Skip to main content

Hi,

Mijn oma heeft bij jullie alleen een abonnement voor haar huistelefoon. Zij betaald 97 euro per 2 maanden hiervoor, wat uitkomt op bijna 50 euro per maand.

Ik heb vandaag met de klantenservice gebeld omdat ik dit bedrag veelste hoog vind want er werd mij verteld in de kpn winkel dat dit abonnement 16,50 kost per maand.

Aan de telefoon kreeg ik te horen dat dit alleen kan icm een internet of tv abonnement (zij heeft alleen een abbonement voor tv zonder internet bij ziggo, en dit wilt zij graag zo houden omdat ze het anders niet begrijpt etc, ze is op leeftijd dus alles omgooien brengt haar te veel stress en moeilijkheden) en zij dit bedrag dus alsnog per maand moet betalen omdat dit niet anders kan.

Online kunnen we (de klantenservice en ik) nergens terug vinden wat het exacte bedrag is, behalve dat het 16,50 kost, (wat ook staat bij: als je nog geen klant bent kun je deze toevoegen in je winkelmandje) ook kunnen zij mij geen formulieren oid toesturen waaruit blijkt dat dit hoge bedrag alsnog klopt, passend is bij de tarieven van nu en dat dit precies het bedrag is wat betaald moet worden wanneer je op dit moment alleen een abonnement afsluit voor de vaste lijn met onbeperkt bellen. Er werd mij zelfs verteld door een manager dat het helemaal nergens op de site meer te vinden is omdat en ik citeer : niemand deze abonnement vorm meer wilt of heeft. Nu begrijp ik ook wel dat in de tijd van nu wij dit bijna niet meer afsluiten oid, maar om om die reden mijn oma te veel te laten betalen is niet hoe het hoort. 

Het enige wat wij gevonden hebben is een pagina op de website waaruit blijkt dat zij betaald volgens jullie ‘oude tarieven’. Daarnaast staan de nieuwe tarieven (16,50 voor onbeperkt bellen met de vaste lijn in zelfs 80 landen) en heb ik dus de conclusie getrokken dat zij veelste veel betaald.

Ik vraag me dus af of dit omgezet kan worden en vooral hiernaar gekeken kan worden. Het kan namelijk niet zo zijn dat een onbeperkt bellen met de vaste lijn abonnement (en dus absoluut geen andere diensten of producten!) rond de 50 euro per maand kosten. In de tijd van nu kunnen we zelfs een mobiel abonnement afsluiten van onbeperkt bellen, sms’en en onbeperkt internet voor tussen de 25 en 30 euro per maand, dus het lijkt me erg sterk dat dit bedrag nog kloppend is, helemaal door de prijs die nieuwe en bestaande klanten icm een internet of tv pakket wel een goedkopere prijs kunnen betalen. 

Zij betaald nu al zo een 15/20 jaar lang dit bedrag maandelijks aan jullie voor haar vaste lijn, er is natuurlijk qua prijzen veel veranderd in de afgelopen jaren dus dat dit het bedrag was wat er vroeger betaald moest worden geloof ik direct, maar ik geloof absoluut niet dat dit het bedrag is wat nu nog kloppend is. Als dit niet klopt zal het ook betekenen dat zij al jaren veelste veel betaald (582 euro per jaar voor alleen kunnen bellen met een huistelefoon terwijl het met de 16,50 waar jullie mee adverteren 198 euro per jaar kost)

Graag hoop ik dat jullie meer informatie voor mij hebben. Ik vind het namelijk nog al een hoog bedrag, ongeveer 50 euro per maand voor alleen een belvrij abonnement.

Met vriendelijke groet,

Lisa-Marie

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hallo @Lisa-marie ,

Jouw oma heeft een Belvrij Altijd abonnement. Dat kost inderdaad 48,50 per maand en dat is heel erg duur. Zij belt niet via internet, maar nog op de ouderwetse manier. 

Er zijn wel twee andere abonnementen die iets goedkoper zijn, maar nog steeds heel erg duur. 

