Skip to main content

Is het tegenwoordig nog mogelijk om gewoon een los telefoon abonnement af te sluiten zoals vroeger ? Ik heb thuis nog een KPN overname punt, zon, lasdop en er is onlangs glasvezel aangelegd. Is dit nog mogelijk ? Of is het alleen aan een TV/internet pakket toe te voegen ? Ik heb verder geen KPN pakket.

Hoi @Aristonos ,

Volgens mij is VoIP-only wel mogelijk, maar je krijgt dan wel een modem.Dat is via 0800-0402 te bestellen dacht ik.


Oh ja, op die manier. Maar de analoge lijn, die PSTN/ISDN, die binnen komt, is dus niet meer bruikbaar los. Gaat dus allemaal over internet via een modem. Dus bij stroomuitval geen telefoon verbinding. Zoals bij alle providers. Vroeger kon je nog gewoon bellen als de stroom uitgevallen was.

 


... Vroeger kon je nog gewoon bellen als de stroom uitgevallen was.

 

Ja - tenminste, als je geen snoerloze telefoon gebruikte. Met een snoerloze telefoon was het toen ook al afgelopen met de pret bij stroomuitval. Maar, dat kun je wel voorkomen door een kleine UPS, waar je (o.a.) het modem op aansluit. BTW, het koper netwerk wordt een paar jaar na aanleg glasvezel sowieso buiten bedrijf genomen. Dan moet het toch via glas (of mobiel).


Oh ja, op die manier. Maar de analoge lijn, die PSTN/ISDN, die binnen komt, is dus niet meer bruikbaar los. Gaat dus allemaal over internet via een modem. Dus bij stroomuitval geen telefoon verbinding. Zoals bij alle providers. Vroeger kon je nog gewoon bellen als de stroom uitgevallen was.

 

Het is nog wel bruikbaar, maar sinds dit jaar niet meer te bestellen voor nieuwe klanten heb ik begrepen.

Maar die ups is wel een idee zoals @Joris62 al zegt , alleen ter toevoeging, je zal daar je telefoon, experiabox én glasvezelkastje op moeten aansluiten, anders heeft het geen zin.


Ja klopt, maar heb hier nog een gewone telefoon met draad, zonder nummerweergave etc. Maar die zal het dus niet meer doen als het modem zonder stroom zit.  Maar goed, en los “vast bellen” zoals vroeger kan dus niet meer. Gaat dus gekoppeld via een internet abonnement en dan wordt de telefoonaansluiting uit het modem gehaald begrijp ik. Zouden er nog (oudere) mensen zijn die nooit internet hebben genomen en nog gewoon via de oude manier bellen ? Vind het toch geen goede zaak dat ze dat af hebben geschaft. Stel nou dat je TV via een schotel bekijkt en geen internet van KPN hebt. Ja, dan hou je alleen nog mobiel over. Maar dan is bellen naar (bepaalde) andere landen weer een duurdere grap.


Oh ja, op die manier. Maar de analoge lijn, die PSTN/ISDN, die binnen komt, is dus niet meer bruikbaar los. Gaat dus allemaal over internet via een modem. Dus bij stroomuitval geen telefoon verbinding. Zoals bij alle providers. Vroeger kon je nog gewoon bellen als de stroom uitgevallen was.

 

Het is nog wel bruikbaar, maar sinds dit jaar niet meer te bestellen voor nieuwe klanten heb ik begrepen.

Maar die ups is wel een idee zoals @Joris62 al zegt , alleen ter toevoeging, je zal daar je telefoon, experiabox én glasvezelkastje op moeten aansluiten, anders heeft het geen zin.

Aha, oke, het is nog in gebruik maar niet meer te bestellen. Men gaat het afbouwen dus. Jammer, ben ik te laat dus.


Nou het is me duidelijk. Een losse analoge lijn is nooit meer mogelijk. Er is één provider waar het wel kan. Maar ook via internet. Dan kost een losse telefoonaansluiting relatief veel duurder dan dat je er internet bij neemt.

https://www.providercheck.nl/kennisbank/bericht/kan-ik-ook-een-abonnement-afsluiten-voor-alleen-vast-bellen


@Aristonos Nou, eigenlijk bij geen 1, bij Ziggo krijg je digitale TV er bij, ze noemen het gratis maar al met al is het best prijzig voor een losse telefoon lijn.

