPā€.

Zelfs als die lijn enkel die VOIP data bevat, zonder ā€œinternetā€ services.
Achterliggend wordt ook bij het VOIP systeem gebruik gemaakt van een IP DHCP-server.
En krijgt de ATA in de Experia Box (via VLAN 7) daar ook een apart IP-adres voor uitgedeeld.

Bij eigen VOIP adapters en VOIP telefonie apparatuur kun je ook daar VLAN instellingen maken,
en via die weg gewoon de connectie voor VOIP inregelen.

Gaat dan wel via een omweg als je een web-interface wilt gebruiken om alles in te stellen.
(Want dat zou je dan tijdelijk even via een connectie in het interne LAN moeten maken).
Daarna hang je het weer rechtstreeks aan het ā€œVOIP netwerkā€.

Daarnaast hebben ATA's en VOIP apparatuur doorgaans ook mogelijkheden om de provisioning van alle benodigde gegevens op andere wijze te pushen.


VLAN 7 wordt toch niet meer gebruikt?

In elk geval doe ik in mijn router alleen iets met VLAN's voor IPTV en internet maar ik heb wel een losse ATA die het signaal van het ā€˜internetā€™ deel pakt.


Klopt, @obeliskĀ .

In de Box 12 en met een eigen modem is VLAN 7 niet in gebruik.

Alleen in de Experia boxen t/m v10aĀ wordt VLAN 7 nog gebruikt. Maar daar merk je als gebruiker natuurlijk niks van. Want dan gebruik je gewoon de Phone aansluiting.

Bron. reactie van Erik_ .


Ok, weer wat geleerd.

Topic starter heeft nog niet gereageerd maar zegt een werkende voip telefoon te hebben en wil een extra analoge telefoon aansluiten.

Ik denk even dat hij eerst moet uitleggen hoe hij het nu werkend heeft.


De situatie is dat er nu Ā goed werkende VOIP telefoons van Panasonic achter een Experia V10 zitten.

ik zou er een analoge telefoon bij willen plaatsen .

Hopelijk heeft iemand een tip hoe dit werkend te krijgenĀ Ā 


De situatie is dat er nu Ā goed werkende VOIP telefoons van Panasonic achter een Experia V10 zitten.

Wat is het type van die Panasonic? Weet u zeker dat da VOIP telefoons zijn? Is het niet gewoon een normaal DECT setje?


De situatie is dat er nu Ā goed werkende VOIP telefoons van Panasonic achter een Experia V10 zitten.

ik zou er een analoge telefoon bij willen plaatsen .

Meer geluk dan wijsheid dat juist die VOIP telefoon de registratie van het KPN VOIP / SIP account oppikt als ā€œactiefā€, en niet de ā€œATAā€ VOIP van de Experiabox V10.

Wat als antwoord is gegeven, meteen als eerste reactie < HIER > is simpelweg nog steeds van kracht m.b.t. een KPN VOIP / SIP account.

Met VOIP / SIP accounts elders (geen KPN) is absoluut veel meer mogelijk om in te regelen.


ik zou er een analoge telefoon bij willen plaatsen .

De vraag is ook: waarom wil je dat? Ik neem aan dat je dan ook niet een draadloze telefoon bedoelt maar eentje met de hoorn ook aan een draad.

Maar ook daarmee kan je bv bij stroomuitval niet bellen.


De situatie is dat er nu Ā goed werkende VOIP telefoons van Panasonic achter een Experia V10 zitten.

ik zou er een analoge telefoon bij willen plaatsen .

Hopelijk heeft iemand een tip hoe dit werkend te krijgenĀ Ā 

Als ik zoiets betrouwbaar zou willen opzetten dan zou ik toch denken aan een telefooncentrale die voip en analoge telefoons ondersteund. Het verbaasd me sowieso al dat een voip telefoon achter een V10 werkt, maar het klinkt als een spelletje russische roulette, eigenlijk is deze combinatie niet handig.

Wil je zeker zijn van het uitblijven van bijwerkingen is volgens mij de enige optie om vlan7 af te splitsen voor de experiabox en een voip centrale op dit vlan een pppoe verbinding op te laten zetten. Ik heb het net even geprobeerd, via pppoe op vlan7 (dhcp niet) krijg je een adres toegewezen dus dat lijkt nog te werken.


Ik vermoed dat het helemaal geen voip telefoon is...


Ik vermoed dat het helemaal geen voip telefoon is...

Ik ook, maar als deze met een ethernetkabel direct op de router zit is de kans wel groot.

Een exact type nummer zou kunnen helpen in het meedenken.


mijn experiabox v10 werkt prima

De voip telefoon ook.

