Skip to main content

Vandaag ontving ik de nota voor de maand augustus. Hierop stonden kosten voor het bellen van mijn vaste lijn naar mijn mobiel. Dit heb ik niet gedaan. Ik had wel de telefoon doorgeschakeld naar mijn mobiel toestel. Houdt dit in dat ik als ik met mijn mobiel bel, ik eigenlijk bel via de vaste lijn?

Hallo @HansCaroline , als jij je vaste telefoon doorschakelt naar je mobiel betekent dat, dat als iemand jou belt op je vaste telefoon de verbinding doorgeschakeld wordt naar je mobiel, daar merkt de beller niets van en omdat de beller niet weet dat hij/zijn doorgeschakeld, wordt kost het de beller ook niets, maar de gebelde, jij dus, betaalt dus de doorschakeling.

 


Dank je wel voor je reactie. Niet netjes (op zijn zachts gezegd) dat hierover niets te lezen valt bij KPN.


Is het een  mobiel van KPN ?


Hallo @HansCaroline , de doorschakeldienst bestaat al ‘eeuwen’ en het mag ook als bekend worden verondersteld dat men op de hoogte is van de te maken kosten daarvan. Anders is het in ieder geval terug te vinden binnen de voorwaarden over de doorschakeldienst.

Stel dat jij met je mobiel in Verweghistan zit en ik probeer jou met mijn vaste telefoon te bellen naar jouw vaste telefoon thuis in NL, maar jij hebt je telefoon doorgeschakeld, dan is het toch niet fair dat ik die doorschakelkosten moet betalen, want ik kan niet weten dat jij niet thuis bent?:thinking:

Als je dat wilt voorkomen moet je de doorschakeling uitzetten en de voicemail van de vaste telefoon activeren.

 

 


Zijn beide telefoons van KPN ? Wat voor abonnement ?

Ik weet het fijne er niet van maar afgaande op wat ik hier lees is er meer over te vertellen denk ik.

@PeterG  ?


Houdt dit in dat ik als ik met mijn mobiel bel, ik eigenlijk bel via de vaste lijn?

Nee, als je zelf uitgaand belt bel je waar je mee belt :wink:

Hierop stonden kosten voor het bellen van mijn vaste lijn naar mijn mobiel. Dit heb ik niet gedaan. Ik had wel de telefoon doorgeschakeld naar mijn mobiel toestel.

Als iemand dan naar jouw vaste nummer belt wordt op centrale niveau v.a. jouw nummer het gesprek “doorgebeld” naar je mobiel. Dié gesprekskosten v.d. doorschakeling komen bij jouw op de rekening.

Alleen als je een vaste aansluiting bij KPN hebt EN je hebt een mobiel abonnement bij KPN valt dat onder één huishouden en is onderling bellen en dus ook doorgeschakelde kosten gratis.

Niet netjes (op zijn zachts gezegd) dat hierover niets te lezen valt bij KPN.

Het staat gewoon op de infopagina over doorschakelen. Ik kan daar niets anders van maken.

Doorschakelen is gratis: je betaalt alleen de normale gesprekskosten.
 


Ik lees hier nog niet wat er bij mij gebeurt.

We hebben onze vaste telefoon doorgeschakeld naar de mobiel van mijn vrouw. Als mijn vrouw mij nu belt op de vaste telefoon gaat dat behoorlijk wat geld kosten.

Maar ik begrijp niet waarom dat gebeurt, want bellen naar de vaste telefoon is gratis alleen als er gebeld wordt met de vaste telefoon kost dat geld.

We hebben de vaste aansluiting juist behouden omdat veel mensen toch nog graag naar de vaste tfn  bellen ipv mobiel. Maar als dat op deze manier kosten in rekening worden gebracht, zeg ik de vaste verbinding zeker af.


….Maar ik begrijp niet waarom dat gebeurt, want bellen naar de vaste telefoon is gratis alleen als er gebeld wordt met de vaste telefoon kost dat geld…..

Hallo @ed-gunnewg , bij doorschakelen is er sprake van twee gesprekken. Een inkomend gesprek (gratis voor jou, op kosten van de beller) en een uitgaand gesprek (op jouw kosten) naar het doorschakelnummer.


Het is geen uitgaand gesprek van de vaste telefoon, maar een inbel gesprek van de doorgeschakelde mobiele telefoon!


Hallo @ed-gunnewg , dat de inbeller gelijk is aan het doorschakelnummer is een special geval, maar dat laat onverlet dat er bij doorschakelen sprake is van twee geprekken. 1 inkomend en 1 uitgaand.

Heeft jouw vrouw een KPN Mobiel abonnement? Dan zou het doorschakelen onder KPN Compleet / Hussel voorwaarden “gratis onderling bellen” moeten vallen en dus geen kosten veroorzaken.


@ed-gunnewg , ik heb zelf nog KPN compleet Internet, TV en bellen abonnement. Ik en mijn vrouw hebben daarnaast nog beiden een mobiel abonnement bij KPN. Op de huistelefoon heb ik onze mobiele nummers als voordeelnummer staan en daarnaast staat mijn huistelefoon nog doorgeschakeld naar mijn mobiele nummer. Onderling met de mobiel bellen wij gratis en door de voordeelnummers is het ook gratis dat mijn huistelefoon wordt doorgeschakeld naar mijn mobiel.


@ed-gunnewg

Alle telefoons op hetzelfde adres bellen onderling gratis (dus zelfs niet van de bundel als die niet onbeperkt is).
Voorwaarde natuurlijk wel dat het mobiele abonnementen bij KPN zijn. Prepaid en andere providers tellen niet.

Zijn de abonnementen afgesloten vóór 2 september 2019? Dan zelf even aanmelden voor combi-korting indien nog niet gedaan.

Ik neem aan dat, voor de moderators, je adresgegevens in je profiel staan.

Oh ja, ik zie bij “website” je email adres in je profiel. Het staat daar (dus) openbaar. Wil je dat niet zet dat dan bij de adresregel (tekstvak) bijvoorbeeld. Alles waar (Privé) bij staat is niet openbaar. Overige vakken wel.


We hebben geen mobiele tsln van KPN maar van een andere provider Maar mijn vrouw heeft onbeperkt bellen met haar mobiel. Als ze dus ons vaste tsl belt zou dat één gesprek moeten zijn, maar er staat dat het vaste tsl naar haar tfn heeft gebeld, dat is dus het doorschakelen. Ze moet dus niet meer naar het vaste tsl bellen denk ik, of het doorschakelen uitzetten.


We hebben geen mobiele tsln van KPN maar van een andere provider

@ed-gunnewg. Dan zijn alle gesprekken gewoon met doorschakelkosten (= standaardgesprekskosten). Iedereen die dan jullie vaste nummer belt en wordt doorgeschakeld kost jullie die 15 cent per gesprek + 15 cent per minuut!

Stel ik bel jullie vaste dan zijn de kosten naar dat nummer voor mij, maar ik krijg je vrouw, doorgeschakeld, op haar mobiele dan zijn die tweede lijnskosten dus op jullie conto.

er staat dat het vaste tsl naar haar tfn heeft gebeld, dat is dus het doorschakelen.

Dat kan dus iedereen zijn die jullie vaste nummer belt en vervolgens naar je vrouws mobiel wordt doorgeschakeld. Waarschijnlijk dus niet je vrouw. Want als het doorgeschakelde nummer belt dan is dat de enige waarbij de doorschakeling niet werkt (en ook wel logisch).

er staat dat het vaste tsl naar haar tfn heeft gebeld, dat is dus het doorschakelen

En dat klopt als een bus.