Wil je alleen bellen, is wel niet vast maar een simpel mobiel abonnement is een heel stuk goedkoper en je kan het ook in een “huistelefoon” kwijt.

https://www.onedirect.co.nl/telefoontoestellen/gsm-bureautelefoon

En even over de vaste lijn, er gaat voor degene die nog alleen bellen PTSN hebben in zoverre iets veranderen dat zij een modem.krijgen waar hun telefoon op kan, alleen nieuwe aansluitingen zijn niet meer mogelijk.

En als er niet vernieuwd word hadden we nu nog met rooksignalen met elkaar moeten communiceren, beetje overdreven natuurlijk maar de techniek gaat door en wacht op niemand.

Mijn moeder keek ook via de schotel TV, want de oude antenne deed het niet meer, ging over op internet en iTV en bellen, gaf wat voeten in de aarde om het te leren, maar alles lukt, ze moest ook wel, en nu ze sinds een aantal jaar ook een tablet heeft is ze zelfs gaan e-mailen, moest niet gekker worden.😁😁😁


Ik heb hier een UPS in de meterkast...

... en ik kan gewoon bellen als de stroom uitvalt hoor. 


@Aristonos Nou, eigenlijk bij geen 1, bij Ziggo krijg je digitale TV er bij, ze noemen het gratis maar al met al is het best prijzig voor een losse telefoon lijn.

Wil je alleen bellen, is wel niet vast maar een simpel mobiel abonnement is een heel stuk goedkoper en je kan het ook in een “huistelefoon” kwijt.

https://www.onedirect.co.nl/telefoontoestellen/gsm-bureautelefoon

Dat is inderdaad een mooie oplossing als je het op één toestel wilt houden. Maar ik had meerdere toestellen door het huis en dan op één vast nummer. Dus kon overal opnemen. Had een 3 set met één basisstation, kon ook intern bellen. En naar zolder draadje getrokken en daar ook een toestel in een stopcontact.  Dus vier toestellen op één lijn. Maar ja, enige oplossing voor dit is dus internet er bij nemen. Neem je het los bij Ziggo dan kost het 35 euro per maand en krijg je die TV er bij omdat je dan toch op de kabel zit en betaal je € 0,14 cent per minuut. Of je neemt volop bellen voor € 15,00 toeslag en dan heb je onbeperkt. Zit je op € 50,00 per maand. Terwijl je voor iets meer een heel pakket hebt. Bij KPN is het lees ik € 2,00 toeslag op een pakket. Bijna voor niks dus.


Die 2 euro is als je al internet van KPN hebt, bij VoIP only kom je ook al snel aan de €50.

Waar heb je nu je internet en tv van?Kan je niet gewoon bellen toevoegen bij je huidige provider en dan het modem, glasvezelkastje en telefoon op een ups aansluiten?


@Aristonos, Volgens mij zijn er GSM dect modellen met meerdere handsets, kan dan bij 1 simkaart blijven.

 

Wil je hetzelfde als nu maar dan via internet, aller goedkoopste internet verbinding uitzoeken en de telefoon bij Cheap Connect of dergelijke voip provider onderbrengen, kost je een euro of 9 per jaar en bellen is ook veel goedkoper, verdien je het op telefoon terug wat je op internet verliest.

Kan ook via een MiFi router, heb je een data GSM nummer nodig, kan ook goedkoper zijn.


Snap het vast bellen niet helemaal meer. Mobiel bellen is goedkoper, en flexibeler.

Wil je perse goedkoop een vaste lijn, dan moet je VOIP bellen. Hiervoor kun je bij diverse aanbieders terecht zoals je provider of goedkoper prepaid VOIP (Cheapconnect bijvoorbeeld) voor 9 euro/jaar. Moet je wel een fritzbox met Dect oid hebben.

 

 

 

 


Ik heb hier een UPS in de meterkast...

... en ik kan gewoon bellen als de stroom uitvalt hoor. 

Roep dit niet te hard, als je een actieve PoP hebt en daar ligt de stroom ook af doet die het niet meer.

