Skip to main content

Goedemorgen, ik (particulier) heb gisteren mijn nieuwe KX-TGP600 set binnen gekregen. Ik had een prima werkende gigaset, maar omdat de aansluiting hiervoor in de woonkamer erg onpraktisch gesitueerd was, heb ik ervoor gekozen om deze set aan te schaffen, waardoor het basisstation naar de meterkast verdwijnt, en je alleen stroom nodig hebt voor de handset. Het basisstation blijft echter  langzaam oranje (geel volgens de instructie) knipperen.

Nu heb ik de 108 pagina's tellende manual doorgewoekerd, maar daarin wordt met geen woord gerept over installatie, bijvoorbeeld het standaard uitstaande embedded web, IPv4 settings, enz.

Nu ben ik aan het googlen geslagen en vond daar iets meer. Na te zijn ingelogd op het IP-adres, heb ik bij Sin Line 1 instellingen gevonden waarover ik verschillende dingen lees. Welke instelingen moet ik hier nu gebruiken/wijzigen? 

https://www.voys.nl/hulp/toestellen/instellen-panasonic/

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg, Peter

Dit is een ip telefoon? Heeft u daar specifiek voor gekozen? Ik vermoed dat u er in uw situatie niets aan heeft.

Bij de gigaset kunt u het basisstation toch ook in de meterkast zetten?


Bij de gigaset is het basisstation ook direct de oplader, en nadat ik in de webshop deze TGP600 zag, dacht ik mijn “probleem” eenvoudig te hebben getackled.

En wat is de reden dat ik hier niets aan heb? Het hoeft niet direct een bijzondere toegevoegde waarde te hebben, want we gebruiken hem eigenlijk ook maar sporadisch, het was meer de simpele oplossing van de slecht gesitueerde telefoonaansluiting die me aansprak. Kan ik deze telefoon niet werkend krijgen op mijn experia V8?


PS: ik ben overigens een (trouwe oud Tiscali/) Telfort-klant, ik weet niet of de versie experiabox hiermee te maken kan hebben? Biedt een andere versie dan V8 andere/meer mogelijkheden?


Hallo @PeterK77 op de telefoonaansluiting kunnen gewone telefoons, DECT of bekabeld, aangesloten worden. Een ander modem zal daar niet bij helpen, werken allemaal gelijk.

VOIP-telefoons zijn voor specifieke toepassingen en daarvoor zijn de modems van KPN niet geschikt.

Dus beter inwisselen voor een normale DECT-telefoon.

 


Ik heb ook deze topic gevonden: 

Zou het hiermee dan wel moeten lukken? Of is er een eenvoudiger oplossing voor het losse basisstation wat ik bij voorkeur in de meterkast wil hebben?


Overigens is mijn nieuwe setje wel gewoon een DECT-telefoon: 
https://www.kpnwebshop.com/zoeken/pakket-panasonic-tgp600-basisstation-incl-dect-telefoon/2?origin=915&q=Basisstation

Ik hoop dus toch dat iemand mij kan vertellen wat ik verkeerd doe, en mij een duwtje in de juiste richting kan geven...


Overigens is mijn nieuwe setje wel gewoon een DECT-telefoon: 
https://www.kpnwebshop.com/zoeken/pakket-panasonic-tgp600-basisstation-incl-dect-telefoon/2?origin=915&q=Basisstation

Ik hoop dus toch dat iemand mij kan vertellen wat ik verkeerd doe, en mij een duwtje in de juiste richting kan geven...

deze kan je hierop niet gebruiken.Kan je hem nog terugbrengen?Zowieso is het een belachelijk duur ding...


is dit niet wat : https://www.coolblue.nl/product/749383/fysic-fx-5500.html  ?


inderdaad, dit is niet wat, dan heb ik alsnog het basisstation in de woonkamer, en dat is nu net niet de bedoeling.


