Skip to main content

Als sinds vele tientallen jaren heb ik een KPN vaste lijn, ( voorheen PTT lijn ) met sinds 23 jaar een internet abbo van De Digitale Stad.

Nu wil ik gaan verhuizen,  nu kan ik alleen een vaste lijn krijgen met  een Internet  abbo van KPN.

Nu vraag ik me af, of de ‘vaste lijn’ die hierbij hoort, een echte vaste lijn volgens oude specificaties is,

m.a.w. Kan ik de modem in de doos laten zitten, een analoog telefoontoestel bijv. VOX120 aansluiten,

en dan bellen ?   Het voordeel hiervan is, dat ik gewoon de hoofdschakelaar in de meterkast kan omhalen, en dan kan ik nog steeds bellen.   Zelfs een T65 met draaischijf werkt nog, op dit moment ……… ;-) Zo nee, ( dus als het analoge telefoontoestel op een tel. poort van de modem wordt aangesloten ) dan kan ik net zo goed m’n huidige VOIP oplossing van Cheapconnect houden.

NB. Om onduidelijke reden werkt m’n account Xenomatrix hier niet meer ( username not found )  :-(

 

m.a.w. Kan ik de modem in de doos laten zitten, een analoog telefoontoestel bijv. VOX120 aansluiten...

Nee. Dat kan tegenwoordig niet meer. KPN levert dit niet meer. Klanten die dit nog van vroeger hebben mogen dit nog blijven gebruiken. Maar er worden geen nieuwe abonnementen afgesloten. 

Bellen gaat tegenwoordig via internet. Er is dus altijd een Experiabox of KPN Box nodig. En deze moet dus stroom hebben.

Als de hoofdschakelaar omdraaien uw favoriete hobby is en u wilt daarbij toch blijven bellen, dan zou u de Experiabox/KPN Box kunnen voeden via een UPS. Dat is een stekkerblok met accu. Zoiets dus:

Dan blijft die gewoon online als de stroom weg valt. Bellen kan dan nog gewoon.


 

Tegenwoordig is het gewoon allemaal VoIP/SIP, ouderwetse POTS/PSTN lijnen worden niet meer geleverd. Als je niet veel (meer) belt via de vaste lijn dan volstaat CheapConnect.

 

Klanten die dit nog van vroeger hebben mogen dit nog blijven gebruiken. Maar er worden geen nieuwe abonnementen afgesloten.

Ook die klanten zijn inmiddels overgezet zei het dat dit E-POTS is (Digitaal tot de centrale en vanaf daar analoog). Of te wel, eigenlijk niet heel veel verschil met VoIP/SIP.

 


Begrijp ik het goed, dat hierbij de facto ook de netnummers afgeschaft zijn ?   Je kunt immers niet een heel nummerblok, zeg 010 of 020 bezet houden voor die paar mensen, die nog een POTS lijn hebben. Ik heb hier  in mijn huis VOIP, met diverse netnummers, nl. van plaatsen waar ik vroeger gewoond heb.

Voor wat de vervanging van POTS aangaat, gelukkig heb ik een flinke kortegolf buizen-zender met stevige accu ( met bijbehorende vergunning ) mocht alles een keer uitvallen door die gek in Moskou, dan kan ik altijd m’n vriendenkring nog bereiken, die dezelfde spullen hebben als ik.   73.

 

Zie ook  https://www.studeersnel.nl/nl/document/de-vrije-school-den-haag/natuurkunde/nuclear-electromagnetic-pulse-vertaald/45550866


Begrijp ik het goed, dat hierbij de facto ook de netnummers afgeschaft zijn ?

Afgeschaft? Nee! Maar met de komst van VoIP/SIP is het voor iedereen wel heel makkelijk geworden om een netnummer in een andere regio te gebruiken. Officieel echter is het nog steeds dat netnummers gebonden zijn aan een plaats/regio (bron).

 

Ik heb hier  in mijn huis VOIP, met diverse netnummers, nl. van plaatsen waar ik vroeger gewoond heb.

Het kan, of er controle op is… valt mee maar als ze willen kunnen ze de nummers intrekken omdat je, jezelf gewoon niet aan de regels houdt die gelden voor netnummers.

 

Voor wat de vervanging van POTS aangaat, gelukkig heb ik een flinke kortegolf zender met stevige accu ( met bijbehorende vergunning ) mocht alles een keer uitvallen door die gek in Moskou, dan kan ik altijd m’n vriendenkring nog bereiken, die dezelfde spullen hebben als ik.   73.

Ik heb hier ook wat spul maar gebruik het vooral om te luisteren, daarnaast nog een oude CB-Portofoon (Commtel Com3000), een set’je Lower Power Devices (LPD) en een set’je PMR's (Personal Mobile Radio's).

Ik moet toegeven, sinds de P* is uitgebroken in die regio heb ik wel enkele Dares frequenties ingesteld. Ik denk sowieso dat welke vorm van telefonie überhaupt nog zal werken als er iets in die trant gebeurt. En met Dares uitluisteren is het in mijn geval dan codes 2 en 37 (lijkt mij).

73


Begrijp ik het goed, dat hierbij de facto ook de netnummers afgeschaft zijn ?

Dat begrijpt u verkeerd. Aan de netnummers is niets veranderd. Dat werkt gewoon nog net als vroeger.

Feitelijk is er niets veranderd. Vroeger belde je met een analoge telefoon. Dat is nu nog steeds. De netnummers is ook helemaal hetzelfde. Alleen de Experiabox/KPN Box zit er tussen maar verder is alles hetzelfde. Een T65 met druktoetsen werkt ook nog gewoon. Alleen een draaitoestel niet meer geloof ik.


Feitelijk is er niets veranderd. Vroeger belde je met een analoge telefoon. Dat is nu nog steeds. De netnummers is ook helemaal hetzelfde. Alleen de Experiabox/KPN Box zit er tussen maar verder is alles hetzelfde. Een T65 met druktoetsen werkt ook nog gewoon. Alleen een draaitoestel niet meer geloof ik.

Het gaat niet om een oude telefoon maar oude telefoonlijn.

Die T65 zal nimmer werken als de P* uitbreekt en in {plaats waar de NOC zich bevind(en)} (de NOC's) het hele infrastructuur lamgelegd wordt, fact… de afgelopen paar jaar hebben we dit zelfs gezien met de landelijke storingen.

Vroegah hadden we landelijk meerdere schakelpunten waar analoge telefonie overheen verliepen en had je bij een stroomstoring nog vaak de mogelijkheid om te bellen omdat het zwakstroom op de analoge telefoonlijn via een andere wijze op het net gedistribueerd werd.

Tenminste; voor zover mij ooit is uitgelegd.

Sinds alles gedigitaliseerd is, hoor je ook vrijwel niets meer hoe te handelen tijdens een ramp/calamiteit. Vroeger werd je geadviseerd je televisie en/of radio af te stemmen op de lokale rampenzender, nu tegenwoordig wordt gezegd dat je, je portable radio moet afstemmen op de lokale rampenzender omdat de kans op uitval van digitaal reëel/groot is. Dit is ook vooral de reden dat een aantal radio amateurs de krachten gebundeld hebben en DARES in het leven is geroepen. Digitaal is n.l. leuk, maar C2000, internet, televisie, telefonie… allemaal zijn ze naast digitaal ook een heel stuk storingsgevoeliger en kan je er niet op vertrouwen tijdens een ramp of calamiteit.

/ Edit /
Plaats (NOC) vervangen...


Hallo @GerritS76 de NOC's zitten niet in R'dam en A'dam.

 

 


Bij kpn werkt op een nieuwe aansluiting geen puls telefoon meer. Maar de aansluiting op het modem ondersteunt een analoge telefoon. Voor een mechanische bel is de bel spanning te laag. Lager dan met pstn. Maar pstn wordt niet meer geleverd bij nieuwe aanvraag. 

Cheapconnect is véél goedkoper dan kpn met 'vaste' telefoon.