Maar hoe vaak heb je een stroomstoring, de laatste echt grote heb ik meegemaakt en toen hielp een ups ook niet, hele eiland zat zonder spanning voor 2 dagen, die storingen van een paar uur zijn hikjes als je dagen hebt meegemaakt.

https://www.nu.nl/algemeen/796448/goeree-overflakkee-heeft-weer-stroom.html


@Aristonos

Enkel een vaste telefoonlijn is niet meer mogelijk. Je kunt vast bellen alleen nog afnemen i.c.m. internet. Vast bellen werd, als nieuw abo, de laatste jaren al vrijwel niet meer afgenomen omdat een mobiel abonnement gewoon goedkoper is.

Het eerder genoemde VoIP only is alleen beschikbaar voor mensen die nu via koperlijn nog een PSTN abonnement hebben, maar waar koper wordt vervangen door glasvezel. Voor nieuwe afname is VoIP only, en zeker PSTN, er dus niet.

Als er glasvezel ligt (eentje waar kpn op levert) mág kpn de koperlijn niet eens meer aansluiten. Maximaal 3 jaar na de ingebruikname van een glasvezelnet in een gebied moeten alle DSL aansluitingen op FttH zijn gezet.

Je kan dan een mobiel abonnement nemen. Veel goedkoper ook, zelfs met onbeperkt bellen/sms.


Kleine nuance @PeterG , KPN mag nog wel op koper aansluiten, dat zou eigen keuze kunnen zijn.

KPN heeft besloten om het koper uit te faseren als er glasvezel aanwezig is van KPN dus is het zeker niet handig om het nog aan te sluiten, kunnen ze hun eigen plannen niet uitvoeren.


Neemt niet weg dat ook in koper only gebieden PSTN niet meer afgenomen kan worden als nieuw abonnement, @Doornekamp33 .

Ik dacht dat op last van ACM er geen 2 netten van 1 aanbieder mogen zijn.


Er mogen wel 10 netwerken van 1 aanbieder zijn, KPN mocht een tijdje geleden het koper geen eens uitzetten, na het ACM debacle om het Ziggo netwerk ook te reguleren kreeg KPN de vrijheid terug en kon het koper er af.


Ik weet genoeg. In het kort, KPN vaste telefonie is alleen nog mogelijk naast een internet abo, en dan uit een modem, dus is het internet bellen. Lange tijd was PTT( later KPN) de enige telefoonaanbieder, maar die zijn ook meer en meer het internet op gegaan en TV pakketten zijn verkopen. Ooit is UPC in de jaren 90 met losse kabeltelefonie begonnen als Priority bellen. Was apart van je analoge kabel TV. Ik wil vaste telefonie omdat ik dan op meerdere plekken in huis een telefoon wil als ik thuis ben op één nummer,en ook met meerdere mensen tegelijk kunt opnemen en mee praten. Buiten dat is internationaal bellen toch goedkoper via een vast nummer. Maar het is dermate duur gemaakt dat je dus gedwongen wordt het in een pakket te nemen. Dan is het nog betaalbaar en voor een toeslag van een euro of 15 kun je dan onbeperkt bellen. Duidelijk, mobiel bellen is het meer gaan overnemen. Maar dat is dan altijd één apart nummer per persoon. Ook zakelijk is vast bellen meer voor de hand liggend.


Hallo @Aristonos , met de huidige telefoontechniek kun je in huis nog steeds met meerdere personen van de telefoon gebruik maken, dan heb je een DECT toestel nodig, waarvan de centrale wel 4 of 5 telefoons aan kan, afhankelijk van gekozen merk en type. Gigaset is een van de bekendste merken, was vroeger Siemens.

 


@Aristonos

Ik wil vaste telefonie omdat ik dan op meerdere plekken in huis een telefoon wil als ik thuis ben op één nummer,en ook met meerdere mensen tegelijk kunt opnemen en mee praten.

Dat kan gewoon. Je hebt toch internet???? Er zitten analoge telefoonpoortjes op het modem. Thuis is het dus technisch geschikt voor eenvoudige dect telefoons. De dect is dan weer een huiscentrale tot 4 handsets.

