Skip to main content

Vandaag werd ik door twee verschillende mensen "terug”gebeld. Er zou door mij gebeld zijn. Dit is niet het geval. Ik heb in mijn belhistorie teruggekeken. Is het mogelijk dat iemand mijn nummer kan misbruiken? Wat kan ik hier aan doen?

Welkom op het forum.

Is het mogelijk dat iemand mijn nummer kan misbruiken?

Ja, dat heet spoofing. Ze zenden dan een willekeurig telefoonnummer mee. De criminelen hebben inmiddels wel door dat als er “anoniem” in een scherm staat veel mensen niet opnemen. En dat willen ze graag wel. Alleen als er na 4 à 5 x niet wordt opgenomen bellen ze een ander. Meestal worden er voor 1 'medewerker’ 10-tallen tegelijk gebeld. Wie het eerst opneemt heeft pech. De rest heeft een onbeantwoord gesprek met jouw nummer.

Er zijn voor jouw geen (gespreks)kosten mee gemoeid. Ze sturen je nummer mee, maar bellen er niet mee.

Hier is niets aan te doen. Het zijn buitenlandse oplichters (we are calling from Microsoft o.a.). Vaak gebruiken ze na 1 à 2 weken weer een ander nummer en houdt het terugbellen vanzelf op.

Waarom mensen toch altijd terugbellen? Als er een nummer staat is het vrijwel altijd een onbekende, want nummers van bekenden staan in je bellijst en krijgen dus de naam erbij.


Dank voor je antwoord Peter.