Abonnementskosten

BelVrij Weekend 

Onbeperkt bellen in het weekend en 's nachts tussen 0.00 - 8.00 uur

€ 33,50

 

BelVrij Avond & Weekend

Onbeperkt bellen; maandag - vrijdag tussen 19.00 - 08.00 uur en in het weekend Altijd onbeperkt bellen

€ 40,00

Dan wel gesprekskosten buiten de bundel : 

Starttarief

€ 0,16 

Per minuut

€ 0,16 

Tot Nederlandse vaste nummers behoren naast geografische nummers ook de volgende speciale nummers: 066, 067, 084, 085, 087, 088, 090x, 116, 113, 14xy, 18xy nummers. Bij deze speciale nummers worden er naast de geldende gesprekskosten soms extra kosten in rekening gebracht. Zie hiervoor de tabel 'Bellen naar speciale nummers'. Het starttarief geldt per gesprek. De gesprekken worden per seconde verrekend vanaf het moment dat de verbinding tot stand is gekomen. KPN rondt de gespreksduur naar boven af op hele seconden en de gesprekskosten (excl. btw) naar boven op de eerstvolgende hele cent.

Zie verder : 

 

https://www.kpn.com/thuis/tarieven.htm

 

Kortom : Je kunt beter iets heel anders bedenken voor je oma. BV een mobiel abonnement. Die zijn veel goedkoper. 


En als je dat mobiel abbo icm een ouderwetse huis telefoon doet is het ook nog eens geen grote overgang.

https://vastenmobiel.com/gsm-bureautelefoons/

Volgens mij kun je nu geen analoog abonnement meer afsluiten en ik meen dat het ook niet lang meer blijft bestaan en het hele PSTN er uit gaat, las al een weder verkoper die een lijn had opgeheven hier op het forum bij een klant.


Het enige wat wij gevonden hebben is een pagina op de website waaruit blijkt dat zij betaald volgens jullie ‘oude tarieven’. Daarnaast staan de nieuwe tarieven (16,50 voor onbeperkt bellen met de vaste lijn in zelfs 80 landen) en heb ik dus de conclusie getrokken dat zij veelste veel betaald.

Oma betaalt niet veels te veel, maar wat bij haar abonnement hoort.

Die "nieuwe” tarieven zijn gewoon de tarieven van bellen gecombineerd MET internet van KPN. Dan is bellen basis dus 42,50 (internet) + 2,50 (telefoonnummer) + 16,50 (Belonbeperkt Altijd). Dat komt dan op 61,50 per maand. Veel meer dan je oma nu uit is. En dan heeft ze internet wat ze niet gebruikt (ik neem aan dat jullie bij haar gewoon 4G gebruiken). Met Belonbeperkt Nederland kan ook (9,99), maar dan is het dus nog steeds veel meer dan oma nu kwijt is.

Die Belonbeperkt Bundel hoort niet bij analoge telefoon wat je oma afneemt. Die hoort bij bellen icm internet, zie alinea hierboven.

Voor de analoge enkelvoudige (pstn) abonnementen heet het Belvrij. Daar zijn 3 abonnementsvormen van.

Via de link die @Noordzee al geeft is de PDF met de Belvrij tarieven (telefoon zonder internet) al te vinden.

Mobiel is een stuk goedkoper. Mijn moeder, nu 83, belt al enkele jaren alleen mobiel. Heeft nu zelfs een smartphone. Abonnement nog geen 20 euro per maand en onbeperkt bellen (E.U.)

Misschien is de tip van @Doornekamp33  met de adapter  een idee?

Daarvoor is mobiel zonder internet nodig. Het abonnement daarvoor is nu 15 euro inclusief onbeperkt bellen in Nederland en naar/in E.U.! Dat werkt via 2G (GSM) en dat is er nog t/m maart 2025. Oma krijgt dan wel een 06 nummer. Het huidige netnummer kan dan niet.


