Skip to main content

Hallo,

Wij zijn als ex-Telfort (daarvoor nog Tiscali) glasvezelklant “overgezet” naar KPN.  Bij Telfort hadden wij een internet + vast bellen abonnement. Voor vast bellen betaalden wij alleen een starttarief per gesprek en maakte het dus niet uit hoe lang je dan met iemand belde.

Toevallig heb ik afgelopen maand een keer veel gebeld met de vaste telefoon (doe ik anders nauwelijks) en werden wij geconfronteerd met een relatief erg hoge telefoonrekening met 65 euro aan gesprekskosten. Het blijkt dus dat het bellen nu wel per minuut in rekening wordt gebracht. Ik kan mij niet herinneren dat wij hiervan op de hoogte zijn gebracht.

Ik kan me niet herinneren dat we hier over zijn geïnformeerd.

Ons huidige abonnement heet nu “TFT Internet en Interactieve TV”  voor 48,63 (+ 4,99 sneller internet 100/100) en dan betalen we nog voor vast bellen per saldo 2,50 aan vaste kosten (is natuurlijk ook niet veel) en dan nu dus ook nog gesprekskosten per minuut, waar ik me niet bewust van was. Dat gaat dan om iets van tussen de 15 en 17 cent per minuut als ik het terug reken op basis van de gesprekken. (ik weet niet of er wordt afgerond naar hele minuten of iets dergelijks).

In MijnKPN kan ik nergens de gesprekskosten per minuut terugvinden. Ook bij de tarieven op de site (zonder in te loggen) kan ik het niet vinden, waarschijnlijk omdat wij een ex-Telfort klant zijn en dat abonnement nu niet meer wordt aangeboden.

Weet iemand waar ik  de exacte tarieven kan vinden en of ik misschien toch gemist heb dat we wel over de tariefswijziging (wel kosten per minuut) geïnformeerd zijn?

Wij gaan in ieder zo weinig als mogelijk met de vaste lijn bellen, nu we dit weten.

Voor vast bellen betaalden wij alleen een starttarief per gesprek en maakte het dus niet uit hoe lang je dan met iemand belde.

Volgens mij was dat ook bij Telfort al lang niet meer het geval. Al jaren niet meer, zie het antwoord van Wieger op het Telfort forum van 19 dec. 2017: “ Voor het gebruik voor deze lijn betaal je dan een starttarief en een tarief per minuut. ". En voor alleen starttarief was alleen als je belde met andere Telfort nummers.

Bij KPN betaal je ongeacht de provider of vast danwel mobiel een starttarief van 15 cent + 15 cent per minuut, waarbij de laatste minuut per seconde wordt gerekend.

Zelf bel ik gratis in en naar E.U. landen met de mobiel met onbeperkt bellen/sms. Maar 1 euro per maand duurder dan abo met 150 belminuten/sms.


Ons huidige abonnement heet nu “TFT Internet en Interactieve TV”  voor 48,63 (+ 4,99 sneller internet 100/100) en dan betalen we nog voor vast bellen per saldo 2,50 aan vaste kosten (is natuurlijk ook niet veel)

Tis natuurlijk maar wat je niet veel noemt, dat is €30 per jaar terwijl je voor €8,95 vastekosten per jaar een voip aansluitying kan hebben


@Franny1970

Indertijd bij Telfort had men mogelijkheden om gesprekstarieven af te kopen met een vast bedrag per maand. Bij KPN idem. Men moet het natuurlijk wel controleren en zo mogelijk activeren. Telefoonkosten wat “internetproviders” rekenen aan telefoniekosten is feitelijk de “hoofdprijs”.
Zelfs met afkopen voor een vast bedrag per maand, zijn voor het meeste “doorsnee-gebruik” van gebruikers daar nog steeds alternatieven voor die daar nog behoorlijk onder zitten.

Mijn telefoonkosten voor drie officiële vast bellen lijnen, plus nog twee goedkoper “Betamax” uitbel SIP-accounts, zijn voor een heel jaar weinig anders, met wat U nu betaald voor één maand.
Zie een schema van kosten over enkele jaren + beschrijving hoe belkosten worden gemaakt.
En dan meer de laatste jaren met nogal wat gesprekken vanuit ondersteuning m.b.t. vrijwilligerswerk.


FF off topic...

Betamax

Tjee. Dat is een term die ik lang niet gehoord hebt.

Ooit had ik een Sony Betamax videorecorder.

 


FF off topic...

Betamax

Tjee. Dat is een term die ik lang niet gehoord hebt.

Ooit had ik een Sony Betamax videorecorder.

Heb ik nog steeds, oude van mijn ouders, helaas is mijn Fisher jaren geleden overleden


Het is in < “VOIP” land >  toch geen onbekende term. :sunglasses: