Skip to main content
Beantwoord

KPN Modem: Phone 1 en Phone 2 poort gebruiken met 1 telefoonnummer

  • 18 June 2024
  • 18 reacties
  • 155 keer bekeken

Goedendag,

Ik ben plots door omstandigheden geconfronteerd met een Experiabox V10 bij mijn schoonmoeder.

Ik wil graag een oplossing voor een telefoon maar kom er nog niet echt uit. Ik zoek gewoon een duidelijke ja of nee.

Op het moment (huis van voor 1990, aansluitdoos in de woonkamer DSL) is er een DECT basis station aangesloten op de Phone 1 poort, maar niet direct, dit heeft waarschijnlijk de KPN eens zo gemaakt omdat het achter een oude vertrouwde doos is weggewerkt (Oude stekker met 4 pinnen) Deze gaat ook naar de slaapkamer boven en daar heeft zij dan ook nog een bedrade tel in de muur zitten. Nu wil zij graag ook nog een Telefoon met grote toetsen en fotos van degene die ze kan bellen, maar haar basis DECT wil ze ook nog behouden. (Ik hoor jullie al denken)  Maar met oudere demente mensen moet je toch wel voorzichtig zijn. Nu was ik daar vandaag en zag de V10 en ook een Phone 2 poort vrij. Nu lees ik steeds op inet dat het Of Phone 1 is of Phone 2, Als je beide in gebruik wilt nemen is Phone 2 voor een ander nummer.
Kan ik het in de GUI van de router niet zo configureren dat Phone 2 dezelfde instellingen (SIP) krijgt als Phone 1? Zodat we niet behoeven te emmeren met splitterjes ect, als dat al zou werken?
Heel graag jullie advies.

Hans

 

Dat is mogelijk ik gebruik vaak 2 poorten als de klant meer dan 6 toestellen heeft! Deze instellingen kun je inderdaad wijzigen in de interface van de modem

 


Hey, Dankjewel voor je nou in mijn ogen positieve antwoord en ook lekker snel.
Maar dan moet het wel zo dat De Phone 2 Binding configuratie hetzelfde is als de Phone 1 binding toch?
En hier maakt het nu niet uit dat dat nieuwe toestel wat aangeschaft is gewoon een Analoge is?  Niet iets van DECT of zo?


Dat laatste maakt niet uit. Het zijn sowieso analoge aansluitingen.

Dect is een protocol tussen een basisstation en daarmee verbonden handsets. 


Als DECT station kan de V10 niet functioneren toch? Net als de FritzBox 7590? Want dat zou het nog makkelijker maken. :-)

-

En mag ik hier ook direct een vraag stellen over de toegang KPN-Thuis app?  Of moet ik er dan een apart topic voor aanmaken?


Als DECT station kan de V10 niet functioneren toch? Net als de FritzBox 7590?

Nee. Dat kan niet. Maar hoeft toch ook niet? U laat het DECT setje gewoon zo zitten zoals het zit.

En mag ik hier ook direct een vraag stellen over de toegang KPN-Thuis app?  Of moet ik er dan een apart topic voor aanmaken?

Beter een ander topic denk ik.


Oke, dan doe ik dat.

In ieder geval allen heel erg bedankt. Nu nog zien binnen te komen op de router :-)

 

 


 

Nog even een nabrander,

Kan ik nog vragen waar ik gewoon 10 meter telefoonkabel kan kopen, ik bedoel meer.. waar moet ik op letten?  aan beide kanten moeten dus we rj11 stekkertjes zitten, maar moet het vier of twee draads zijn?

En verder komt mijn KPN thuis vraag te vervallen want die wordt toch niet meer ondersteund. Ik reset gewoon de GUI van de router en dan kan ik daar alles gewoon doen.

 

Hans


Hallo @Flipje-SR , het voordeel is ook dat je 2 lijnen hebt voor 1 nummer, ik bedoel dat je op lijn 1 kunt bellen en op lijn 2 gebeld kunt worden en vice versa, dat werkt perfect is mijn persoonlijke ervaring.

 


Rj11, 2 draads. 


Hallo Peter, 

Mag het wel 4 draad zijn? Want dat heb ik nog nieuw hier liggen. Ze zijn in de mantel dan toch niet getwistet of zo verder? Die andere twee doen dan gewoon niet mee? Of heb ik dat verkeerd. 


Als er maar  RJ11 stekkertjes aan zitten @Flipje-SR 


Alleen de twee centrale draadjes hebben functie. 


Aan allemaal, ben toch even heengereden vanavond. Router pass gereset zodat ik er in kan, alles gedaan zoals hier mij verteld en alles werkt perfect

Mijn grote dank hiervoor

Ik had nog wel een vraag over de SIP instellingen. Ze staan nu als Phone 1, maar N.N. schreef al daarstraks dat hij het erg fijn vindt dat er zelfs met 1 telefoonnummer en je aan het bellen bent evengoed het andere toestel op Phone 2 nog overgaat. Is dit te onderdrukken? Voor mijn demente schoonmoedertje is dit nou niet echt een succes. 🙄


Dat is met gebruik van 2 telefoon poorten niet te onderdrukken. Er is namelijk altijd één vrij om het gesprek te ontvangen. Feitelijk werkt het dan als 2 lijnen. 

Ik begrijp niet waarom je het niet met een splitter wilde doen. Op één poort, die dan gewoon bezet is indien het nummer ook alleen op dié poort is geconfigureerd. 

Wordt ze zo vaak gebeld dat de kans groot is dat dat tijdens een ander gesprek gebeurt?

Ik zou het vooralsnog even laten zoals het nu is.

Mijn moeder (86) heeft op haar smartphone wisselgesprek aan staan. Maar er komt zelden een gesprek onderdoor. 


@PeterG Welke splitter moet ik daarvoor aanschaffen? Ik had ergens gelezen dat dat niet mogelijk is met een V10. Vandaar mijn keuze voor de tweede phone poort.

 


Zoiets?

https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj11-m-2x-rj11-v-zwart-0-10-m.html


Oké, bedankt, gaan we dat ook proberen. 

Dan nog iets terzijde. Met schoonvader is plots overleden dus ik kan het ook niet meer vragen en zelf heb ik een Fritzbox met repeaters. 

Maar nu staat er dus een V20 in de woonkamer maar direct ernaast een Repeater, en dan op de 1e verdieping en dan 1 op zolder. Is dit het concept om met de repeaters van KPN te werken? Of is die Repeater direct naast de V10 eigenlijk overbodig?  Ik snap het niet helemaal. 


Jeetje, dat is schrikken. Gecondoleerd. 

Op dit moment is de repeater ernaast niet overbodig. Want de wifi op de v10 wordt uitgeschakeld in combinatie daarmee. 

Er komt echter nieuwe software op de v10 waarmee ie volledig in mesh werkt met de zwarte superwifi's (versie 2). Die wordt momenteel uitgerold. Zie product updates. 


Reageer