Er zijn nog wel goedkopere opties voor bellen te bedenken.
Mobiel via een dochter onderneming van KPN  - YouPhone

https://www.youfone.nl/order?br=14434

En dan koop je er zo'n bureautelefoon bij zoals eerder daar een link van is gegeven.


Bij mijn weten is Youfone een zelfstandig bedrijf. Dat ze ruimte huren via KPN Wholesale maakt ze nog geen dochter van kpn, @Babylonia .

https://nl.wikipedia.org/wiki/Youfone


Dacht het een keer gelezen te hebben??

Maar indien niet, ook goed. Neem je die toch. Je hoeft geen dief van je eigen portemonnee te zijn. :sunglasses:


@Babylonia Ik denk dat je je vergiste met Simyo, dat is wel een KPN dochter, maar er zijn ook zoveel van die virtuele providers, de 1 wel en de ander niet in handen van de grote 3 dat het niet bij te houden wie bij wie hoort of nog zelfstandig is.

Bij Simyo is onbeperkt bellen maar 7 euro per maand als je geen dat erbij neemt, is bij een bureau telefoon ook niet nodig.

https://www.simyo.nl/sim-only/bestellen


Ha kijk, misschien dat ik me daar inderdaad mee vergiste?

Nu zie ik die optie op die webpagina ook zonder data erbij, en dat is iets wat ik eerder ook al op een pagina "ergens" heb gezien. Mogelijk een keer voor een van mijn buren geregeld, een mevrouw die helemaal geen computer heeft, en ook helemaal niet met "data" zou weten wat ze daarmee zou moeten doen. In haar geval dan geen "bureautelefoon", maar de meest simpele mobiele telefoon, zonder internet.


Een mobiel abonnement met onbeperkt bellen kun je afsluiten voor € 12,50 per maand. De simkaart kun je stoppen in een "huistelefoon met simkaart". Google daar maar eens op. Die zijn er tegenwoordig. 


En dus voor nog minder geld bij die andere twee providers.
Waarom meer betalen dan nodig voor hetzelfde mobiele "KPN" netwerk?

https://www.simyo.nl/sim-only/bestellen   (kennelijk dus wel een KPN dochter)
https://www.youfone.nl/order?br=14434   (niet een zoon of dochter van KPN  maar "bastaard" :laughing: ).


Als je alleen vast-bellen wilt is tegenwoordig schreeuwend duur, want KPN en anderen willen je in principe primair internet verbinding van 40 euro per maand verkopen en dan komt er ook nog iets bij kwa belkosten, dus ja 50 euro per maand.

Dit fenomeen al vaak gezien, ik heb hier nog een vrijwel ongebruikte Huawei E5186s-22a 4Gmodemrouter staan die mij nieuw 99 euro heeft gekost. Werd o.a. ook door KPN als bruikleen geleverd bij Sneller Internet Buitengebied 4G.

Als je in dat ding een prepaid SIMkaart stopt met wat tegoed erop (kost je in ieder geval 20 euro per jaar), en je sluit er een (ouder) analoog toestel op aan kun je er prima mee bellen en gebeld worden. Oude KPN Palermo bijvoorbeeld werkt, maar ook nieuwe DECT Siemens GigaSets. En abonnement zoals al genoemd zal gunstiger zijn als er veel uitgaand gebeld wordt.

Je kan dus gewoon de oude vertrouwde zelfde telefoon blijven gebruiken, dat kan een groot voordeel zijn. Die E5186s-22a kan je misschien tweede hands ergens kopen, want ze komen wellicht wel bij meer mensen werkloos op de plank te staan. Ik wil de mijne niet kwijt, het is mijn ‘analoge PSTN lijn’ voor soms wat testjes en ik kan hem overal mee naar toe nemen, werkt op 12V, dus ook in rijdende auto sigarettenaanstekerplug.


Goedemorgen @Lisa-marie, welkom op ons forum!
Ik kan het niet beter uitleggen dan hierboven maar kortgezegd heeft jouw oma inderdaad een ouder abonnement met alleen telefonie en die kosten inderdaad ongeveer €50 per maand.

