Skip to main content

Beste support/moderator,

Sinds weekeinde KPN klant vanaf Telfort gemigreerd.

I.v.m. frequent wegvallen WAN/DSL heeft gisteren een KPN monteur oude lasdop ISRA vervangen door een moderner ISRA aansluiting. Lijn zou nu oké zijn. Eventueel relevant: ordernummer: TK0000027694779

Splitter mocht ik van monteur niet meer aansluiten (want ouderwets), analoge telefoon direct op groene port Experiabox aangesloten.
- ik heb nu een kiestoon maar zodra ik een toets indruk is er in-gesprek toon
- Via Experia box kan ik phone testen en dan gaat hij over
- Bellen naar vaste/huisaansluiting geeft ook in gesprek

Iets zegt me dat er nog iets aan KPN kant moet gebeuren? Uiteraard modem aan/uit gezet en naar ook gereset. De service tool van KPN via Mijn KPN geeft ook aan nog steeds een verstoring en de WAN verbinding valt ook nog af en toe weg.

 


Graag uw advies.

 

En wat geeft die “volgende” knop die je zou moeten aanklikken aan opties weer als je daar op klikt?


De standaard 'uitzetten’ en ‘aanzetten’ modem voor minimaal 5 minuten en daarna de standaard 'reset modem’ en daarna de mogelijkheid voor monteur voor al dan niet eigen kosten aan te vragen…. Inmiddels deze stappen doorlopen. 


Als je voor de test het nog weer even op de oude manier aansluit, werkt de telefoon dan ?

Zonder splitter kan ook, telefoon rechtstreeks in de aansluiting, alleen om even te testen. Als dat wel werkt dan is het nummer nog niet omgezet om te werken via de experiabox. Lijkt me vreemd want dat weet de monteur toch ook, alleen thuis omsteken gaat niet werken.


Bedankt @KeesYagi voor het meedenken.

Direct de telefoon aan het  ISRA  punt hangen geeft een werkende telefoon. De monteur van KPN vroeg aan mij waarvoor de splitter diende. Ik kreeg de indruk dat hij hier niet mee bekend was.  Hij dacht dat het iets van vroeger was.

“Als dat wel werkt dan is het nummer nog niet omgezet om te werken via de experiabox” zeg je. Zoiets vermoede ik reeds, vandaar het uit het onderwerp "KPN nodig?

De handleiding online geeft uitsluitend aan dat je met een 10 cijferig nummer moet testen. Niet wat je moet doen als het niet werkt 🙂Ik hoop dan ook dat een KPN supportpersoon/moderator het omzetten in gang kan zetten…..

Over de haperende DSL Wan interface maak ik nog wel een extra vraag aan op het forum.

Nogmaals bedankt!


Mooi ! Test geslaagd.

Dan zou ik het in dit geval weer even via de splitter aansluiten en dan wachten op een kpn-er die zich hier zal melden over niet al te lange tijd.

De persoonlijke gegevens invullen in het profiel, verder alleen in te zien door door een kpn-er.

De verbinding hapert nog steeds begrijp ik ?


@Bart_  of @Joran , kan iemand van het forum die activatie doen? Dus aangesloten analoge telefoon op Experia box ook ACTIVEREN. Splitter weer terugzetten wat KPN monteur niet wilde doe ik liever niet,
Bij voorbaat dank.


Bij een reset (met omgevouwen paperclip in reset-gaatje achterop in de modem),
worden telefoniegegevens opnieuw in een modem gepusht / geactiveerd.


Dank probeer ik dat nogmaals… Dus ik kan er vanuit gaan dat activering aan KPN kant gebeurd is? Bedankt!


Als de telefoon nog werkt op de oude manier dan lijkt me dat dat niet gaat werken, er moet een actie van kpn aan te pas komen.

De splitter weer even terug zetten kan geen kwaad, los van de onderbrekingen, maar die heb je zonder splitter ook nog ?


Het werkt inderdaad alleen via de modem/router (en reset), als KPN ook daadwerkelijk het telefoonnummer naar een “VOIP” internetconnectie heeft overgezet. Zo nu en dan (1x per dag) tussendoor een reset proberen, kom je er na enkele minuten echter wel meteen achter of KPN die actie ook als zodanig heeft afgerond. En of je nog eens kunt reclameren als het niet zo is.


I.d.d. reset naar fabriekswaarden van de Experia geeft zelfde (negatieve) resultaat. Wel kiestoon daarna in gesprek toon. Lijkt me i.d.d. een KPN activatie dingetje? Ik heb nu geen vaste / analoge  lijn. Maar die gebruikten we toch al minimaal…Wacht een reactie van een KPN ‘er af. Bedankt @KeesYagi 


" Zo nu en dan (1x per dag) tussendoor een reset proberen ” Ga ik proberen @Babylonia ! Bedankt voor het meedenken.


...aangezien je nog steeds wel een kiestoon krijgt en daarna een in gesprek toon.
Is er kennelijk wel een telefoonlijn actief, anders krijg je geen kiestoon.

Kun je het eens met een andere telefoon proberen, door die in het telefoonpoortje van de Experia Box aan te sluiten?

Hopelijk dat een KPN moderator snel wat meer informatie kan geven.


...aangezien je nog steeds wel een kiestoon krijgt en daarna een in gesprek toon.
Is er kennelijk wel een telefoonlijn actief, anders krijg je geen kiestoon.

De kiestoon wordt gemaakt door de experiabox, dat zegt nog niets over de verbinding met de buitenwereld.

EN als de lijn nog op de oude manier werkt dan is het nog niet omgezet.

