Skip to main content

Ik heb op mijn huistelefoon, internationale telefoonnummers geblokkeerd. Ontvang met zeer grote regelmaat toch een internationale telefoonnummers beginnende met 0044. 

Dit komt bij mij heel vreemd over. Immers ik heb tocht een blokkade hiervoor ingesteld.

Hoe kan dit voorkomen? En wat kan ik nog meer doen dat ik daar geen last van heb.

Helaas, die instelling gaat alleen over uitbellen.

Dit probleem Is hier al heeeeel vaak ter sprake geweest. Er zijn wel oplossingen maar niet vanuit kpn.


Hallo KeesYagi,

Hartelijk dank voor uw reactie. Door uw antwoord heb ik het eens in detail op de site van KPN doorgenomen. Het klopt zoals u dat weergeeft. Laten we nu altijd gedacht hebben dat we geen internationale telefoontjes meer zouden ontvangen. Wellicht dat KPN hier zijn klanten extra op wil attenderen, zodat we allemaal zeer behoedzaam zijn op criminelen die bij jouw slimme wijze geld willen ontfutselen.

Waar kan ik de oplossingen voor de vaste telefoonlijn dan vinden?? 


De methode die ik gebruik werkt met een fritzbox, vandaag nog 2 oproepen van een 0044 nummer het bos in gestuurd zag ik zojuist.

Er zijn 3 mogelijkheden om de fritzbox (FB) te gebruiken.

  • Huren bij kpn, (sinds kort kan dat) rechtstreeks op de lijn uit de straat, ipv de experiabox.
  • Het nummer porteren naar een andere voip aanbieder,  de FB op een ethernetpoort van de experiabox aansluiten.
  • De bestaande telefoon via de FB laten lopen zoals in de verwijzing naar een ander onderwerp hier onder.

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/nummers-blokkeren-met-oud-modem-442436

Ik schreef er al best vaak over zag ik, te vinden door de onderstaande regel compleet in te voeren in een www zoekmachine.

blokkeren "keesyagi" site:forum.kpn.com


Van mijn site Breedbeeldweetjes. Uit de enige pagina m.b.t. vaste telefonie.

ONGEWENSTE BELLERS BLOKKEREN

Dat is mogelijk als je telefonie via een Fritz!box loopt. Daarin kun je nummers of het begin daarvan voor een groep blokkeren.
Anders kun je een Pro Call Blocker gebruiken. Dit is een losse nummermelder (zoals we die begin deze eeuw hadden), maar deze hebben ook de mogelijkheid dat een oproep niet doorkomt op de aangesloten telefoon. O.a. via Bol.com en Grandado.nl verkrijgbaar.


Dan vraag ik me af, kun je het geblokkeerde nummer bij die kastjes ook zelf ingeven of aanpassen of kun je alleen het nummer gebruiken van een oproep. Die boefjes gebruiken steeds een iets ander nr. nl.

Het voordeel van die kastjes zal zijn dat het kant en klaar is, geen instellingen te doen, maar dat is ook een nadeel.

En de prijs is hoger in verhouding tot een oude 2ehands fritzbox.


Ik zie nog een nadeel van de Call Blocker: op het aangesloten toestel werkt de nummerweergave niet meer….

Maar ik vraag me toch af wat mensen met hun nummer doen? Op hun sociale media plaatsen? Ik krijg op mijn vast nummer en 06 nummers (heb er 2) mischien maar 5 x per jaar zo'n belletje.


Waarom zou dat kastje de nummerweergave niet doorgeven ? Dat is wel een nadeel.

Aanvulling op mijn vorige bericht, ik bedoelde om een stuk van het nummer te kunnen gebruiken, het eerste stukje, 0044* bv.

Over welke nummers gebeld worden door die lui, dat is nmi compleet willekeurig, ik kan alleen spreken over “vaste” nummers, ik heb geen 06 nummer ( mij veel te duur 🙂 , alleen een simpele voor af betaalde voor als ik van huis ben  ).

We hebben meerdere vaste nummers waarvan een in de gids, ze worden allemaal wel eens maar zeer onregelmatig gebeld, een tijd niet, laatste tijd weer wel, maar geen last van wegens een instelbaar filter.

Overigens heb ik een paar keer meegemaakt (al weer jaren terug) dat alle nummer systematisch werden gebeld door een computer (en direct weer verbroken) ws om te zien of een nummer bestaat, of dat er opgenomen wordt (door een mens). Dat kan ik dan weer “mooi” zien omdat de nummers (in dezelfde reeks) kort na elkaar werden gebeld.


ik heb geen 06 nummer ( mij veel te duur 🙂 ,

@KeesYagi Te duur? Leef je nog in de jaren 80 en 90? Je hebt dan vast een belonbeperkt bundel? Of je belt via cheapconnect. Want anders is het flink prijzig. Een mobiel heb ik sowieso, dus met onbeperkt bellen (slechts 1 euro per maand meer in het abo) koop ik alle gesprekskosten in en naar landen v.d. Europese Unie (ook Nederland) af. Een mobiel met abonnement is inmiddels veel goedkoper dan een vaste lijn.

Bel dus ca. 45 minuten per dag met mijn moeder. En soms met m'n bonuszus in Zweden; ook zomaar een half uurtje.

Ik zou die kosten niet met de vaste WILLEN maken. 15 cent per minuut plus 15 cent per gesprek voor Nederland. En Zweden voor 23 cent per minuut en 15 cent starttarief. Toedeledoki.

Bel heel Europa voor 15 eurotjes per maand en kan de telefoon voor dat bedrag ook nog eens in heel de Europese Unie gebruiken. Doe dat maar eens met een vaste….

Oh ja…

Waarom zou dat kastje de nummerweergave niet doorgeven ?

Zie de beschrijving bij Bol.


@Peter : het was een grapje, (maar idd) speciaal voor jou :-)
Ik ken je riedeltje wel wbt bellen via kpn, maar daar doe ik al lang niet meer aan, na vele decennia aan ptt/kpn te hebben gedoneerd, vast en ISDN, meerdere lijnen. Nu al weer vele jaren voip.
Naar vast gratis voor de meeste landen, naar mobiel tegen de 2ct/min.
En een aantal mensen bellen we op het IP adres, met de gewone telefoon, met een sublieme kwaliteit, fantastisch ! Helemaal kosten vrij, buiten het normale nummer gebeuren om dus.
Ik vind het echt heel jammer en onfatsoenlijk dat kpn ea zo veel geld vraagt voor zo weinig data, een telefoon verbinding is in verhouding met TV nihil, het heeft veel weg van flesjes water kopen terwijl je thuis prima kraan water hebt.
Met als gevolg, brakke verbinding via een mobiele telefoon, want is modern (!)
Ik hoop erg dat er een goede integratie komt om te bellen via internet, 1 nummer te gebruiken op de manier die je het beste uitkomt, thuis via internet, in het bos via xG , GSM, of hoe heet dat allemaal.
Ja, sommige mobielen kunnen via wifi bellen, maar die moeite nemen veel mensen niet of de mobiel kan het niet.
En dit alles wordt tegengehouden door  . . . .

Waarom zou dat kastje de nummerweergave niet doorgeven ?

Zie de beschrijving bij Bol.

Ik bedoelde natuurlijk de technische verklaring daar voor :/
Want het zou best anders kunnen, maar ik zie dat kastje niet als "oplossing", ook al omdat het niet op delen van een nummer kan werken, althans, dat sterke vermoeden heb ik.