De €16,50 versie van onbeperkt bellen is een extra dienst die je bovenop een internet+bellen abonnement kunt nemen maar deze zijn bij elkaar ook duurder dan wat ze nu heeft. 

Hierboven worden nog wat tips gegeven voor andere goedkopere opties, zo zou ze met een mobiel nummer het goedkoopst uit zijn, al is deze prepaid of een abonnement.

 

Op deze pagina kun je de tarieven/kosten van de Belvrij abonnementen vinden: 
Tarieven van Internet, TV en overige opties 
onder het kopje “oude tarieven” kun je een PDF bestand vinden met de titel “Tarieven Belvrij”


M.b.t. de reactie van @tmoesel hierboven en optie die daar wordt besproken.

Alleen zul je een vaste lijn “VOIP” telefonie aansluiting dan niet van KPN moeten hebben.
(Want dat is dan wellicht weer gekoppeld met zo'n duur internet abonnement).

Je zult dan bovendien in het netwerk van KPN zelf moeten zijn aangesloten om er gebruik van te kunnen maken. Vermoed dat het een KPN “vast internet” netwerk zal moeten zijn en niet via het mobiele netwerk?

“Vaste lijn” VOIP telefonie via andere onafhankelijke VOIP-providers hebben die restrictie niet.
Dus wil je van zo'n 4G omweg constructie gebruik kunnen maken met analoge telefoons, zul je de vaste telefonie in ieder geval toch bij een andere VOIP provider moeten onderbrengen dan van KPN.
(Bijv. bij CheapConnect).

Zelf maak ik op die wijze gebruik van enkele andere VOIP providers.
Buiten een ouderwetse analoge “bedrade” telefoon hier (voor testdoeleinden achter de hand).
Maak ik van VOIP telefonie toestellen gebruik, en VOIP “softphone applicaties”.

Kan op die manier bellen “met vaste lijn” nummers, met:
- (VOIP) bureautelefoon.
- (VOIP) draadloze DECT telefoonset
- (VOIP) softphone op mijn laptop onder Windows
- (VOIP) softphone appjes op Android smartphone

Indien geactiveerd (heb de appjes niet altijd actief open staan), kan ik met al die apparaten
met de “vaste lijn” uitbellen.  Maar er ook telefoontjes op ontvangen !!   Dus belt iemand mij op
via de vaste lijn, gaat evengoed de telefoon van mijn mobiel over of mijn laptop.

Maar dat gaat beslist te ver en te complex voor de situatie van de topic starter. :sunglasses:  :kissing_heart:


M.b.t. de reactie van @tmoesel hierboven en optie die daar wordt besproken.

Alleen zul je een vaste lijn “VOIP” telefonie aansluiting dan niet van KPN moeten hebben.
(Want dat is dan wellicht weer gekoppeld met zo'n duur internet abonnement).

Neen. Het is geen VoIP,  maar gewoon 2G (of 3G) circuit geschakeld bellen. Gebruikt geen internet. Net als een oude Nokia 3310. Of “huistelefoon met simkaart”.


Oh ik dacht dat je het had over een “vaste lijn” telefoonnummer??  (Niet een 06 nummer).
Om mogelijk op die wijze hetzelfde vaste nummer te kunnen blijven gebruiken wat mevrouw al heeft.

Maar kennelijk nog een andere implementatie waarbij mobiele telefonie naar “analoog geluid” wordt omgezet + nog extra spanning op de RJ11 poortjes om een gewone telefoon te kunnen gebruiken?

Dat lijkt me een onnodige omweg, als je toch over zou moeten gaan naar een “mobiel” nummer?
Om daar dan eerst weer zo'n extra apparaat ertussen te moeten zetten, als je zonder zo'n apparaat ook direct met een GSM bureautelefoon hetzelfde kunt bereiken?   ( “huistelefoon met simkaart” ).

Wat is dan het voordeel van zo'n Huawei modem/router??


