Skip to main content

Onze bejaarde buurtjes (85 jaar) hebben onze hulp gevraagd. Zij willen een persoonlijk alarm gaan gebruiken zodat zij in een noodgeval hulp kunnen inschakelen. Vandaag is het bedrijf langs geweest om dit te installeren. Helaas bleek dit niet mogelijk omdat er niet genoeg spanning op de telefoonlijn zit. Het ISRA punt moet vervangen worden.

Het gaat om een ouderwetse aansluiting in de muur voor een vaste telefoon.

Waar kan dit aangevraagd worden?

Hallo @Betro ,

Dat is onjuist.Een nieuwe IS/RA punt veranderd de belspanning niet.

 

Hoe heeft je buurvrouw telefonie?Via PSTN of via een Experia-box (VoIP)?

Welk alarmsysteem heeft ze?

 

 


Hallo @Betro ,

Je kunt via 0800-0402 een monteur bestellen. Of regel het via de website: 

https://www.kpn.com/w3/show/id=663384/webid=26098/mode=incontext/langid=43/incontexttime=2022-01-27T11%3A28%3A00

Hou rekening met kosten:

https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm


Hallo @martijn197108 

De buren hebben alleen een stekkerdoos in de muur, dat is PSTN toch?. Ze hebben geen modem of iets dergelijks.

Het alarmsysteem is van Secuvita. Ik weet niet welk model. 


Hoi @Betro ,

Dat betreft inderdaad PSTN.

Telefonie functioneert gewoon?

Zo ja, dan is er in principe enkel een RJ11 splitter nodig om de telefoonlijn te splitsen.

 

Het is alleen wel zo dat als de telefoon in gesprek is, het alarm niet zal functioneren.Om dat te voorkomen kan er een 2e telefoonnummer aangevraagd worden.Daarbij zal wél een nieuw ISRA geplaatst moeten worden, dit omdat de oude ISRA's maar één aansluiting hebben.De nieuwe ISRA's hebben wel gewoon 2 aansluitingen.

Oud ISRA met één aansluiting.
Nieuwe ISRA met twee aansluitingen.

Voor een 2e telefoonnummer moeten er wel 2 aderparen in orde zijn, is dit niet het geval zal het abonnement omgezet moeten worden naar VoIP-only(met een Experia Box).De kosten blijven daarmee gelijk.

Ik neem trouwens aan dat ze gewoon een DECT telefoon gebruikt?Geen oude die zonder stopcontact werkt?


@martijn197108 

Dank je wel voor de toelichting. Het gaat inderdaad om het bovenste plaatje in combinatie met een DECT telefoon.

Ik kan nu het van de buurman verhaal ook beter  plaatsen, er zijn denk ik onvoldoende aderparen en daarom moet er een nieuwe aansluiting komen.

Ik ga alle informatie over een nieuw abonnement doorgeven zodat ze een keuze kunnen maken.

Bedankt voor de hulp.

 


Meestal heeft zo'n alarmkastje een IN poort en een UIT poort. Vanuit de wandcontactdoos sluit je dan eerst het alarmkastje aan op de IN poort. Op de UIT poort sluit je de normale telefoon aan. Dan heb je geen splitter of 2de telefoonnummer nodig.

Als het alarmkastje wil bellen sluit die gewoon de verbinding naar de telefoon af. Hij "kaapt" dus de verbinding. 

Het is eigenlijk ridicuul dat als een normale telefoon werkt, dat zo'n alarmkastje niet zou werken…

Als er gebruik gemaakt word van zo'n splitter, dan kan ik me wel voorstellen dat het niet werkt. Als je via die manier meer apparaten aan sluit gaat er spanning verloren. 


Meestal heeft zo'n alarmkastje een IN poort en een UIT poort. Vanuit de wandcontactdoos sluit je dan eerst het alarmkastje aan op de IN poort. Op de UIT poort sluit je de normale telefoon aan. Dan heb je geen splitter of 2de telefoonnummer nodig.

Als het alarmkastje wil bellen sluit die gewoon de verbinding naar de telefoon af. Hij "kaapt" dus de verbinding.

Maar niet elk kastje heeft een IN en UIT poort, met een splitter werkt het alarmsysteem niet op het moment dat de telefoon in gesprek is.

Familie van me had bijvoorbeeld een Bosch alarmsysteem, deze had geen IN en UIT poort en was met een splitter aangesloten.