Laten we wachten op een kpn-er.


Als een VOIP / SIP account niet is aangemeld / niet actief is krijgt ik hier werkelijk nooit een kiestoon. Niet met analoge toestellen, niet met VOIP toestellen.
(Vandaar via dat simpele gegeven, een controle of een lijn actief is).

Bij analoge toestellen achter een Experia Box hooguit een repeterende “onderbroken” toon, dat de lijn niet actief is (of wat je mogelijk zou kunnen opvatten als een “in gesprek toon”?).


Of het een kiestoon is dat kan ik niet weten, en ik ken de experiabox niet, wel andere voip kastjes.

Maar, hoe dan ook . . .


Een kiestoon is een niet onderbroken (continu) toon. International als zodanig gebruikt.
Hooguit een andere toonhoogte afhankelijk van land, en gebruikte instellingen in VOIP apparatuur waar mogelijk te genereren tonen op een ander land staat afgestemd.

Aangezien een Experia Box en een KPN telefoon-account is afgestemd op “Nederland”.
Zal een kiestoon (bij een actieve lijn verbinding) een toon hebben van 425 Hz continu.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoontonen#Kiestoon

Internationaal - PDF-bestand:  https://www.itu.int/ITU-T/inr/forms/files/tones-0203.pdf


@Bart_  /  @Joran ?
Situatie is onveranderd, geen enkele KPN’er heeft tot nu toe gereageerd…
“Als een VOIP / SIP account niet is aangemeld / niet actief is krijgt ik hier werkelijk nooit een kiestoon.”
Ik zal morgenochtend wederom Experia weer naar fabrieksinstelling resetten, conform advies Babelonia.
En de rest van de inrichting weer aanpassen.

 


@Bart_  /  @Joran ?
Situatie is onveranderd, geen enkele KPN’er heeft tot nu toe gereageerd…

Slechte service van KPN.
Had onderhand toch gecontroleerd kunnen worden van wat er achterliggend niet goed gaat?


Als je snel geholpen wilt worden moet je gewoon bellen. De response-tijd op dit forum is momenteel (te) lang.

 

Vreemd dat bij de OP de oude analoge lijn nog actief lijkt te zijn. Dit is toch al jaren geleden uitgefaseerd door KPN. Wij hadden destijds een analoge lijn via KPN met daarnaast internet van Zonnet via ADSL. En dat was op een gegeven technisch niet meer mogelijk omdat KPN alle analoge lijnen afschakelde.


Als je snel geholpen wilt worden moet je gewoon bellen. De response-tijd op dit forum is momenteel (te) lang.

 

Vreemd dat bij de OP de oude analoge lijn nog actief lijkt te zijn. Dit is toch al jaren geleden uitgefaseerd door KPN. Wij hadden destijds een analoge lijn via KPN met daarnaast internet van Zonnet via ADSL. En dat was op een gegeven technisch niet meer mogelijk omdat KPN alle analoge lijnen afschakelde.

Dit omzetten van analoog vast bellen naar VoIP vast bellen kost werk, is een opdracht. De molog KPN zal in dit geval een factuur van de ene kant van het bedrijf naar de andere kant van het bedrijf sturen en als die analoge lijn verder voorlopig niet in de weg zit, levert dit verder niks op.

Als KPN sales mogelijkheden ziet om een klant te ‘verlengen’ of te ‘husselen’, is dat denk ik een mooi punt voor ‘opruiming’: Lees nieuw contract tegen hoger maandbedrag (met voor de klant de perceptie dat ie ook meer krijgt).


Dank @tmoesel . De analoge lijn gebruiken we nauwelijks omdat de kwaliteit ervan slecht is. Misschien dus het moment om het nummer nu dan gelijk maar op te laten heffen. Ik betaal budget plus kosten voor gebruik koperlijn uitsluitend nog voor DSL. Ga eens kijken waar dat opheffen kan. Nu ik 100% klant ben van KPN (voorheen Telfort).

Verder op activeren telefonie geen KPN reactie gehad.


Hoi @poasito!

 

Mijn excuses voor de late reactie, zoals aangegeven door @Hsd is onze reactietijd vrij lang vanwege drukte.

Ik heb eens je abonnementen bekeken en zie dat je inderdaad nog met het telefoonnummer op een analoge lijn zit waardoor deze niet in het modem staat.

Ik kan dit gelukkig voor je omzetten. Het nummer kan ik overzetten naar VOIP en daarmee wordt ook het analoge abonnement opgezegd, zodat je dit niet apart nog hoeft te doen.

Wat wel even belangrijk is om te weten, heb je een alarm geïnstalleerd op de analoge lijn? (Ik vermoed van niet, maar moet het altijd even checken)

Geef me maar een seintje als bevestiging om het in gang te zetten :grin: .

 

Mocht je het nummer helemaal op willen zeggen, dan verwijs ik je graag door naar 0800-0402. Dat kan ik helaas niet in orde maken.


Hoi @Marguaritha ,

Dank voor je uitgebreide reactie. De analoge lijn gebruiken we nauwelijks nog. Ik zal bellen met 0800-0402 om het abo op te heffen.

Is er toevallig gisteren ook iets in mijn klanten profiel aangepast? Sinds weken had ik namelijk gisteren een stabiele DSL lijn.  Meer dan 10 uur ononderbroken.

Nogmaals bedankt!
 


Heel graag gedaan @poasito:grin:

Goed om te horen dat je nu een stabiele lijn hebt. Ik heb gisteren niks aangepast in jouw klantprofiel.. Wel heel toevallig :laughing:


Reageer