Toch wel grappig. Het topic van @Lisa-marie werd eerst ruim 24 uur door iedereen genegeerd. 

Toen plaatste ik een mijn reactie/oplossing en zie nu wat er nog meer allemaal overgeschreven kan worden. 

Helemaal mooi… :sunglasses:

En nu nog oma blij maken, @Lisa-marie ! 


Oh ik dacht dat je het had over een “vaste lijn” telefoonnummer??  (Niet een 06 nummer).
Om mogelijk op die wijze hetzelfde vaste nummer te kunnen blijven gebruiken wat mevrouw al heeft.

Dat gaat inderdaad niet, het nummer wordt dan wel 06, dus zelfde al je b.v. een smartphone zou nemen.

Je kan als je wil wel met die Huawei VoIP doen, als je b.v. een prepaid bundel neemt van 128kbps (zorgeloos online van 9 euro per maand en dan de zaak in de Huawei zo configureren die ie wel VoIP doet over mobile internet met een ‘vast-nummer’ van van KPN naar Cheap-Connect geporteerd is. Maar dat heb ik zo nog nooit gebruikt.

Maar kennelijk nog een andere implementatie waarbij mobiele telefonie naar “analoog geluid” wordt omgezet + nog extra spanning op de RJ11 poortjes om een gewone telefoon te kunnen gebruiken?

Wat op die analoge RJ11 poort wordt geplugt wordt sowieso gedigitaliseerd. In het standaard geval dus gemapt op EFR of AMR GSM codec, voor VoIP waarschijnlijk G.7xx codec, afhankelijk van VoIP provider.

Dat lijkt me een onnodige omweg, als je toch over zou moeten gaan naar een “mobiel” nummer?
Om daar dan eerst weer zo'n extra apparaat ertussen te moeten zetten, als je zonder zo'n apparaat ook direct met een GSM bureautelefoon hetzelfde kunt bereiken?   ( “huistelefoon met simkaart” ).

Wat is dan het voordeel van zo'n Huawei modem/router??

Een  GSM bureautelefoon is alles in 1 kastje, maar dus wel een andere telefoon (gebruikers interface). Met een in feite losse GSM ATA kun je dus de bestaande analoge telefoon gebruiken. Dat kan voor iemand van 89 misschien wel doorslaggevend zijn. Verder kan je bij KPN die GSM bureautelefoon per 2025 niet meer gebruiken, bij T-Mobile volgend jaar al niet meer. Is ook wel aan de orde voor die 4Gmodemrouter, maar die kan je naast 2G/3G bellen ook nog voor mobile internet gebruiken (300/50 snelheden), en VoIP dus. Als je hem los nieuw moet kopen niet aan te raden, maar zoals ik al aangaf, die dingen staan wellicht wel ergens te verstoffen en voor zacht prijsje op de kop te tikken.

Meer toekomst zeker is een ‘GSM’ bureautelefoon / apparaat wat VoLTE kan, weet zo niet of die er zijn.


 

Verder kan je bij KPN die GSM bureautelefoon per 2025 niet meer gebruiken, bij T-Mobile volgend jaar al niet meer.
…..

Meer toekomst zeker is een ‘GSM’ bureautelefoon / apparaat wat VoLTE kan,
weet zo niet of die er zijn.


Lijkt dan vooral een kwestie te zijn om naar telefoons te zoeken met de juiste specificaties.
(Dus wel goed opletten als men zoiets van plan is te kopen).

Maar ze worden uiteraard wel degelijk gemaakt (en aangeboden), zie een Taiwanese leverancier.

Kopen, bijv. via  < Amazon NL >   -   AliExpress   -   Alibaba (is bij deze wel minimaal 2 afnemen)
Via ander goedkoop kanaal wel "per stuk” te bestellen, bijv.  < HIER >


Lijkt dan vooral een kwestie te zijn om naar telefoons te zoeken met de juiste specificaties.
(Dus wel goed opletten als men zoiets van plan is te kopen).

Maar ze worden uiteraard wel degelijk gemaakt (en aangeboden), zie een Taiwanese leverancier.