Toevallig heb ik met exact hetzelfde setje eerder deze week getest op mijn eigen consumentenlijn (ik heb speciaal voor dit soort dingen vast bellen erbij 😅) en het kan wel! Hiervoor is wel een Box12 verplicht omdat je hierin de ATA kan uitschakelen.

 

De reden dat het basisstation langzaam blijft knipperen komt omdat het modem sneller is met aanmelden op de SIP-server van KPN. Ook als je het wachtwoord wijzigt dan wordt deze automatisch gepusht naar het modem om die werkend te houden. Met een Box12 kan je die hele functie dus uitschakelen.

 

Zodra je vaste telefonie uitgeschakeld hebt volg je de reguliere stappen omtrent installatie. Ik moet bekennen dat ik niet echt goed heb bijgehouden welke gegevens waar ingesteld moeten worden in de Embedded-Web server. Inderdaad ook een hoop gedoe omdat die standaard uit staat.

 

Misschien kan een moderator je modem omruilen. Ik weet dat de Wifimanager een V8 sowieso al omruilt maar misschien kan het ook gemakkelijker.

 

Mocht het kunnen dan help ik je graag met het instellen van alles, helaas ben ik tot en met zaterdag weg met vakantie maar waarschijnlijk check ik het forum tussentijds nog wel een keertje :)


@NHendriks , dank voor je reactie, hoopgevend!

@moderator, ik heb al jaren deze Experia V8 versie, en heb nu veel geld betaald voor deze KX TGP600. Kan ik een nieuwere Experiabox krijgen om deze investering werkend te krijgen? Alvast hartelijk dank!


Overigens is mijn nieuwe setje wel gewoon een DECT-telefoon: 
https://www.kpnwebshop.com/zoeken/pakket-panasonic-tgp600-basisstation-incl-dect-telefoon/2?origin=915&q=Basisstation

Ik hoop dus toch dat iemand mij kan vertellen wat ik verkeerd doe, en mij een duwtje in de juiste richting kan geven...

Dat is een link naar de ZAKELIJKE webshop. Daar kan men alleen IP telefoons gebruiken via VoIP.

Bij consumenten wordt het in het modem omgezet naar analoog (zeg maar PSTN). Het VoIP wordt al afgevangen in het modem en kan daardoor niet gebruikt worden met een IP-telefoon.

Je zou wel je nummer ook via cheapconnect ( prepaid VoIP provider) kunnen gaan laten lopen. Dat VoIP wordt niet afgevangen door de ATA in het modem.

ik heb al jaren deze Experia V8 versie, en heb nu veel geld betaald voor deze KX TGP600. Kan ik een nieuwere Experiabox krijgen om deze investering werkend te krijgen?

Dat gaat dus alleen met de Box12 werken. Je kunt ook overwegen om je nummer via Cheapconnect te gaan laten lopen. Of de set analoog aansluiten.

dan heb ik alsnog het basisstation in de woonkamer, en dat is nu net niet de bedoeling.

Onderstaande heeft een apart basisstation. Dat kan je gewoon bij het modem in de meterkast aansluiten.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_gigaset-sl450a-1516410.html

En deze ook (ook met 2 handsets verkrijgbaar)

https://www.coolblue.nl/product/857452/gigaset-cl390-wit.html


Bij de gigaset is het basisstation ook direct de oplader

Ja tuurlijk. Maar dan koop je een losse oplader, bijvoorbeeld:

https://www.dectdirect.nl/nl/gigaset-originele-lader-voor-de-s650h-s850h-s850hx.html

Die zet je in de woonkamer met het handset. Het basisstation staat dan in de meterkast zonder handset.


Gm @Nick83, dank je wel, mag wel zeggen dat ik me met de informatie die ik nu heb best een beetje een oen voel… Heb gisteravond inderdaad het basisstation in de meterkast gezet, en de handset houdt het wel een paar dagen vol voordat ik hem weer een nachtje in de meterkast laat opladen. Maar een extra oplader is uiteindelijk verreweg de goedkoopste en een uitstekkende oplossing! De TGP600 kan ik hopelijk retourneren. 

