Skip to main content

Sinds enige tijd kunnen we niet meer van buiten gebeld worden en naar buiten bellen met de vaste telefoon (heeft jarenlang goed gewerkt, met de V8 nooit problemen gehad, zitten nu al enige tijd op de V12). Het betreft hier een Siemens Gigaset C100.

Naar buiten bellen levert, na een paar seconde stilte, een “tuu tuu tuu tuu” op.
Het huisnummer bellen dan lijkt deze over te gaan maar horen we niks.
Intern naar een andere dect bellen werkt nog wel.

Als ik in de belgeschiedenis van het modem kijk zie ik de binnenkomende oproepen wel staan.

Wat zou hier aan de hand zijn, en hoe kan ik het herstellen??

Hmm. Die SIP van de Box12 is niet heel stabiel te noemen.

Modem al eens 30 seconden uit gehad met de witte ronde drukknop aan de achterkant?

N.B. Gigaset is al 15 jaar een zelfstandig merk. 


Hallo @rguich ,

Je kunt proberen om het modem te resetten. Geeft dat geen resultaat. Dan kun je woensdag vanaf 8.00 bellen met 0800-0402. Dan moet KPN een reset uitvoeren. 

 

Zo kun je jouw modem resetten: 

 

Reset de KPN Box 12

 

Om de KPN Box 12 te resetten naar de fabrieksinstellingen volg je de volgende stappen:

  • Pak een tandenstoker, paperclip of een ander puntig voorwerp.
  • Zoek het reset-gaatje aan de achterkant van het modem. Deze zit boven de aan/uit schakelaar. (zie de afbeelding hieronder).
  • Druk het reset-knopje 3-5 seconden in totdat het powerlampje rood begint te branden. Laat het knopje hierna direct los.
  • De KPN Box start nu opnieuw op. Dit kan 10-15 minuten duren.

 

Je kunt de KPN Box 12 ook resetten via de webinterface:

  • Ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  • Log in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord
  • Klik op de blauwe knop My Modem
  • Klik in de bovenbalk op Maintenance
  • Kies daarna voor de onderste blauw knop: resetten

 


In welke Phone poort zit de telefoon aangesloten? Phone 1 of 2 ?
Probeer eventueel de andere (groene) poort eens.


N.B. Gigaset is al 15 jaar een zelfstandig merk. 

Ah, kun je nagaan hoe oud de mijne zijn  ;)

Kabel zat in poort 2, ik weet niet meer of dat een specifieke reden had, maar de modem was op poort 1 geconfigureerd. Wellicht eens bij een firmware update dat hij naar 1 was gewijzigd of zo? (ik weet wel vrij zeker dat ik de kabel noch de configuratie heb aangeraakt).


Kabel zat in poort 2, ik weet niet meer of dat een specifieke reden had, maar de modem was op poort 1 geconfigureerd. Wellicht eens bij een firmware update dat hij naar 1 was gewijzigd of zo? (ik weet wel vrij zeker dat ik de kabel noch de configuratie heb aangeraakt).

 

En doet de telefoon het nu wel, aangesloten op poort 1? Dat is standaard de gebruikelijke poort.

Waarom poort 2 ingesteld zou staan is mij onbekend. Is er een KPN monteur betrokken geweest bij de modem-wissel?


Ah, ik zie dat ik niet echt duidelijk was in mijn vorige post. Nu werkt alles weer ja!

Ik heug me vaag dat ik (ooit eens) een reden had om hem in poort 2 te pluggen. Wellicht ooit eens een vergelijkbaar issue gehad en dat ik toen was overgegaan naar poort 2... Of het stond toch ergens in een bepaalde instructie, maar poort 1 zou je wellicht standaard verwachten, ik weet het ook niet (meer)  ;)

Blij iig dat het weer werkt!

Iig geen monteur langs geweest, volledigheidshalve.


Ah, ik zie dat ik niet echt duidelijk was in mijn vorige post. Nu werkt alles weer ja!

Ik heug me vaag dat ik (ooit eens) een reden had om hem in poort 2 te pluggen. Wellicht ooit eens een vergelijkbaar issue gehad en dat ik toen was overgegaan naar poort 2... Of het stond toch ergens in een bepaalde instructie, maar poort 1 zou je wellicht standaard verwachten, ik weet het ook niet (meer)  ;)

Blij iig dat het weer werkt!

Iig geen monteur langs geweest, volledigheidshalve.

 

Voor de mee-lezers. Vaak is het ook handig om even je eigen nummer te bellen. Het laatste lampje op de box12 zou dan moeten knipperen. Wanneer die niet knippert zit het probleem bij KPN. Als deze wel knippert dan komt het gesprek goed binnen en ligt het vaak aan de bekabeling of het vaste toestel.