Skip to main content

Ik heb nu nog een DSL aansluiting. Mijn internet loopt via de telefoonkabel

Er komt glasvezel. Dan zijn er m.i. twee mogelijkheden:

  1. de vaste telefonie behouden en de internet kabels losmaken van het aansluitpunt
  2. de vaste telefoon aansluiten op het glasvezelmodem.

Klopt dat? Wat is het beste? Ik denk aan uitval van stroom in welk geval een aparte vast telefoon mogelijk wel handig is.

HL

Hoi @Heliam ,

PSTN is een stuk duurder dan VoIP.Er is tegenwoordig niet zo vaak stroomuitval meer, en koper gaat t.z.t. uitgeschakeld worden als er glasvezel ligt.

Je zou een back-up accu kunnen nemen en daar het modem, de telefoon en het glasvezelkastje op aansluiten.


Ik vraag mij af of TS wel PSTN heeft @martijn197108 

 

@Heliam Als je telefoon nu aangesloten zit op het modem maakt het niet uit of je overgaat naar glasvezel, dat blijft dan hetzelfde, je telefoon blijft dan op het modem (niet het glasvezelmodem) aangesloten.
Bij stroomuitval maakt dat dan ook geen verschil.

Of zit er nu een splitter tussen en is je telefoontoestel daarop aangesloten?
Als je het niet zeker weet kan je dan een foto plaatsen hoe het nu is aangesloten?

 

Bij stroomuitval kan je beter een mobiel hebben, zolang de zendmast nog stroom krijgt (of op noodstroom draait) heb je dan ook telefoon en het voordeel is dat je hem dan mee kan nemen naar een andere locatie waar nog wel stroom is.


Ja, er zit een splitter tussen mijn telefoonlijn en het modem. Ik had mijn vaste telefoon niet aangesloten op het modem.


Dan heb je nu nog een”echte” klassieke vaste lijn, maar dat zal helaas een aflopende zaak zijn.
Een noodvoeding kan dan handig zijn, bij uitval van het E-net, maar of de apparatuur aan de andere kant van je lijn ook een noodvoeding heeft dat is de vraag, en zo ja, voor hoe lang.
Om dat eens uit te vinden ga ik voor mijn eigen spullen een noodvoeding maken (althans, dat plan heb ik al lang, maar wat ik daar voor in gedachten heb kan ik niet vinden en zal ikzelf moeten maken).

Maar, ik heb zelf geen kpn aansluiting dus hoe het bij kpn werkt kan ik dan zelf niet constateren.


Zo te zien heb je nog een klassieke POTS lijn. Zal op dit moment wel inmiddels getransformeerd zijn in E-POTS. ( analoog tot de  wijkcentrale, dan verder als VOIP )

Ik zou zeggen, wees er zuinig op, van dit type lijn worden geen nieuwe aansluitingen meer geleverd.