Bedankt, topic kan wat mij betreft gesloten worden!


Gm @Nick83, dank je wel, mag wel zeggen dat ik me met de informatie die ik nu heb best een beetje een oen voel… Heb gisteravond inderdaad het basisstation in de meterkast gezet, en de handset houdt het wel een paar dagen vol voordat ik hem weer een nachtje in de meterkast laat opladen. Maar een extra oplader is uiteindelijk verreweg de goedkoopste en een uitstekkende oplossing! De TGP600 kan ik hopelijk retourneren. 

Bedankt, topic kan wat mij betreft gesloten worden!

dan zou ik de v8 ook niet omruilen.


dank je wel, mag wel zeggen dat ik me met de informatie die ik nu heb best een beetje een oen voel…

Tja, ….

Volgende keer misschien dus eerst hier je wensen neerleggen cq advies vragen. Er zit hier veel (gebruiks)kennis en dat kan in je voordeel werken. 

Maar…. je kan die TGP600 toch gewoon gebruiken? Die heeft zo te zien gewoon een losse basis.


dank je wel, mag wel zeggen dat ik me met de informatie die ik nu heb best een beetje een oen voel…

Tja, ….

Volgende keer misschien dus eerst hier je wensen neerleggen cq advies vragen. Er zit hier veel (gebruiks)kennis en dat kan in je voordeel werken. 

Maar…. je kan die TGP600 toch gewoon gebruiken? Die heeft zo te zien gewoon een losse basis.

Dank voor je reactie @PeterG , maar het was een combiset van basisstation met een los toestel+lader. De gigaset werkt nog prima, dus bij voorkeur retourneer ik de dure TGP600 (die overigens toch gekoppeld moet worden aan een basisstation, dus alleen het losse toestel heb ik niets aan denk ik).


Je kunt de Panasonic terugsturen, of met wat @NHendriks heeft geopperd, de Experia Box V8 laten omruilen door KPN door een Box 12 modem/router.

De Experia Box V8 is praktisch gezien overigens überhaupt niet bruikbaar voor VOIP telefonie, ook niet voor CheapConnect met wat eerder in de reactie wordt benoemd door @PeterG 

De EB V8 heeft het euvel dat bij VOIP telefoongesprekken het geluid binnen enkele minuten wordt afgebroken (de lijn blijft wel open). Een onvolkomenheid van die V8 in de implementatie van VOIP naar een achterliggend VOIP toestel (of bij gebruik van een VOIP app). Daar heb ik in het verleden al uitgebreid mee geworsteld. Ook andere gebruikers kwamen tot dezelfde ervaring. Dat was/is niet te verhelpen bij die V8.  Het is echt nodig de V8 om te ruilen bij gebruik van VOIP apparatuur.

Overigens moet KPN daar ook simpel aan voldoen in het omruilen van de modem/router als je dat verzoek doet. Niet alleen omdat de keus van modem/routers sowieso binnenkort officieel wordt vrij gegeven. De keus om eigen gekozen VOIP telefonie apparatuur te kunnen inzetten (of vergelijkbaar de VOIP diensten via een softphone applicatie) geldt al jaren. Dat is namelijk geen modem/router. KPN mag je daar niet in belemmeren in het gebruik ervan. Door VOIP gesprekken dan na een X aantal minuten af te breken. Dat stuk valt onder “net neutraliteit”.
(Discriminatie / belemmeren in het gebruik van bepaalde internet diensten).


Je kunt de Panasonic terugsturen, of met wat @NHendriks heeft geopperd, de Experia Box V8 laten omruilen door KPN door een Box 12 modem/router.

De Experia Box V8 is praktisch gezien overigens überhaupt niet bruikbaar voor VOIP telefonie, ook niet voor CheapConnect met wat eerder in de reactie wordt benoemd door @PeterG 

De EB V8 heeft het euvel dat bij VOIP telefoongesprekken het geluid binnen enkele minuten wordt afgebroken (de lijn blijft wel open). Een onvolkomenheid van die V8 in de implementatie van VOIP naar een achterliggend VOIP toestel (of bij gebruik van een VOIP app). Daar heb ik in het verleden al uitgebreid mee geworsteld. Ook andere gebruikers kwamen tot dezelfde ervaring. Dat was/is niet te verhelpen bij die V8.  Het is echt nodig de V8 om te ruilen bij gebruik van VOIP apparatuur.