Kopen, bijv. via  < Amazon NL >   -   AliExpress   -   Alibaba (is bij deze wel minimaal 2 afnemen)
Via ander goedkoop kanaal wel "per stuk” te bestellen, bijv.  < HIER >

Heb er al een paar jaar niet echt naar gekeken, inderdaad ondertussen genoeg modellen die VoLTE claimen. Die van Amazon.nl zou ik wel durven bestellen, mede omdat je die ook kan terugsturen als VoLTE niet zou werken op KPN netwerk. Want dat is nog maar de vraag, VoLTE is niet zoals 2G/3G bellen strak gespecificeerd door een globaal orgaan, maar overgelaten aan infrastructuur en smartphone fabrikanten. De providers moeten dat allemaal maar werkend zien te krijgen, en dan ga je natuurlijk eerst aan de slag met Samsung en Apple.

Zie o.a. https://www.kpn.com/beleef/blog/supersnel-bellen-over-4g-netwerk-van-kpn.htm

Dit heb je nodig

  • Je hebt een abonnement van KPN
  • Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

Die laatste zin is veelzeggend. KPN is wereldwijd gezien een dwerg en blijft afwachten of KPN voor een vrijwel merkloos apparaat VoLTE aanzet. Bij Tele2 was eerder de support/diversiteit het grootst, maar die hadden dan ook alleen maar 4G netwerk, 2G/3G huurden ze van T-Mobile.

Dit alles gaat best nog wel een heikel punt worden, want als providers 2G/3G uitzetten, moet 112 nog wel gewoon werken natuurlijk (ook als je de SIMkaart eruit zou trekken).

Het zou overigens goed kunnen dat deze ‘4G VoLTE Fixed Wireless Terminals’ ook algemeen VoIP/SIP kunnen, gezien dat ze ook gewoon 4G internet en daardoor WiFi Hotspot kunnen. Het is in feite gewoon een smartphone met ‘hele grote oortjes’ (de hoorn) en in Android kan je standaard wel een VoIP/SIP account invoeren.


Het is in feite gewoon een smartphone met ‘hele grote oortjes’ (de hoorn),
en in Android kan je standaard wel een VoIP/SIP account invoeren.

Ja, zo moet je die bureautoestellen ook zien. Inwendig gewoon een eenvoudige “smartphone”, maar aan de buitenkant alleen een ander jasje / kastje er omheen.

En omdat al deze apparaten doorgaans chipsets van dezelfde fabrikanten gebruiken (er is echt maar een handjevol keus), denk ik niet dat het ineens zoveel problemen met "software” zou gaan opleveren? Je hoeft er alleen maar mee te bellen, meer niet.

En dat zogenaamd “aanpassen” van KPN. Zij kunnen als provider niet op een eilandje gaan zitten en zaken anders gaan regelen dan wat alle andere providers doen en internationaal van toepassing is.
Zij zullen zich gewoon moeten schikken met wat gangbaar is.


En omdat al deze apparaten doorgaans chipsets van dezelfde fabrikanten gebruiken (er is echt maar een handjevol keus), denk ik niet dat het ineens zoveel problemen met "software” zou gaan opleveren? Je hoeft er alleen maar mee te bellen, meer niet.

Ik zou zeggen vraag dat maar eens aan iemand die bij een operator verantwoordelijk is voor interoperabiliteit. Die ziet:  Spreadtrum SC9820E, Android 4.4, China/Aliexpress, geen enkele indicatie wat betreft updates en rent vervolgens heel hard weg. Veel succes met dat ding!  Er zijn nog genoeg high-end smartphones die ook nog niet bij KPN VoLTE doen, dat werkend maken/certificeren levert veel meer op. Of gewoon mensen Samsungs en Apples verkopen met flink provisie. Die hebben een gigantisch support en software leger om zaken primair zelf bij grote buitenlandse providers voor elkaar te krijgen.

