Skip to main content
Vraag

Na opstarten modem branden er lange tijd rode en oranje lampjes en vaste lijn werkt niet goed

• June 29, 2025
  • 15 reacties
  • 51 keer bekeken

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

1. sindskort (na recente versie update) branden bij opstarten lange tijd rode en oranje lampjes. Eenmaal groen werkt het wel goed. Is dat oke?

1. Echter momenteel werkt de vaste lijn niet goed. Gebeld worden geeft vm, bellen geeft in gesprektoon. De diagnosetool zegt dat de verbinding goed is maar bij een volgende stap loopt die vast.

15 reacties

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 29, 2025

Probleem opgelost (simpele reset); kan dicht.

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

ik zie nu dat het probleem zich een jaar geleden ook al voordeed. Even vergeten. Maar het blijft erg vervelend. Vast een bug.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Hi ​@Johny-xxx, wat een rollercoaster van emoties dit! 😊

Een reset heeft het opgelost? Anders hoor ik het graag van je. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Hi ​@Johny-xxx, wat een rollercoaster van emoties dit! 😊

Een reset heeft het opgelost? Anders hoor ik het graag van je. 

Je schrikt je de pleuris als je telefoon niet werkt. (pc, tv werkt wel). En je ziet het nergens aan, had ook een week kunnen duren voordat je erachter komt (als je dus weinig belt) en daardoor relevante oproepen kunt missen. Vorig jaar ook al eens gebeurd. KPN had er toen geen oplossing voor (zie eerder topic). En nu waarschijnlijk ook weer niet. Ook de diagnosetool liep vast.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 1, 2025

Hoe vaak zet je je modem uit???

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 2, 2025

Hoe vaak zet je je modem uit???

Dat mag geen reden zijn. Opstarten gaat sinds kort trager met veel rode lampjes. Was eerst niet. Heeft het met de nieuwe software versie te maken die ik pas sinds kort heb?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Dat kan ik me goed voorstellen dat je dan schrikt. Maar ik ben ook benieuwd naar het steeds opstarten. Zet jij de modem heel vaak uit of iets dergelijks? Een modem is ook niet echt gemaakt om steeds uitgezet te worden, hoewel ik me kan voorstellen dat er reden zijn om dit te willen. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 2, 2025

Dat kan ik me goed voorstellen dat je dan schrikt. Maar ik ben ook benieuwd naar het steeds opstarten. Zet jij de modem heel vaak uit of iets dergelijks? Een modem is ook niet echt gemaakt om steeds uitgezet te worden, hoewel ik me kan voorstellen dat er reden zijn om dit te willen. 

Om redenen gaat ie snachts uit. Gaat echter altijd goed. Mag geen probleem zijn. Doe je met een computer ook. Echter die rode lampjes bij opstarten heb ik nog nooit gezien, na al die jaren….

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Ik snap dat dit altijd goed ging, maar daar is hij niet voor gemaakt. Het kan ook zijn dat de modem defect is, maar daar ga ik in dit geval niet vanuit. Om hoe vaak herstarten gaat het hier? 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 4, 2025

Ik snap dat dit altijd goed ging, maar daar is hij niet voor gemaakt. Het kan ook zijn dat de modem defect is, maar daar ga ik in dit geval niet vanuit. Om hoe vaak herstarten gaat het hier? 

ik weet niet hoe oud het modem is, denk een jaar of 5. Dus 5x365 keer aan en uit, nooit problemen. Nu ineens rode lampjes. En niet te vergeten de storing op de vaste telefoonlijn, dat er mogelijk los van staat, is immers zeer incidenteel (nu 2e x in een jaar tijd- wellicht meer iets te maken met update). Opgemerkt dat internet /tv ook bekabeld is en gewoon werkte op moment van de storing.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Dat is ontzettend vaak. Ik snap wel dat dit eerder goed is gegaan en dat het vervelend is dat het nu langer duurt. Maar nogmaals, die modems zijn simpelweg niet gemaakt om ze dagelijks uit en weer aan te zetten. Ik verwacht ook niet dat een nieuwe modem dit zal verhelpen. Kortom: laat de modem gewoon aan, dan hoor je geen problemen te ervaren. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

Dat is ontzettend vaak. Ik snap wel dat dit eerder goed is gegaan en dat het vervelend is dat het nu langer duurt. Maar nogmaals, die modems zijn simpelweg niet gemaakt om ze dagelijks uit en weer aan te zetten. Ik verwacht ook niet dat een nieuwe modem dit zal verhelpen. Kortom: laat de modem gewoon aan, dan hoor je geen problemen te ervaren. 

Op zich is dat geen echte oplossing. Het kan altijd eens gebeuren dat je het modem  spanningsloos maakt. Dan kan het dus ook gebeuren. Ook al zet je hem maar 1x per jaar uit. Dan is het probleem net zo erg.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 15, 2025

Mijn verwachting is dat de meesten het acceptabel vinden als je 1 keer per jaar je modem opnieuw opstart en dit iets langer duurt. En dan heb ik het niet over 2 uur. 

Johny-xxx
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Mijn verwachting is dat de meesten het acceptabel vinden als je 1 keer per jaar je modem opnieuw opstart en dit iets langer duurt. En dan heb ik het niet over 2 uur. 

dat resetten is het punt ook niet. Het punt is dat je op dat moment helemaal niet weet dat je vaste lijn niet goed werkt (dus als je spanningsloos maakt). Daar kom je pas achter als je de vaste telefoon weer gebruikt. En dat is gevaarlijk….. Stel je komt er na 3 dagen pas achter als je iemand wil bellen: in die 3 dagen was je niet bereikbaar zonder het te weten, met alle denkbare scenario's van dien door gemiste oproepen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 22, 2025

Ook dat begrijp ik, daarom is het ook van belang om de modem aan te laten als het goed werkt. Die apparaten zijn simpelweg niet ontworpen om het zo vaak aan en uit te zetten. Laat de modem dus aan, dan weet je dat het blijft werken. Meer kan ik er niet van maken.