Om beleeft te blijven; het gehele verhaal wat je deelt klopt niet. Als telefonie nu werkt dan heb je een werkend aderpaar en moet het functioneren. PSTN is eigenlijk best verouderd, al enkele jaren niet meer aan te vragen en storingsgevoeliger dan een normaal DSL lijntje via de telefoonlijn.

Maar ik vraag me vooral af of het nu werkt? Een pstn abonnement is niet meer af te nemen en zal over een tijd ook worden uitgefaseerd. Is het niet beter om een alarmsysteem te nemen welke via het internet, voip of datasim werkt? 


@Ik_Combineer 

De lijn is zeker oud. Dat zijn mijn buurtjes ook. ;)

Ze zijn huiverig voor veranderingen en willen geen internetaansluiting in huis.

Zo lang als het oude werkt houden ze daar aan vast. 

Bedankt voor de tip dat het oude netwerk op termijn komt te vervallen. Misschien dat ze dan toch een overstap willen overwegen.


Korte termijn wil ik niet zeggen. Volgens mij zegt KPN al een jaar of 5 dat PSTN op den duur uit gaat zetten. Kan u ook absoluut geen tijdlijn geven. 


Helaas bleek dit niet mogelijk omdat er niet genoeg spanning op de telefoonlijn zit. 

Ik heb nog nooit zulke nonsens gehoord. Die monteur had er gewoon geen zin in. Bij een te lage spanning werkt een dect ook niet. 

Toen een kennis nog leefde kwam ik vaak in het senioren complex daar. Daar zaten 10 tallen van die kastjes zelfs op de phone poort van de modems. En die hebben een wat lagere spanning dan pstn nota bene. 

Zo'n alarm gaat meestal óók in het stopcontact en heeft dan ook helemaal niet zoveel spanning nodig.

Als er splitters ( T plug) zijn gebruikt direct er tussenuit halen. Die halveren de spanning per toestel / aansluitpunt.


@Ik_Combineer,

Is het voor bestaande PSTN klanten nog mogelijk een extra nummer aan te vragen?Volgens mij wel toch?

Op de KPN website is nog steeds een formulier te downloaden waarmee je een PSTN abonnement kunt afsluiten → https://www.kpn.com/w3/file?uuid=2da93c34-c53a-4179-8753-7e3bbdad764c&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=37206

 

 


@Ik_Combineer,

Is het voor bestaande PSTN klanten nog mogelijk een extra nummer aan te vragen?Volgens mij wel toch?

En zo ja: wat zijn dan de kosten van da 2de nummer? Gewoon hetzelfde als van het eerste nummer? Want da zou een dure hobby zijn dan. PSTN is toch al flink duur. Gewoon internet met 2 telefoonnummers is dan misschien wel goedkoper. 


@Ik_Combineer,

Is het voor bestaande PSTN klanten nog mogelijk een extra nummer aan te vragen?Volgens mij wel toch?

Op de KPN website is nog steeds een formulier te downloaden waarmee je een PSTN abonnement kunt afsluiten → https://www.kpn.com/w3/file?uuid=2da93c34-c53a-4179-8753-7e3bbdad764c&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=37206

 

 

Hier kan ik niks over zeggen, mogelijk kan je delen op dit forum waar dit formulier is te vinden zodat een moderator het kan nakijken. Ik ga er vanuit dat dit er niet meer op hoort.

 

Een klein stukje van een artikel in 2021 op onze interne site; 

Daarom stoppen we met de verkoop van nieuwe aansluitingen per 1 oktober 2021.

 

Bestaande klanten

Klanten die nog een PSTN-aansluiting hebben, kunnen deze voorlopig gewoon houden. Het blijft voor deze klanten ook mogelijk om dat abonnement aan te passen, te verhuizen of een contractovername te doen.


Tweede lijn kan niet. 

Per 1 oktober 2021 is het aanvragen van een pstn lijn niet meer mogelijk. 

Het is geen wijziging of aanpassing in het bestaande abonnement. 

Kennissen van mij hadden er 4 (beetje kostbaar trouwens). Maar dat waren wel 4 contracten. 


@Ik_Combineer ,

Ik had het linkje opgeslagen.Ik zie nu inderdaad dat het niet meer op de website te vinden is.

 


Hoi @Betro .  Mocht je mijn hulp nog nodig hebben, laat het weten.Â