En dat zogenaamd “aanpassen” van KPN. Zij kunnen als provider niet op een eilandje gaan zitten en zaken anders gaan regelen dan wat alle andere providers doen en internationaal van toepassing is.
Zij zullen zich gewoon moeten schikken met wat gangbaar is.

KPN moet niks, KPN levert een dienst, als iemand aan komt zetten met een white-label apparaat wat wellicht wel of niet werkt, kan KPN ook gewoon zeggen:  die fabrikant van het apparaat moet z’n software maar aanpassen aan wat wij van Samsung of Apple gewend zijn. Dat is het probleem met VoLTE. Men is niet zoals bij 2G/3G van te voren overeengekomen wereldwijd hoe ‘bellen’ in z’n werk zou moeten gaan. Idem voor 5G.  4G is IP packet-geschakeld, er bestaat geen circuit-geschakeld meer zoals in 2G/3G.


Toch wel grappig dat iedereen maar blijft reageren terwijl @Lisa-marie zelf na de start van dit topic nog niet gereageerd heeft. Heb de indruk dat het probleem en oplossingen nu wel uit en te na zijn behandeld.:relaxed:


@tmoesel    M.b.t. je voorgaande reactie. Je ziet het allemaal veel te zwartgallig in.

KPN en elke andere mobiele netwerk leverancier kan met nieuwere technieken waar ze een aantal jaren mee vooruit kunnen kiezen uit een aantal grotere leveranciers. Daar zullen simpelweg een aantal vaste specificaties uitrollen waar ze aan moeten voldoen waar zowel provider als hardware fabrikanten in moeten voorzien om het in te kunnen zetten.

Hoe je het ook wendt of keert, wil je wereldwijd kunnen bellen, zul je als provider daar toch rekening mee moeten houden. Men is “aan elkaar gebonden” om het een succes te laten zijn.
Anders valt er helemaal niet te communiceren, en kun je de zaak beter maar helemaal opdoeken.

Het enige waar bedrijven die rand-apparatuur leveren in moeten voorzien is zich te voegen naar die specificaties en protocollen die worden ingezet. Niet meer, niet minder.

Daar heeft het tot nog toe nog nooit aan ontbroken. Keus is alleen maar groter geworden.
Verwacht ook niet dat het nu ineens wel een probleem zou gaan vormen.


Excuses voor de late reactie, maar iig bedankt iedereen! 

Ik ga mijn oma haar telefoonnummer omzetten naar Ziggo. Ze vond dit eerst ook te spannend omdat er ooit iemand daar tegen haar gezegd had dat ze niet haar nummer kon behouden maar ik heb haar overgehaald haha. 

Verder vind ik het nog steeds een overdreven dure prijs voor een los abonnement op de huistelefoon :joy:  Maar goed dat is dan maar zo. 

Ook had ik dit bericht geschreven met in mijn gedachte dat ik in een soort chatbox met de klantenservice beland was maar ik zie dat dit niet helemaal zo is. Leuk en fijn dat jullie zo goed overal op reageren!


Wel goed gecheckt wat oma dan kwijt gaan zijn via Ziggo? Zeker als ze nu nog geen internet heeft….. Ziggo levert vaste telefonie alleen i.c.m. internet. Dat kan technisch niet anders.

Vast bellen ZONDER internet gebruik (zeer lage snelheid) is bij Ziggo nog 34,95 exclusief belkosten per maand! Zie ziggo.nl/bellen .

een overdreven dure prijs voor een los abonnement op de huistelefoon

Je oma heeft (had ?) dan ook het allerduurste pstn abonnement waarbij dan geen gesprekskosten worden berekend.

Downgraden kan ook.

Belvrij avond & weekend (alleen gesprekskosten ma t/m vr 7:00 tot 19:00 uur)
Belvrij weekend
Zie PDF Belvrij abonnementvormen.
Belbasis (meest genomen, geen afkoop gesprekskosten)
Zie PDF Belbasis.

Er is ook belbudget (abonnement 12,50 per maand), maar dat heeft dan weer de allerhoogste beltarieven (berekend per seconde).