Skip to main content

Ik heb sinds kort een telefooncel in de tuin staan, model Gispen. De deur heeft een slot, maar ik weet niet hoe die werkt. Ik zoek een oud-ptt-medewerker die dergelijke telefooncellen heeft onderhouden of een andere liefhebber die dit weet. Wie kan helpen?

Hi en welkom in onze community @Frank vPP!

Dat is gaaf zeg 😍 echte nostalgie! Ik ben wel nieuwsgierig, kan/wil je een foto delen? Dat lijkt me tof om te zien.

@NHendriks @Ik_Combineer @DennisA78 Heeft een van jullie toevallig tips of suggesties voor Frank?


Met deze zoekopdracht op dit forum vind je soortgelijke vragen :
https://community.kpn.com/search?q=houweling


Heel gaaf! Helaas zijn telefooncellen van ver voor mijn tijd bij KPN en ook zo lang ik leef eigenlijk alleen nog maar deze meegemaakt (alhoewel zelf amper of niet gebruikt gehad);

 


Ik kan zeker wat navraag doen alleen dan heb ik iets meer info nodig over de telefooncel. Mogelijk dat je een foto kan delen. Verder kunt u ook contact opnemen met het houweling telecom museum. Hier werken allemaal oud PTT medewerkers en die vinden het erg leuk om hun kennis te delen.


Bedankt voor alle reacties!

Hierbij foto's van de cel (zoals jullie zien moet er nog wat liefde in gestopt worden) en van het slot. Het is een cilinder bij de handgreep aan de buitenkant. Daarin zit een gaatje waar iets in gestoken kan worden. Zoiets als een inbussleutel.

 


Echt heel gaaf @Frank vPP! Ik hoop dat je verder komt met de tips hier. Ik ben ook héél benieuwd wat je er uiteindelijk van maakt en hoe het verder gaat, deel gerust foto's hier, we lezen (en denken waar nodig) graag mee 😊


Hoe staat het er intussen voor met de telefooncel @Frank vPP? Ik doe intern ook nog een poging om aan meer informatie te komen. Als daar wat nuttigs uit komt, dan kom ik er bij je op terug :)


Allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik heb op advies van @Ik_Combineer  contact opgenomen met het Houweling Telecom Museum. Zij hebben een dergelijke telefooncel staan en hebben twee verschillende sleutels die werden gebruikt om deze cellen op slot te draaien. Ik ga daar binnenkort op bezoek om te kijken of ik die kan na laten maken. Ik ga daar dus het antwoord vinden op mijn vraag, en natuurlijk het museum met veel interesse bekijken. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Ondertussen ben ik bezig met de restauratie van de telefooncel. Helaas is het de afgelopen weken niet heel geschikt weer geweest voor schilderwerk. Ik ben dus nog wel even bezig. Als ik klaar ben zal ik een foto plaatsen.


Leuk , zie ook :

 

NB : krijg je het afplakband er nog af ? ( foto hier boven )


Allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik heb op advies van @Ik_Combineer  contact opgenomen met het Houweling Telecom Museum. Zij hebben een dergelijke telefooncel staan en hebben twee verschillende sleutels die werden gebruikt om deze cellen op slot te draaien. Ik ga daar binnenkort op bezoek om te kijken of ik die kan na laten maken. Ik ga daar dus het antwoord vinden op mijn vraag, en natuurlijk het museum met veel interesse bekijken. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Ondertussen ben ik bezig met de restauratie van de telefooncel. Helaas is het de afgelopen weken niet heel geschikt weer geweest voor schilderwerk. Ik ben dus nog wel even bezig. Als ik klaar ben zal ik een foto plaatsen.

Wat fijn dat ze daar nog een aantal sleutels hadden, hopelijk lukt dit. Hou ons op de hoogte en laat het eindresultaat ook even zien hier, iedereen is inmiddels benieuwd. 


Heel gaaf wel! Gaat ie ook werken als ‘buitentelefoon’? Danwel zonder muntinworp (lijkt me dat dat vast mogelijk moet zijn). Goeie buitenkabel erheen leggen (gewone outdoor UTP in een buisje volstaat) en dan kan je 'm vast wel aansluiten op een telefoonlijn!


Reageer