Skip to main content
Vraag

KPN Box 12B - Hoe sluit ik mijn vaste telefoon aan op het modem?

• January 26, 2026
  • 5 reacties
  • 53 keer bekeken

Ben in bezit van KPN Box 12B /  PSTN,POTS verbinding / vaste telefoon. ( Twee jaar lang verteld dat ik n DSL verbinding had.)   Heb geen verbinding meer met vaste telefoon lijn ( had vroeger n splitter voor t modem . ) nu aangesloten op KPNbox 12B  phone 1 ( groen.)  Meerdere malen contact gehad met 0800-0402 

5 reacties

JanD
Superuser
  • January 26, 2026

Beste ​@Anorak je vaste telefoon sluit je aan op een groene poort achterop het modem, als bij die poorten Phone#1 en Phone#2 of iets soortgelijks staat, kies je voor poort#1.

Log dan binnen je modem in en kijk bij telefooninstellingen of daar je vaste telefoonnummer actief is.

Succes.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Is dit technisch wel omgezet? Vroeger hadden wij dit ook middels een ‘splitter’, d.w.z. telefoon via POTS en via de DSL internet. Als dat niet is omgezet zal het niet werken, in dat geval zal je even met de helpdesk moeten bellen op 0800-0402.

Als het is omgezet dan inderdaad de telefoon op ‘phone 1’ prikken. 

Succes! 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Anorak, allereerst welkom op de KPN Community. Op de KPN Experia Box zitten 2 telefonie poorten. Normaal gezien is het inderdaad dan kabel vanuit het vaste telefoontoestel of basisstation inpluggen op het poortje met de naam Phone 1. Er is ook een lampje op de voorkant van het modem voor vaste telefonie. Als dat brandt dan is de vaste telefonie actief. 

Als er nu helemaal geen verbinding is, dan lijkt het er toch op dat er mogelijk technisch en administratief iets nog niet goed is omgezet. Ik volg daarin ​@driemaster  en adviseer om contact op te nemen met de klantenservice. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 28, 2026

Contact met 0800-0402  gehad, vroeg naar de trafo van t modem.( KPN Box 12B )( nummer ) msg-v2500. Kan storing veroorzaken. Heb een nieuwe adapter vandaag binnen gekregen. Aangesloten ( Wel hetzelfde nummer op de de nieuwe trafo. ! ( msg-v2500 ) 

( Ander contact bij 0800-0402 suggereerde dat ik n nieuwe splitter moest gaan aanschaffen. ) 

PSTN,POTS aansluiting ( vier gaten) dan splitter ( Konig.) ,voor modem en vaste telefoon. Kan nu wel weer gebeld  worden op de vaste lijn ,maar kan zelf niet bellen op de vaste lijn.  Ook twee nieuwe korte (1 meter.) RJ11 Male to Male kabels aan telefoon en modem aangesloten. 

Heb bij de vorige oude trafo wel de vaste telefoon achterop t modem aangesloten, geen activiteiten op de lijn, ook geen groen lampje. betaal  twee maandelijks voor pstn/pots  verbinding/aansluiting en maandelijks voor t pakket “internet thuis.”  En n mobiel verbinding.

Computer een week geleden laten controleren . ( 1 jaar oud. ). Geen problemen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Anorak, als je nog altijd los gebruik maakt van een los PSTN abonnement, dan zal de telefoonaansluiting op de KPN Box 12 niet werken. Vanuit de KPN hoofdaansluiting hoort bij jou nu 1 kabel te komen die gaat dan naar een splitter. Vanuit de splitter gaan er dan 2 kabels. Van die kabels gaat er eentje naar de KPN Box 12 voor het internet en 1 kabel naar jouw vaste telefoontoestel. 

Mocht het nog altijd niet werken, zou ik adviseren om toch nogmaals contact op te nemen met de collega's van de klantenservice. Indien nodig kan er dan ook een monteur worden ingepland.