Skip to main content

Sinds enkele dagen word ik 's-nachts gebeld door mijn vaste telefoon gebeld op mijn iphone. Hoe kan dit? 

Iets vreemd in je telefoon? Wat voor vaste telefoon heb je dan? Gebeurt het op een bepaalde vaste tijd? Is er geen wekker ingesteld?

Koppel die telefoon eens los 's nachts?


Het betreft een iphone 11 se. Geen vaste tijd. 's-nachts 1x om 4.00 uur en vanmorgen om 7.00 uur. Zou het iets te maken kunnen hebben met de alarmcentrale (telefoonlijn en niet aangesloten op een centrale). Het storingslampje staat al enkele weken aan omdat een oog kapot is en niet vervangen is. Verder hebben wij buiten een access-point, waarin ook meldingen vermeld voorkomen over verbinding met internet met onze iphone's en laptop.


Ik neem aan dat je iPhone niet je vaste telefoon is? ;-)

Je geeft al aan dat je een alarmcentrale hebt. Als daar je telefoonnummer van je mobiele telefoon in is geprogrammeerd, is de kans groot dat je alarmcentrale je probeert te bereiken. En die moet dus aan je vaste lijn hangen en dus in de nummerweergave ook dat telefoonnummer meegeven.

Oplossing: Kijk of het je vaste telefoon is (welke heb je?), en maak die eens los. Als je alsnog gebeld wordt, is het je alarmsysteem, en die koppel je liever niet los.


Wij zijn niet aangesloten op een alarmcentrale met abonnement maar hebben een kastje (een oude Powermax) in de meterkast die werkt op de telefoonlijn van KPN via xperiabox v10. Twee 06-nummers zijn in de Powermax geprogrammeerd. Bij bewegingsdetectie komt eerst een melding op mijn iphone en vervolgens, als ik niet opneem, op de iphone van mijn vrouw. Wij proberen eerst het volgende. Ik laat vannacht ook mijn iphone aanstaan. Wordt weer gebeld en doorgeschakeld dan kan het niet anders dan dat de Powermax het probleem is. De vaste lelefoon is van KPN Chicago Luxe met een Chicago Luxe handset. Wordt vervolgt.  


Laat je bevinden weten! Ik ben benieuwd!


Die KPN Chicago is het niet. Maar die kun je ook eens ‘s nachts uitzetten. Bijvoorbeeld de stekker van de basis uit het stopcontact. 

Dan zul je, als je verder niks anders af koppelt van de vaste lijn, nog steeds vanaf dat nummer gebeld worden. De ervaring geeft dat het vaak toch een alarm is.


De vaste telefoon heeft de laatste 2 dagen niet meer uit zichzelf gebeld naar de mobiele telefoons. Het blijft een raadsel. De ouderwetse alarminstallatie (basisstation en ogen) ga ik te zijner tijd vervangen door moderne camera's die werken met een app. Ga aan de slag met jullie adviezen. ArienC en PeterG bedankt voor het meedenken.  


Ik denk dat het toch je alarmsysteem was, en dat die iets wou zeggen. Misschien dat er een logboek in zit, of dat je met behulp van de leverancier wat kan vinden? Het zou zonde zijn dat deze niet actief is vanwege een storing, en dat hij dat aan jou meldt en dat je vervolgens niks doet.