Overigens moet KPN daar ook simpel aan voldoen in het omruilen van de modem/router als je dat verzoek doet. Niet alleen omdat de keus van modem/routers sowieso binnenkort officieel wordt vrij gegeven. De keus om eigen gekozen VOIP telefonie apparatuur te kunnen inzetten (of vergelijkbaar de VOIP diensten via een softphone applicatie) geldt al jaren. Dat is namelijk geen modem/router. KPN mag je daar niet in belemmeren in het gebruik ervan. Door VOIP gesprekken dan na een X aantal minuten af te breken. Dat stuk valt onder “net neutraliteit”.
(Discriminatie / belemmeren in het gebruik van bepaalde internet diensten).

oh…..Dit is nieuw voor mij.Ik heb dit nooit ervaren maar bel ook nooit heel erg lang.


Gebruik je dan een VOIP toestel achter de Experia Box V8, met bijv. "CheapConnect” als provider??
Een VOIP telefoon met het KPN SIP-account gaat niet, want dat wordt afgevangen in de V8,
ten behoeve van de eigen analoge aansluiting op de RJ11 poortjes.

(Overigens het compleet aanhalen van het voorgaande bericht wat er net boven staat lijkt me weinig zinvol. Alleen maar onnodig scrollen en “berichtvervuiling”).


Gebruik je dan een VOIP toestel achter de Experia Box V8, met bijv. "CheapConnect” als provider??
Een VOIP telefoon met het KPN SIP-account gaat niet, want dat wordt afgevangen in de V8,
ten behoeve van de eigen analoge aansluiting op de RJ11 poortjes.

(Overigens het compleet aanhalen van het voorgaande bericht wat er net boven staat lijkt me weinig zinvol. Alleen maar onnodig scrollen en “berichtvervuiling”).

Ik had toen een tft V8.Als ik heel eerlijk mag zijn heb ik geen enkel benul meer hoe ik het heb gedaan...


Nu heb ik deze set op 3 november retour gestuurd, keurig volgens de protocollen van KPN, maar nu krijg ik na herhaaldelijke mails maar geen reactie. Sterker nog, één mailadres van KPN blijkt inmiddels niet  eens meer te bestaan…

Hopelijk leest er een moderator mee, die mij hiermee verder kan helpen. Ik heb alle gegevens van deze zending al per mail verstuurd, dus op verzoek mail ik dit graag naar de moderator door.

Alvast hartelijk dank!

Mvg, Peter 


Hallo @PeterK77

KPN is niet per mail te bereiken, ik lees mee. Wat kan ik voor je doen? 


Goedemiddag Hanna,

Hoe kan ik je misschien de mail doorsturen met mijn vraag?

Ik heb een zending geretourneerd, heb een bevestiging dat de zending is bezorgd, maar toch krijg ik mijn geld niet terug en geen contact meer (even heel kort samengevat).

Ik heb voor deze retourzending een mail kunnen (moeten) sturen naar aanvraag.retour@kpn.com, maar dat mailadres is nu niet meer bereikbaar. Ook op het mailadres jira@auxcloud.com, waarvanuit ik instructie heb gekregen voor de retourzending krijg ik nu geen reactie meer.

Hoor het graag!

Mvg, Peter

 


Hoi @PeterK77

Begrijp ik goed dat jij de telefoon bij KPN hebt aangeschaft en dus nu omdat deze niet werkt retour hebt gedaan? Nogmaals, KPN is niet per mail te bereiken, ik kan wel de contact gegevens opzoeken van de juiste afdeling. Via welke wijze heb jij deze gigaset aangeschaft? Via de webshop of in één van onze winkels?