Buiten dat is internationaal bellen toch goedkoper via een vast nummer.

Voor bellen binnen de E.U. is dat absoluut goedkoper met de mobiel. De hele E.U. valt binnen je bundel. Dus als je voor slechts 1 euro per maand meer onbeperkt bellen/sms hebt…. 

(NB bundel mobiel is E.U. + V.K. , Noorwegen, Zwitserland, Andorra)

Ter vergelijk:
Niet meer verkrijgbaar: Belvrij Altijd (PSTN): 48,50 per maand! (hier abo'tje mobiel van 15 e. per maand, onbeperkt bellen E.U.

Alleen voor buiten de E.U. bellen is het met een vast nummer en Onbeperkt Altijd goedkoper, mits je vaak en lang genoeg belt natuurlijk. Maar de meeste mensen bellen internationaal via Whatsapp (de ander heeft heel vaak ook Whatsapp). Dat kan een ‘ouderwets’ audio-gesprek zijn of met beeld! Kost via Wifi helemaal niets (!) en via het mobiele netwerk wat data.

een toeslag van een euro of 15 kun je dan onbeperkt bellen

Dat is dus op een mobiel abonnement maar 1 euro extra op het abonnement (E.U. bellen). De standaard NL/E.U. bundel is 150 minuten/sms.

Ook zakelijk is vast bellen meer voor de hand liggend.

Dat biedt KPN al heel lang alleen aan als VoIP dienst. Dat is al héél lang, nog langer dan PSTN, niet meer zakelijk te krijgen.

KPN vaste telefonie is alleen nog mogelijk naast een internet abo, en dan uit een modem, dus is het internet bellen.

Dat klopt. Iedere provider die internet aanbiedt biedt ook vaste telefonie. Dus als je nu geen internet van kpn hebt kun je het dus gewoon via je huidige provider nemen. KPN is overigens met onbeperkt bellen op de vaste gunstiger dan Ziggo.


Hallo @Aristonos , met de huidige telefoontechniek kun je in huis nog steeds met meerdere personen van de telefoon gebruik maken, dan heb je een DECT toestel nodig, waarvan de centrale wel 4 of 5 telefoons aan kan, afhankelijk van gekozen merk en type. Gigaset is een van de bekendste merken, was vroeger Siemens.

 

Ik heb zo,n set met drie toestellen via één basisstation. Heb ook op drie verdiepingen insteekdozen. Dus kan beide bij mij.


PeterG bedankt voor de uitvoerige uitleg. Je hebt helemaal gelijk wat de prijzen betreft. Maar feit blijft dat je via mobiel geen algemeen nummer voor één huishouden hebt. Iedere persoon moet zijn eigen nummer hebben en zijn eigen mobieltje opladen. 


@Aristonos

Je doet nu steeds alsof je vast bellen niet kunt nemen.

Maar je kunt ook nog steeds een vast nummer krijgen. Dat zit dan op het phone poortje van je modem, waarop je al de meeste simpele dect-set kunt aansluiten. Daarop kun je tot 4 handsets aansluiten (wat ook als huiscentrale dienst doet.

Dat kan bij IEDERE internetprovider! Dus als je nu Ziggo internet hebt kun je daar vast bellen nemen. Voor maar 2,50 per maand (excl. gesprekskosten). Dat is toch ook al stukken goedkoper dan PSTN via het koperdraad !?
Bij KPN voor maar 2,00 per maand (excl. gesprekskosten)

Beide providers hebben ook mogelijkheid om maandelijk gesprekskosten af te kopen.

Let op!
Bij Ziggo kun je alleen een maandelijkse bundel hebben om bellen naar NL nrs (vast en 06) af te kopen. Zie Volop Bellen op https://www.ziggo.nl/bellen .
Die is er bij kpn ook, en 3 euro goedkoper dan bij Ziggo (!)
Maar bij KPN is er óók een onbeperkt bellen mogelijkheid voor 83 landen incl. Nederland.
https://www.kpn.com/bellen/opties/onbeperkt-bellen.htm


PeterG , ja ik weet nu dat je bij een internet abo ook vast bellen kunt nemen. Los is er dus niet meer. Het geheel is me helemaal duidelijk.