Skip to main content

Is er een manier om de snelheid van de klok in een DECT telelefoon (Chicago op glasvezel) aan te passen zodat hij beter gelijk loopt? Of, beter, hem met het netwerk te laten synchroniseren?

welke versie van de Chicago heeft u? https://www.kpn.com/service/bellen/telefoon-aansluiten/handleidingen-vaste-telefoon.htm hier kunt u de modellen zien.


Er is geen tijdsignaal in het telefoonetwerk. (via Phone 1 en Phone 2)

Je dient de tijdinstelling op je DECT telefoon via het menu zelf gelijk te stellen. Dit zou in principe ook gewoon 2 x per jaar moeten, met de tijdwisseling. Het kan inderdaad zijn dat ie, net als vrijwel iedere kwartsklok, ietsjes te langzaam loopt. Zelf zet ik 'm daarom bij instelling altijd 2 minuten voor. En corrigeer ik het pas bij ongeveer 1 minuut achter.

Het hoeft ook niet helemaal precies. Als je maar zo'n beetje weet wanneer en ongeveer hoe laat binnengekomen onbeantwoorde gesprekken zijn. Dat is de voornaamste functie vind ik.


OK, maar als het bleef bij 2 maal 3 min per jaar zou ik niet klagen.


@rob_g_weemhoff 

Ik ben ook een criticaster met tijd. Beetje veel DCF 77 klokken en zelfs horloge in huis.

Ik zet m'n Gigaset ongeveer 4 x per jaar wat voor. Dat is overigens wel heel makkelijk. Als ik 'm gelijk zou zetten… zou het vaker moeten. Achter lopende klokken heb ik een hekel aan.

Aan de andere kant. Ik gebruik 'm nooit. Al zeker 9 jaar alleen de mobiel. En geef al zeker net zo lang ook m'n vaste nummer niet als iemand me moet kunnen bellen. Verder staat het vaste nummer na 2 x overgaan doorgeschakeld naar de mobiel. Dus als men het vaste nummer belt gebruik ik 'm nog niet. Alleen om achteraf te checken of er doorgeschakelde gesprekken zijn geweest a.d.h.v. de nummerweergave.