Skip to main content

Van een KPN Arizona de luxe 500 set is een handset kapot. Het is mogelijk om deze te vervangen door een GAP compatibele handset, maar het DECT protocol kan beveiligd en onbeveiligd zijn.
Voordat ik een vervangende handset aanschaf, moet ik weten of de Arizona het beveiligde of onbeveiligde DECT-protocol gebruikt. Ik kan dat in de handleiding of op het internet niet vinden.
Op Martkplaats wordt een GAP compatibele Doro PhoneEasy 100w DECT handset (onbeveiligd protocol) aangeboden. Kan die op het basisstation van de Arizona de luxe 500 worden aangemeld/geregistreerd?

@FBFATA1020 Welkom op het forum. 

In een ander topic met een vergelijkbare vraag blijkt dat het mogelijk is. 

Alleen werkt de handset dan wel alleen om te bellen gebeld te worden als ik het goed heb begrepen. 

Andere functionaliteiten zullen dan dus niet werken. 


@Rutger. Dank voor je reactie.
Dat andere topic had ik ook gevonden. De Arizona de luxe 500 is GAP compatibel.
Het probleem is echter dat er twee verschillende DECT-protocollen bestaan: beveiligd en onbeveiligd. Ik kon nergens vinden of de Arizona de luxe 500 van het beveiligde of onbeveiligde protocol gebruik maakt.
Ik heb een Doro PhoneEasy 100w op de kop kunnen tikken, maar toen ik die aansloot op het DECT basisstation van een Fritz!Box bleek deze handset van het onbeveiligde protocol gebruik te maken. Je zult zeggen, probeer het gewoon. Daarbij is het probleem dat de handset voor vrienden op 60 km afstand bestemd is.

Ik kan ook een handset Arizona Comfort 300 kopen, maar weet niet of die uitwisselbaar is met de Arizona de luxe 500. 
Op internet kon ik niet vinden van welke makelij deze Arizona's zijn. Daardoor is navraag bij de fabrikant niet mogelijk.


@FBFATA1020 Ik moet zeggen dat ik helaas ook niet kan vinden wat het dect protocol is of wie de producent is. 

Wellicht dat @PeterG nog een idee heeft in deze situatie? 


het DECT protocol kan beveiligd en onbeveiligd zijn.
Voordat ik een vervangende handset aanschaf, moet ik weten of de Arizona het beveiligde of onbeveiligde DECT-protocol gebruikt.

Ik weet heel veel van DECT. Maar dit… en in combinatie met GAP?

De Arizona is van origine een Gigaset. Maar met een KPN jasje. En voor een (flinke) KPN prijs ook.

GAP compatibel houdt in dat IEDERE handset van welke fabrikant dan ook aangemeld kan worden. Verder houdt GAP in dat dan minimaal bellen en gebeld worden ondersteund dient te worden. Andere functies niet. Zelfs niet met vergelijkbare handsets.

Volgens mij is de Arizona 500 al best oud. De handleiding heeft tenminste de datum oktober 2012 (zie pagina 72).

Zie verder dit topic van januari 2021. Betreft hetzelfde.

 


@PeterG. Dit oude topic op Tweakers.net over onveilige DECT verbindingen gaat over onbeveiligde DECT-verbindingen, die later beveiligd zijn.
In de webinterface van een Fritz!Box 7581 miet het DECT basisstation worden ingesteld op welk verbindingstype de handset gebruikt (zie onderstaande schermdump).

Dit staat los van de GAP compatibiliteit.

@PeterG schrijft ook dat de Arizona de luxe 500 een Gigaset onder KPN label is. Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, want de Arizona handset past niet op een Gigaset-laadstation. Ook de output van de laders is verschillend: Gigaset 4.0V, Arizona 6V.

De fabrikant van de Arizona de luxe 500 blijft dus een mysterie. Of zou het gewoon Philips zijn? 

Toeval of niet, de laders van KPN's Arizona en van Doro's EasyPhone 100w zijn exact gelijk:

Het type contactpunt komt ook overeen, maar de afstand tussen de twee contactpunten niet. De lader van de Arizona de luxe 500 is dus niet geschikt voor de Doro EaseyPhone 100w en omgekeerd.

Het is me niet gelukt de GAP compatibele (onbeveiligde) Doro EaseyPhone 100w en/of een GAP compatibile (beveikigde) Panasonic op het basisstation van de Arizona de luxe 500 aan te melden.

De ontknoping van het verhaal is curieus. De handset bleek niet defect, maar de lader van die handset. Was ik daar nou maar mee begonnen. Mijn vrienden (op 60 km afstand) hadden van een vakman eerder gehoord dat zij maar een nieuwe DECT set moesten kopen om hun probleem van één defecte handset op te lossen en met dat verhaal was ik op het verkeerde been gezet!
Nu op zoek naar een laadstation voor de Arizona de luxe 500.


Je kunt op het basisstation gewoon een handset naar keuze aanmelden. 

Je hebt een standaard basisstation van de Arizona en geen Fritzbox als basis neem ik aan.


Het is niet gelukt om een Doro EasyPhone 100w aan te melden op het basisstation van de Arizona de luxe 500.
Op de Fritz!Box heb ik gezien dat deze Doro gebruik maakt van een niet beveiligde verbinding en daar schrijf ik het niet kunnen aanmelden aan toe. 

Heb je een idee hoe je het laadstation van een handset kunt openmaken? Ik heb maar één schroefje gevonden en als ik dat losdraai, gaat het station niet open. 


Het type oplader zou ook door Philips en Alcatel worden gebruikt. Naast Philips kan het dus ook nog Alcatel zijn, die de Arizona de luxe 500 maakt. 


Laadstation open maken? Waarom? Zinloos.

Je moet gewoon een extra handset kunnen aanmelden. Hij is uit 2012 en toen was de gap norm er al vele jaren. 

Het artikel op tweakers is uit 2008. Dat is zeker niet van toepassing op een dect uit 2012. Als het al en nog kan is mee luisteren alleen mogelijk binnen 50 meter van je woning. Want dat is toch echt wel het maximum bereik. En alleen met speciale apparatuur, niet met een andere dect.

Waarschijnlijk in al die jaren wel de pincode gewijzigd lijkt mij. De standaard pin 0000 zal het mogelijk niet meer zijn. Als je de pin niet weet lukt aanmelden van een 'vreemde ' handset niet. 


@PeterG. Dank voor al je reacties.
Als ik de Doro EasyPhone 100w wil aanmelden op een Fritz!Box dan lukt dat alleen met het “onveilige” DECT protocol.
Kennelijk maakt de Arizona de luxe 500 gebruik van het beveiligde DECT protocol., waardoor het aanmelden van deze GAP-toestellen op de Arizona basis niet lukt.

Het ligt niet aan pincode, want die heb ik gecontroleerd.