Nu zou ik een analoge toestel willen toevoegen

Als ik dieĀ  aansluit dan krijg ik een ingesprek toon als ik wil bellen.

Hoe kan ik beide systemen samen laten werken

Hi @ronhoop!

Ik zie dat de community al het 1 en ander heeft gedeeld hier, maar heb niet het idee dat dit allemaal aansluit op jouw vraagĀ šŸ˜‰

Volgens mij heb je nu een Alles in 1 abonnement of in ieder geval een abonnement met internet en voip, en heb je dus een toestel aangesloten op je V10 of eventueel nog op een splitter die aan is gesloten tussen je aansluitpunt in de muur en je V10. Wat is precies je bedoeling met dat andere toestel? Wil je die als 2e toestel aansluiten op een andere plek is huis, zodat je 2 toestellen hebt voor hetzelfde nummer? In dat geval kan je via een splitter een 2e toestel/handset aansluiten maar dit zal dan ook een voip geschikt toestel moeten zijn.

Of wil je er een extra lijn/nummer bij?Ā Het is mogelijk om een 2e nummer aan te vragen, maar dan alleen ook weer een voip nummer, dat via je V10 werkt. Echt een analoge PSTN lijn aanvragen voor een extra nummer, dat is technisch niet meer mogelijk tegenwoordig.

Ā 


In dat geval kan je via een splitter een 2e toestel/handset aansluiten maar dit zal dan ook een voip geschikt toestel moeten zijn.

Zo'n 2e toestel/handset moet juist een gewoonĀ analoog toestel zijn.


Ik zou een analoge set telefoons willen aansluiten op de V10 telefoon uitgang


Ik zou een analoge set telefoons willen aansluiten op de V10 telefoon uitgang

Dat is geen enkel probleem, alleenĀ het KPN telefoonnummer ook even toewijzen aan die 2e telefoonpoort en klaar is kees.


ā€‹En hoe zit het dan met die ā€œPanasonic VOIP telefoonā€ dieĀ Ā @ronhoopĀ  gebruikt?

Vraag / antwoord over het probleem lijken te verzanden in een ā€œlus / loopā€, lopende het onderwerp van onsamenhangende reacties,Ā  -op zichzelf wel met ieder waardevolle informatie-,
maar zonder daadwerkelijke eind-oplossing wat voor de OP in die situatie zou kunnen werken?


lieve mensen de vraag lijkt me helder.

Kan ik een analoge telefoon op de uitgang van een V10 laten werken terwijl er een ip telefoon set in gebruik is.

antwoord aub met nee of ja met uitleg hoe


lieve mensen de vraag lijkt me helder.

Kan ik een analoge telefoon op de uitgang van een V10 laten werken terwijl er een ip telefoon set in gebruik is.

antwoord aub met nee of ja met uitleg hoe

Normaal gesproken wel. Maar u krijgt een ingesprek-toon zegt u. Daarom hebben we in dit topic op diverse manieren gevraagd naar meer informatie. Maar u reageert nergens op. Geef eerst eens wat meer informatie. Wat is precies het precieze merk en type van die voip telefoon. Bij welke provider heeft u de voip dienst voor dit toestel afgesloten? Cheapconnect? Of iets anders? Neemt u telefonie af bij KPN? Vertel eens wat. Anders gaat er nooit een oplossing komen.Ā 


lieve mensen de vraag lijkt me helder.

Kan ik een analoge telefoon op de uitgang van een V10 laten werken terwijl er een ip telefoon set in gebruik is.

antwoord aub met nee of ja met uitleg hoe

Normaal: Ja.

Maar de praktijk kan technnisch weerbarstiger zijn.

Heb je het nummer van/bij kpn? Betreft het een Experiabox/box12? Dan zal het niet mogelijk zijn met de internet SIP. Het nummer werkt dan of analoog of via een LAN poort met een IP telefoon. Als je het op de internet SIP zet wordt het namelijk 'ā€™afgevangen'ā€™. Is het een nummer via een andere provider voor VoIP dan kan het helemaal niet met een Experiabox/Box12 van kpn!

Met een ander modem, als een Fritzbox, zal het n.m.m. wel (kunnen) werken.

Vragen staat vrij.

Maar: ā€¦Ā zelfĀ uitproberen natuurlijk ookĀ šŸ˜‰šŸ‘.


De situatie is dat er nu Ā goed werkende VOIP telefoons van Panasonic achter een Experia V10 zitten.

Wat is het type van die Panasonic? Weet u zeker dat da VOIP telefoons zijn? Is het niet gewoon een normaal DECT setje?

Ik zou zo graag antwoorden willen zien op de bovenstaande vragen.