Skip to main content

XS4ALL integreert geleidelijk in de KPN techniek. Als XS4ALL klant heb ik een boekwerkje ontvangen over de verschillen tussen nu en straks.
Voor wat betreft telefonie mis ik echter één onderwerp. Vandaar dat ik hierover het forum bevraag.

Ik heb een alles-in-1 glasvezel-abonnement bij XS4ALL. Het telefonie-onderdeel daarvan wordt omgezet naar Bellen Basis van KPN. Ik heb echter twee telefoonlijnen bij XS4ALL (met één vast nummer), zodat, als op mijn vast nummer wordt gebeld, altijd nog een lijn open blijft, waardoor een huisgenoot een ander gesprek kan aannemen of gelijktijdig zelf kan bellen op de vaste lijn.

In het overstap-boekje XS4ALL → KPN wordt een tweede telefoonlijn echter doodgezwegen.
Daardoor twijfel ik of straks die tweede lijn wel meeverhuist. Wie kan mij duidelijkheid geven?
 

@Claude21 Wat het bij jou gaat worden weet ik niet.
Ik heb zelf een oud Telfort (TFT) abonnement op glasvezel met een eigen Fritzbox 7590. Toevallig kwam ik er achter dat ik twee lijnen op één nummer heb. Ik weet niet of het aan de 7590 ligt. 


Hallo @Claude21 KPN ondersteunt dat officieel niet, maar ik weet uit ervaring, dat wat jij wil wel kan met een Experia V10, na een kleine aanpassing in het telefoonmenu.

 


@JanD , @JRe  Ik weet dat het technisch kan. Ik heb zelf een Fritzbox 7490, die ik mag houden als onderdeel van de integratie.
Ik heb XS4ALL over de tweede telefoonlijn vragen gesteld in het kader van de integratie, maar ik krijg van hen een weifelend antwoord in de trant van “voor zo ver wij weten zal het wel overgenomen worden". 
Vandaar mijn vraag aan de KPN-zijde.


Hallo @Claude21 , wat ik al eerder schreef, KPN ondersteunt dit officieel niet. Wèl een 2e lijn met een apart nummer.

 


Tja, KPN ondersteunde ook geen XS4ALL e-mail adressen bij een overstap.
Na de integratie is dat wel het geval.


Hallo @Claude21 , wat ik al eerder schreef, KPN ondersteunt dit officieel niet. Wèl een 2e lijn met een apart nummer.

Op de V10 kon je beide telefoonpoorten aan hetzelfde telefoonnummer koppelen. Ik weet alleen niet of je dan ook tegelijkertijd met beide lijnen kon bellen.

Ik heb dit op de V12 nog niet geprobeerd aangezien ik een Gigaset N300A IP gebruik voor telefonie en uitgaand bel via CheapConnect (goedkoper). Via CheapConnect kan je sowieso met meerdere toestellen tegelijkertijd onder hetzelfde nummer bellen.


Ik heb een Gigaset N510 IP PRO aangesloten op mijn Fritzbox. Maar de dubbele lijn wordt aangeboden door XS4ALL en is een setting op hun server, niet op mijn apparatuur. Ik heb maar één nummer en één inlog op de server.


Ik heb maar één nummer en één inlog op de server.

Ik ook.


Hallo @Claude21 , wat ik al eerder schreef, KPN ondersteunt dit officieel niet. Wèl een 2e lijn met een apart nummer.

Op de V10 kon je beide telefoonpoorten aan hetzelfde telefoonnummer koppelen. Ik weet alleen niet of je dan ook tegelijkertijd met beide lijnen kon bellen.

Ik heb dit op de V12 nog niet geprobeerd aangezien ik een Gigaset N300A IP gebruik voor telefonie en uitgaand bel via CheapConnect (goedkoper). Via CheapConnect kan je sowieso met meerdere toestellen tegelijkertijd onder hetzelfde nummer bellen.

Hallo @wjb , mijn ervaring was dat je op beide poorten tegelijk kon bellen en/of gebeld worden, na een kleine aanpassing binnen het telefoonmenu in het modem.

 


Hallo @wjb , mijn ervaring was dat je op beide poorten tegelijk kon bellen en/of gebeld worden, na een kleine aanpassing binnen het telefoonmenu in het modem.

Dat dacht ik me ook te herinneren maar ik heb al zo lang geen Experia Box meer in gebruik dat ik daar niet meer 100% zeker van was.

Het enige wat daarvoor ingesteld moest worden is dat beide telefoonpoorten van de Experia Box aan het telefoonnummer gekoppeld moesten worden.

Issue is dan wel dat dat gekoppeld is aan de twee telefoonpoorten en daarmee is dan nog niet gezegd dat dat ook via zo'n Gigaset N510 Pro mogelijk is.

Ik denk echter wel dat dat bij kpn ook gewoon mogelijk zal zijn.

 

Ik hoop dat een moderator dit topic snel onder ogen zal krijgen en uitsluitsel zal gaan geven.


Goedemorgen @Claude21! Welkom op het KPN Forum!

Goede vraag! Het antwoord weet ik nog niet, maar ik zoek het graag voor je uit en kom erop terug zodra ik het antwoord heb! 


Als de modem/router twee telefoonpoortjes heeft, kun je op beide poortjes een telefoon aansluiten en aparte telefoongesprekken voeren. Inderdaad wel even in het telefoonmenu van de modem/router voor beide poortjes hetzelfde SIP-account kiezen (bij één actieve telefoonlijn = SIP 1).


Hoi @Claude21 . Ik heb het even opgezocht:

Je kunt bij KPN meerdere gesprekken voeren met hetzelfde nummer. Dit wil echter maar op maximaal één aangemeld device. (in jouw geval zal dat dan de fritzbox worden, neem ik aan).

Je kunt hier zelf de poorten voor configureren in de webinterface van de Fritzbox.