Skip to main content
Vraag

Is een 30+ jaar oude huiscentrale nog bruikbaar op de phone poort van het modem?

• April 1, 2026
  • 2 reacties
  • 35 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Oude 4 lijnen 8 toestellen centrale. Nog één lijn analoog in gebruik, aangesloten op N3. N1, N2, N4 niet meer in gebruik. 

Nu wordt de analoge pstn afgesloten. Ze hadden bericht van kpn/Glaspoort. 

Gaat dit werken via phone poort, ​@Ik_Combineer ?

Ze hebben verder alles bij Ziggo. 

Met de centrale verwacht ik problemen als. Geen beltoon. Geen kiestoon. En door de 'tussentijd' van 1,7 seconden het niet goed gaan handmatig toetsen telefoon nummers. Tussentijds op briefje kijken voor de rest van het nummer geeft al te lange onderbreking. 

Mijn advies gaat worden. Nummer in ieder geval naar Ziggo. Nu betalen ze kpn € 100 per 2 maanden voor één nummer. ( onder andere ruim 40 jaar inflatiecorrectie). Via Ziggo is een extra nummer volgens mij € 3,50 per maand. (Kan het niet op de site vinden).

Ziggo monteur gaat die oude PTT centrale niet aansluiten. Ik ook niet. Als het al werkt gaat ze (90 jaar) die nummers mijns inziens nooit snel genoeg intoetsen. Het systeem ondersteunt geen voorgeprogrammeerde nummers.

Wat mijn advies betreft dus: nummer naar hun Ziggo aansluiting (veel minder duur ook) en een dect setje gaan gebruiken. Tot nu toe wilde ze daar niet aan. Het nummer van haar man, allang via Ziggo, heeft wel dect.

Oh, ja. Ze zitten net weer voor 3 jaar aan Ziggo vast (ze zijn een beetje traditioneel nog steeds zakelijk al is z'n bedrijf al 25 jaar gestopt). Dus alles naar de nu nog ongebruikte kpn glasvezel is geen optie. 

2 reacties

• April 2, 2026

Een interessant probleempje.
Het gaat van een traditionele kpn lijn ( wat dat dan ook is tegenwoordig ) naar iets wat uit een lokaal kastje komt.
Dan is dat niet wezenlijk anders lijkt mij. ( los van wat spanningsverschillen in de signalering maar die waren er toch al niet meer veronderstel ik )
https://nl.wikipedia.org/wiki/POTS#Polariteit_tussen_a_en_b

Wat is de reden voor het behouden van de centrale ? Gewenning ?
Gewoon proberen, stekkertje omsteken, dikke kans dat het gewoon werkt.

Maar, inderdaad, een dect is gewoon prima.
Mijn opstelling, een fritzbox met dect basis er in, een paar dect toestellen voor een paar nummers, alles in te stellen via de webinterface, ook het telefoonboek.
Intern bellen ook handig, deurbel-intercom er op ook inclusief doorschakeling naar mobiel, enzzz.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Auteur
  • April 2, 2026

Wat is de reden voor het behouden van de centrale ? Gewenning ?

Inderdaad. Helaas is de vrouw des huizes niet zo flexibel met nieuwe dingen. Maar haar man en ik hebben eigenlijk al 'besloten' dat het dect moet worden. Via het net verlengde Ziggo abonnement. Nummer daarop over op tweede phone poort. 

Ze zijn beiden 90+, maar dat is een fysieke leeftijd...